Renault Laguna

Obecny model Laguny od jej poprzedników odróżnia przede wszystkim śmiała, bardzo dynamiczna stylistyka. W wersji limuzyna pojazd ten odznacza się masywnym nadwoziem z silnie zaznaczonymi elementami karoserii i dużą powierzchnią blach. Wysoko poprowadzona dolna krawędź szyb bocznych wznosi się ku tyłowi. W połączeniu z delikatnie opadającym dachem, który płynnie przechodzi w klapę bagażnika projektantom udało się uzyskać niezwykle dynamiczną, zwartą sylwetkę. Solidnego wyglądu dodają szerokie słupki tylne i duże koła o rozmiarze od 15 do 17 cali. Bardzo charakterystyczny przód samochodu zawdzięcza swój atrakcyjny wygląd przede wszystkim kanciastym reflektorom, które wcinają się w atrapę chłodnicy i zachodzą aż na boki karoserii. W podobnej stylistyce utrzymane zostały dwukolorowe lampy tylne, które zajmują sporą część masywnego tyłu Laguny. Lakierowane szerokie zderzaki podobnie jak boki samochodu chronione są przed zarysowaniem przez praktyczne listwy.


Wnętrze auta nie sprawia wrażenia bardzo przestronnego, jednak po zajęciu miejsca na fotelu okazuje się, że wcale nie jest tu ciasno. Bardzo masywny kokpit z szeroką konsolą i sporym tunelem środkowym dodają kabinie przytulności. Efekt ten potęgują ponadto wygodne siedzenia i wysokiej jakości materiały obiciowe. Stylistyka wnętrza jest bardzo interesująca. Szczególnie dotyczy to deski rozdzielczej, która oprócz atrakcyjnego wyglądu odznacza się wysoką funkcjonalnością. Przewidziano w niej sporych rozmiarów schowek, składany uchwyt na napoje i miejsce na radioodtwarzacz, który zakryć można praktyczną klapką. Wyświetlacz seryjnego radia przeniesiony został wysoko na deskę rozdzielczą, dzięki czemu jest on bardzo czytelny. Praktyczne skrytki na drobiazgi znalazły się dodatkowo w przednim i tylnym podłokietniku środkowym, w drzwiach i pod przednimi siedzeniami. Ważnym elementem kokpitu jest przycisk „start” służący do uruchomienia silnika i szczelina na kartę elektroniczną, która zastąpiła klasyczny kluczyk. Dostęp do sporego bagażnika jest łatwy dzięki sporej klapie i niskiej krawędzi załadunku.


Renault LagunaO bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa Laguny najlepiej świadczy wynik uzyskany w testach zderzeniowych. Podczas badań przeprowadzonych przez Euro NCAP samochód uzyskał maksymalną ocenę – pięciu gwiazdek.

Najmniejszym silnikiem jaki napędza auto jest 1,6-litrowy motor benzynowy o mocy 110 koni przy 5750 obr/min i momencie 148 Nm przy 3750 obr/min. Motor ten pozwala na jazdę z prędkością maksymalną 195 km/h i na przyspieszanie do setki w czasie 11,5 sekundy.


Interesującą propozycją wydaje się 123-konny motor 1,8. Przy 3750 obr/min osiąga on moment o wartości 170 Nm. W przeciwieństwie do mniejszej jednostki silnik ten oprócz skrzyni ręcznej współpracować może z automatem. Prędkość maksymalna w zależności od zastosowanej przekładni wynosi 203 lub 190 km/h a sprint do setki trwa 10,7 lub 12,9 sekundy.
Topowa wersja Laguny napędzana jest sześciocylindrowym, widlastym silnikiem 3,0 o mocy 210 KM przy 6-tysiącach obrotów i momencie 285 Nm przy 3750 obr/min. Napęd na koła przednie przenoszony jest wyłącznie za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni automatycznej. Rozpędzenie wersji 3,0 V6 od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 8 sekund a jej prędkość maksymalna to 235 kilometrów.


Ofertę zamyka turbodoładowany diesel 1,9dCi. Jego moc to 120 koni przy 4000 obrotów a moment uzyskuje wartość maksymalną 270 Nm przy 2-tysiącach. Tak wyposażoną Laguną można podróżować z prędkością do 200 km/h i przyspieszać do 100 km/h w czasie niecałych 11 sekund. Za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest 6-biegowa skrzynia sterowana ręcznie.


W zawieszeniu przednim zastosowano kolumny McPersona a w tylnym samokorygującą oś w kształcie litery H. Wszystkie Laguny seryjnie wyposażane są we wspomagany układ kierowniczy. Za zatrzymanie pojazdu odpowiedzialne są cztery tarcze hamulcowe i układ ABS – EBV.

Leave A Comment