Renault Scénic

W marcu 2001 na rynek polski wprowadzony został nowy model Renault Scenic, który fabrycznie oznaczony jest jako Evolution 1. Modernizacje objęły nadwozie i wnętrze samochodu oraz systemy bezpieczeństwa i jednostki napędowe. Karoseria modelu Scenic wyposażona została w bardzo wyraziste, zintegrowane reflektory przednie oraz nowe zderzaki, lakierowane lusterka i listwy ochronne. Sylwetka tego jednobryłowego auta nie uległa zmianie. Wysoko poprowadzony dach, pięcioro drzwi i przestronne wnętrze zapewniają wysoką funkcjonalność.


Właściciel pojazdu ma sporo możliwości na adaptację Scenica w zależności od potrzeb. Żadnego kłopotu nie stwarza podróż pięciu osób ani transport sporych ładunków. Maksymalna długość bagażnika wynosi 172 cm, szerokość między nadkolami to 110 cm a wysokość do powierzchni tylnej półki 93 cm. Minimalną pojemność przestrzeni bagażowej producent określa na 410 litrów a maksymalną na 1800.


Bezsprzeczna jest również łatwość obsługi poszczególnych elementów deski rozdzielczej, jest ona bowiem bardzo logicznie zaprojektowana. Jakość wykończenia także nie odbiega od konkurencji, choć pewnym mankamentem są zastosowane wykończenia plastikowe o niezbyt przyjemnej strukturze. Renault Scenic dostępny jest w pięciu wersjach wyposażeniowych: Authentique, Expression, Expression +, Dynamique i Privilége. Odpowiadają one odmianom stosowanym do tej pory – zostały jednak nieco wzbogacone.


Do najważniejszych elementów montowanych seryjnie w aucie należą: ESP, ASR, ABS, system wspomagania nagłego hamowania, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, centralny zamek z pilotem, pirotechniczne napinacze pasów na czterech siedzeniach, wspomaganie i regulacja kierownicy oraz elektrycznie sterowane szyby. Szczególnie interesujący jest zastosowany po raz pierwszy system PAX, który powstał we współpracy z firmą Michelin. Dzięki specjalnej konstrukcji obręczy i opon oraz użytym wkładkom elastomerowym możliwa jest jazda nawet na pustej oponie. Ma to tę wielką zaletę, że nie przekraczając prędkości 80 km/h można dojechać do warsztatu oddalonego nawet o 200 km. W skład technologii PAX wchodzi również system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Klienci Renault, chcący zakupić model Scenic mają do wyboru jedną z czterech jednostek benzynowych oraz jednego z trzech diesli. Podstawowy motor to 95-konny 1,4 o momencie 127 Nm. Pozwala on na rozpędzenie samochodu do prędkości 173 km/h i na przyspieszanie w czasie niecałych 13 sekund.


Drugi motor ma pojemność skokową 1600 cm3, uzyskuje moc 110 KM i moment 148 Nm. Tak wyposażony Scenic przyspiesza do setki w czasie 11,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. Następna w kolejności jest 120-konna jednostka 1,8, która potrzebuje tylko 10,3 sekundy na rozpędzenie Renault do 100 km/h i potrafi zapewnić mu prędkość 189 kilometrów. Topowy silnik benzynowy to dwulitrówka o mocy 140 koni i momencie 188 Nm. Jego zastosowanie zapewnia prędkość 190 km/h i przyspieszenie od zera do setki w czasie niewiele przekraczającym 10 sekund. Motor ten, podobnie jak wersja 1,6, współpracować może z automatyczną skrzynią biegów.


Wszystkie jednostki wysokoprężne mają pojemność 1900 cm3, są wyposażone w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Najsłabsza ma moc 80, kolejna 100 a ostatnia (z systemem Common Rail) 105 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna wynosi 162 km/h w pierwszym przypadku i 173 w dwóch pozostałych, które wyposażone mogą być w przekładnię automatyczną.
Zawieszenie samochodu składa się z przednich kolumn McPersona i 4 drążków z tyłu. Wszystkie hamulce wyposażone są w tarcze, które przy osi przedniej są dodatkowo wentylowane.

Leave A Comment