Renault Mégane (Megane)

Classic jest czterodrzwiową odmianą Renault Megane, którą napędzać może jeden z dwóch silników.


Jednostka podstawowa to szesnastozaworowy motor o pojemności skokowej 1400 cm3. Osiąga on przy 6000 obrotów moc 95 koni mechanicznych a przy 4250 obr/min moment maksymalny o wartości 127 Nm. Auto takie rozwija prędkość 189 km/h a przyspieszenie od zera do setki zajmuje mu 11,9 sekundy. Przejechanie dystansu 100 kilometrów wymaga przeciętnie zatankowania 6,6 litra benzyny bezołowiowej. Ofertę uzupełnia 1,6 16V o mocy 110 KM przy 5750 obr/min i momencie 148 Nm przy 3750 obr/min. Takie parametry umożliwiają uzyskiwanie prędkości 100 km/h w czasie poniżej 9,9 sekundy oraz na rozwijanie prędkości 198 kilometrów na godzinę. Średnio auto zużywa przy tym 7 litrów paliwa. Napęd w przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni ręcznej. Drugi silnik dostępny jest także w połączeniu z przekładnią automatyczną. Takie zestawienie umożliwia jazdę z prędkością 191 km/h i przyspieszanie w czasie 12,4 sekundy. Spalanie benzyny cyklu mieszanym wynosi w 7,1 litra.

Renault MéganeNadwozie wszystkich wersji Megane przeszło w 1999 roku modernizację, co zauważalne jest głównie w przedniej jego części. Zyskała ona duże, zintegrowane reflektory w kształcie kropli wody. Pomiędzy światłami znalazła się podzielona na dwie części atrapa chłodnicy ozdobiona chromowanymi obwódkami. Atrapa ta jest integralną częścią maski silnika, której charakterystycznym elementem jest przetłoczenie w kształcie litery „V”. Całą karoserię zdominowały liczne owale, których kształt mają m.in. klamki, lusterka czy listwy ochronne. Listwy te chronią przed zarysowaniem boki i zderzaki auta. Dach sedana płynnie łączy się z tylną szybą, przechodzącą z kolei łagodnie w klapę bagażnika. Drzwi tylne zostały mocno zaokrąglone a słupek zdobi delikatny napis „Classic”. Lampy tylne różnią się dość znacznie od tych montowanych w hatchbackach. Są one dużo szersze i mocno nachodzą na pokrywę bagażnika, której górną część zdobi chromowana listwa. Tablica rejestracyjna przeniesiona została na zderzak (w wersji 5-drzwiowej przykręcona jest do klapy). Nadwozie ma współczynnik oporu powietrza Cx=0,33.


We wnętrzu Megane wszechobecne są krągłości i owale. Można je odnaleźć w kształcie tablicy wskaźników, konsoli środkowej, kratkach nawiewu oraz elementach wykończenia drzwi. Dominującą barwą jest szarość, która opanowała całą deskę rozdzielczą. Deska ta została bardzo estetycznie i funkcjonalnie zaprojektowana. Wszelkie przełączniki i wskaźniki rozmieszczone zostały zgodnie z zasadami ergonomii a fotele zapewniają przyzwoity komfort podróżowania; zaopatrzono je w nowe zagłówki. Charakteryzują się one dużą skalą regulacji i przede wszystkim zwiększonym poziomem zabezpieczenia głów i karków jadących osób. Użyte materiały i jakość ich montażu są dobre. Zadbano także o sporą ilość praktycznych półek i skrytek. Bagażnik Classica mieści aż 510 litrów ładunku i podobnie jak w pozostałych Megane jest on bardzo ergonomicznie skonstruowany. Ponadto można go powiększyć do 1310 litrów, co jest bardzo dobrym rezultatem.


Renault MéganeNależący do segmentu C, Renault Megane w wersji hatchback, konkuruje z takimi autami, jak VW Golf, Opel Astra, Toyota Corolla czy Peugeot 306. Do napędu stosuje się jeden z trzech silników. Podstawowy ma pojemność 1400 cm3 i osiąga moc 75 koni mechanicznych oraz moment 114 Nm. Wartości te dostępne są przy 5500 i 4250 obr/min. Pozwala to na rozpędzenie samochodu do 170 km/h i na przyspieszane nim do setki w czasie niecałych 14 sekund. Średnie spalanie benzyny wynosi 6,6 litra na 100 kilometrów. Dostępny jest również motor o takiej samej pojemności, lecz wyposażony w 16-zaworów (1,4 16V). Osiąga on przy 6000 obrotów moc 95 koni mechanicznych a przy 4250 obr/min moment maksymalny o wartości 127Nm. Auto takie rozwija prędkość 184 km/h a przyspieszenie od zera do setki zajmuje mu 11,8 sekundy.


