Przedsiębiorstwa ratują rynek

Firmy zarejestrowały w III kwartałach 2006 roku o 28 procent więcej pojazdów niż 12 miesięcy wcześniej. Dominowały Toyoty i Ople, ale niektórzy wybierali ekskluzywne marki, takie jak: Bentley, Maybach, czy Maserati.

Podczas gdy klienci indywidualni ograniczali w ostatnich latach swoje zakupy, przedsiębiorcy utrzymywali zapotrzebowanie na samochody, ograniczając tym samym poziom spadku. W ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 163 627 nowych samochodów osobowych, tj. o prawie 5% (4,97%) więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tym samym czasie sprowadzono 541 401 samochodów używanych.

Niemal 45% nowych aut (73 211 sztuk) zostało zarejestrowanych na firmy, w tym 43 260 (59,09%) sfinansowały firmy leasingowe lub CFM – przedsiębiorstwa zajmujące się wynajmem długoterminowym. Oprócz samochodów nowych, rejestracje na firmy objęły dodatkowo 4 152 samochody używane. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, firmy zarejestrowały o ponad 28% samochodów więcej, w tym przedsiębiorstwa leasingowe i wynajmu długoterminowego zwiększyły swoją sprzedaż o 44,5%.


Przedsiębiorcy należą do najbardziej stabilnej grupy klientów. Podczas gdy klienci indywidualni ograniczali w ostatnich latach swoje zakupy, przedsiębiorcy utrzymywali zapotrzebowanie na samochody, ograniczając tym samym poziom spadku. Jeżeli w styczniu roku 2005 udział przedsiębiorstw w rejestracjach samochodów ogółem wynosił 29%, to na koniec września roku bieżącego udział ten osiągnął poziom niemal 45%. Średni udział przedsiębiorstw w rynku sprzedaży samochodów nowych w okresie styczeń – wrzesień 2006 wyniósł 44,7%. Miesięcznie firmy rejestrują od 8 do 10 tysięcy samochodów.

Najważniejsze segmenty

Najpopularniejszym wśród przedsiębiorców segmentem rynkowym, inaczej niż w przypadku całego rynku, jest segment samochodów klasy niższej średniej (dla rynku segment samochodów małych). Jego udział w rejestracjach na firmy wyniósł po trzech kwartałach bieżącego roku 27,39%, co w liczbach bezwzględnych oznacza 21 573 zarejestrowane auta. Drugi w kolejności segment tworzą samochody klasy wyższej średniej. Do tej pory, w roku 2006 przedsiębiorcy zarejestrowali 18 128 aut w nim klasyfikowanych, o ponad 13% więcej niż rok wcześniej. Udział tego segmentu w rynku sprzedaży dla przedsiębiorstw wynosi po trzech kwartałach 23%.

Dopiero na trzeciej pozycji znalazł się najpopularniejszy na polskim rynku segment samochodów małych. Jego udział wyniósł 22,16%, co w liczbach bezwzględnych oznacza 17 455 samochodów zarejestrowanych. Spośród wszystkich wyróżnianych na rynku segmentów jedynie segmenty samochodów MPV, SUV (terenowo-rekreacyjne) oraz sportowe zanotowały spadek ilości rejestracji. W dwóch pierwszych przypadkach niewątpliwą przyczyną były zmiany w podatku VAT, które ograniczyły korzystną dla przedsiębiorców ofertę.

Dominujące marki

Największym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszyły się Toyoty. W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku ich sprzedaż do firm zamknęła się liczbą 10 433 samochodów, co stanowi 14,25% całości sprzedaży dla firm. Na drugiej pozycji, z niewielką stratą, ulokował się Opel. W przypadku tej marki przedsiębiorcy zakupili i zarejestrowali 10 138 samochodów (13,85% rynku). Miejsce trzecie w rankingu zajęła Skoda, z ilością 8 202 samochodów zarejestrowanych na firmy.


Na dalszych pozycjach znalazły się: Ford – 7 927 samochodów osobowych zarejestrowanych na firmy (10,83% udziału), Renault – 5 788 samochodów osobowych zarejestrowanych na firmy (7,91% udziału), Volkswagen – 4 742 samochody osobowe zarejestrowane na firmy (6,48% udziału), Fiat – 4 672 samochody osobowe zarejestrowane na firmy (6,38% udziału), Peugeot – 3 834 samochody zarejestrowane na firmy (5,24% udziału), Citroen – 2 935 samochodów zarejestrowanych na firmy (4,01% udziału) i Honda – 1 805 samochodów zarejestrowanych na firmy (2,47% udziału).

Największy udział rejestracji na firmy w rejestracjach marki ogółem po trzech kwartałach bieżącego roku uzyskał Saab. Udział ten wyniósł 83,28%. Na pozycji drugiej znalazło się Volvo z udziałem 75,99%, natomiast na trzeciej Porsche z udziałem 74,32%. Najmniejszy udział posiada natomiast Mazda (17,24%) oraz FSO (21,58%). Pomijając te marki, ze względu na fakt, iż Mazda nie posiada na polskim rynku oficjalnego importera (samochody sprowadzane są przez niezależne firmy), a FSO gros swojej produkcji kieruje na rynek ukraiński, marką o najmniejszym udziale rejestracji na firmy w rejestracjach ogółem jest Honda (24,27%).

Najpopularniejsze modele

Najpopularniejszym wśród przedsiębiorców samochodem jest Opel Astra. Od początku roku do końca września zarejestrowano 5 424 sztuki tego modelu. Na drugiej pozycji znalazła się Toyota Corolla z liczbą 4 241 sztuk zarejestrowanych na firmy. Pozycja trzecia należy do Forda Focusa (4 167 sztuk). Na dalszych miejscach ulokowały się: 4. Skoda Octavia (4 063 sztuki), 5. Skoda Fabia (3 850 sztuk), 6. Toyota Yaris (2 513 sztuk), 7. Volkswagen Passat (2 404 sztuki), 8. Opel Corsa (2 166 sztuk), 9. Fiat Panda (2 091 sztuk) oraz 10. Renault Megane (2 077 sztuk).


Wśród nowych aut zarejestrowanych w tym roku na firmy znalazły się również samochody ekskluzywne, takie jak Bentley Continental (2 egzemplarze), Maybach (2 szt.), Maserati Quatroporte, Hummer (5 szt.). Z kolei chińskie pojazdy reprezentował Great Wall Hover.

źródło – IBRM Samar

Leave A Comment