Seria 45 produkowana jest od 2000 roku, kiedy to zastąpiła dotychczasowy model, czyli Rovera 400. Różnica pomiędzy tymi samochodami polega głównie na przeprowadzonym face-liftingu, którego celem było upodobnienie auta do modelu 75. W efekcie przód 45 zaopatrzony został w okrągłe reflektory, pomiędzy którymi znajduje się klasyczna, chromowana atrapa chłodnicy. Eleganckie nadwozie o spokojnej stylistyce niewątpliwie wzbudzać może zaufanie. Niestety ten pojazd klasy średniej należy do jednych z najbardziej niedocenianych. Nawet lekka zmiana wizerunku auta, mająca na celu podniesienie jego prestiżu na niewiele się w tym przypadku zdała.

We wnętrzu Rovera jest wystarczająca ilość miejsca zarówno na przednich siedzeniach, jak i tylnej kanapie. Bardzo pozytywnie wypada wykończenie kabiny, które w niektórych kategoriach mogłoby konkurować z samochodami o klasę większymi. Zwolennicy Rovera docenią zapewne doskonałą staranność montażu i jakość użytych materiałów. Siedzenia zapewniają bardzo dobry komfort podróżowania a 470-litrowy bagażnik w większości sytuacji okazuje się wystarczający. W razie potrzeby istnieje dodatkowo możliwość złożenia tylnego oparcia i uzyskania w ten sposób przestrzeni o objętości 810 litrów.

Rover 45 Dostępne są trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Podstawowy motor ma pojemność 1600 cm3, osiąga moc 109 koni i moment 138 Nm. Już ta wersja Rovera jechać może z prędkością 183 km/h oraz przyspieszać do setki w 11,8 sekundy. Średnio na przejechanie dystansu 100 km model 45 1,6 16V potrzebuje 6,9 litra benzyny bezołowiowej.

Druga w kolejności jednostka to 1,8 16V o mocy 117 KM i momencie 160 Nm. Rozpędzenie samochodu do 100 km/h zajmuje jej 10,5 sekundy a prędkość maksymalna to 190 km/h. Przeciętne zużycie paliwa wynosi 7,1 l/100 km.

Ofertę silników benzynowych zamyka niedostępny na polskim rynku dwulitrowy motor V6. Jest to oczywiście najmocniejsza odmiana serii 45, która osiąga 150 koni mechanicznych i 185 Nm. Dzięki zastosowaniu takiego silnika samochód podróżować może z prędkością przekraczającą 200 km/h, zużywając przy tym średnio 9,4 litra paliwa.

W przeciwieństwie do poprzednika, czyli modelu 400 obecna wersja może być napędzana turbodoładowanym, 2-litrowym dieslem o mocy 100 koni mechanicznych i momencie 240 Nm. Jest to bardzo interesujący silnik, gdyż zapewnia autu niezłe osiągi przy niskim zużyciu oleju napędowego. Prędkość maksymalną producent określa na 182 km/h, przyspieszenie na 12,1 sekundy a przeciętne spalanie na niecałe 6 litrów.