Przejechanie dystansu 100 kilometrów wymaga przeciętnie zatankowania 6,6 litra benzyny bezołowiowej. Ostatnia dostępna jednostka to 1,6 16V, której moc wynosi 110 KM przy 5750 obr/min a moment 148 Nm przy 3750 obr/min. Takie parametry umożliwiają uzyskiwanie prędkości 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund oraz na rozwijanie prędkości 195 kilometrów na godzinę. Średnio auto zużywa przy tym 7 litrów paliwa. Napęd we wszystkich opisanych przypadkach przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni ręcznej. Ostatni silnik dostępny jest także w połączeniu z przekładnią automatyczną. Takie zestawienie umożliwia jazdę z prędkością 187 km/h i przyspieszanie w czasie nieco ponad 12 sekund. Spalanie benzyny wynosi w cyklu mieszanym 7,1 litra.

Renault Mégane Bagażnik hatchbacka mieści od 348 do 1210 litrów. Jest on łatwo dostępny dzięki dużemu otworowi i niskiej krawędzi załadunku. Z przodu zastosowano zawieszenie typu McPerson. Tył stanowią wahacze wleczone i cztery poprzeczne drążki skrętne. Hamulce to przednie tarcze wentylowane i tylne bębny oraz układ ABS, który dostępny jest w standardzie. Układ kierowniczy wyposażono we wspomaganie. Renault Mégane Miłośnikom sportowego stylu firma Renault proponuje modele Coupe i Cabrio.

Pierwszy z nich to trzydrzwiowe auto o bardzo dynamicznej sylwetce, które występuje w wersji RT lub Sport. Do napędu RT zastosowano szesnastozaworowy silnik o pojemności 1600 cm3. Jednostka ta uzyskuje moc 110 koni mechanicznych przy 5750 obr/min i moment maksymalny o wartości 148 Nm przy 3750 obr/min. Takim Coupe, wyposażonym w 5-biegową przekładnię manualną można rozpędzić się do 198 km/h i przyspieszać do prędkości 100 km/h w czasie 9,6 sekundy. Przeciętne spalanie benzyny wynosi około 7 litrów. Odmiana wyposażona w automat jest wolniejsza o 7 km/h a rozpędzenie jej do setki zajmuje niecałe 12 sekund. Wersję Sport napędza dwulitrowy motor 16V o mocy 140 KM. Przy prędkości obrotowej 3750 osiąga ona moment aż 200 Nm. Sprint do setki trwa w tym przypadku 8,6 sekundy a wskazówka prędkościmierza zatrzymuje się dopiero na liczbie 213. Średnio do przejechania dystansu 100 kilometrów potrzeba 7,6 litra bezołowiówki. Mniejszy silnik montowany jest także w Megane Cabrio. Współpracując z ręczną skrzynią zapewnia on uzyskiwanie prędkości 200 km/h a z atuomatyczną: 191 km/h. Przyspieszenie od zera do setki trwa odpowiednio 10,1 i 12,6 sekundy. Zużycie paliwa wynosi około 5,6- 5,7 litra na 100 kilometrów.


Renault MéganeCechą charakterystyczną obu aut jest zwarte nadwozie, którego sylwetka podkreśla sportowy styl. Oba są do siebie bardzo podobne, zarówno z przodu jak i z tyłu. Przód wyposażono w duże reflektory wyglądem przypominające kroplę wody. Maska silnika z przetłoczeniem w kształcie „V” zintegrowana została z dwuczęściowym grilem przypominającym plaster miodu. Tył zdobią lampy składające się z dwóch okrągłych świateł. Nad tablicą rejestracyjną zamontowane jest dodatkowe światło „stop” a pokrywę bagażnika wyposażono w zintegrowany spoiler. Linia dachu Coupe stanowi delikatny łuk. Obie odmiany mają mocno pochyloną szybę przednią. Za siedzeniami wersji Cabrio znajdują się dwa interesujące przetłoczenia, które sięgają na wysokość zagłówków. Pod nimi znajduje się przestrzeń, do której chowa się składany dach.

Podobnie jek w pozostałych Megane we wnętrzu Coupe i Cabrio uwagę przykuwa duża liczba owali. Można je odnaleźć w kształcie tablicy wskaźników, konsoli środkowej, kratkach nawiewu oraz elementach wykończenia drzwi. Deska rozdzielcza została bardzo estetycznie i funkcjonalnie zaprojektowana. Wszelkie przełączniki i wskaźniki rozmieszczone zostały zgodnie z zasadami ergonomii. Fotele zapewniają bardzo dobry komfort podróżowania i świetne trzymanie w zakrętach, zaopatrzono je również w nowe zagłówki. Charakteryzują się one dużą skalą regulacji i co najważniejsze, zapewniają świetną ochronę głów i karków podróżujących. Użyte materiały i jakość ich montażu są dobre. Tablicę wskażników zaopatrzono w białe tarcze, które świetnie podkreślają styl obu modeli. Bagażnik Coupe pomieścić może 288 litrów. W przypadku Cabrio jego objętość wynosi 281 litrów.
Oś przednią wyposażono w zawieszene typu McPerson. Tył stanowią wahacze wleczone i cztery poprzeczne drążki skrętne. Całości dopełniają stabilizatory przechyłów. Hamulce to przednie tarcze wentylowane i tylne bębny oraz układ ABS, który dostępny jest w standardzie. Samochody wyposażane w silniki dwulitrowe mają zamontowene tarcze również przy tylnej osi. Układ kierowniczy jest oczywiście wspomagany.

Leave A Comment