Peugeot – francuska marka samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli. Firmy Peugeot i Citroën tworzą koncern PSA.
Historia w zarysie
Założona w 1810 roku przez Jeana Pierre’a Peugeot pod koniec XIX wieku znana była głównie z produkcji rowerów produkowanych od 1885.
Jego wnuk inż.Armand Peugeot postanowił, że firma powinna zająć się produkcją automobili. Pierwszy pojazd, Serpollet-Peugeot, z silnikiem parowym pojawił się w 1889 roku, jednak dopiero samochód z silnikiem spalinowym zaprezentowany w 1891 roku okazał się trafnym posunięciem. Pierwszy motocykl skonstruowano w 1903 a pierwszą ciężarówkę w 1912 roku.
W tamtych czasach najlepszą reklamą dla samochodów był sport.
Peugeot i tej dziedziny nie zaniedbał, wygrywając wiele rajdów i wyścigów. Ciekawostką był silnik zamontowany w Peugeocie który wygrał wyścig Indianapolis 500 w 1913.
Mianowicie był on wyposażony w głowicę z czterema zaworami przypadającymi na każdy cylinder. Produkcja samochodów osobowych, po I wojnie światowej rusza w 1919 i z roku na rok się zwiększa.
W 1929 roku powstaje model 201 otwierając serię oznaczeń trzycyfrowych z zerem w środku. Pierwsza cyfra oznacza wielkość (klasę) a ostatnia kolejną serię.
W czasie II wojny światowej zakłady przejęli niemcy, oddając je w zarząd Ferdinanda Porsche.
W roku 1948 ukazuje się pierwszy po wojnie nowo skonstruowany samochód Peugeota, model 203 produkowany do 1960.
W 1959 po raz pierwszy Peugeot zastosował silniki diesla, tak dziś popularne we Francji.
W tym samym roku zastosowano po raz pierwszy wentylator chłodnicy, przystosowując samochody na nadchodzące korki miejskie.
W 1961 roku zaprezentowano Peugeota 404, który oprócz ładnej, szlachetnej linii nadwozia odznacza się wysoką jakością i trwałością. Dzięki tym zaletom sprzedano go w liczbie ponad dwóch milionów sztuk.
W 1976 Peugeot nabywa 90% akcji Citroëna i tak powstaje koncern PSA.
Trzy lata później następuje przejęcie europejskiej filii marki Chrysler, produkującej auta pod marką Talbot.
W połowie lat 80. zapada decyzja o zaprzestaniu produkcji Talbotów wraz z zakończeniem się ich okresu planowanej produkcji a nowo skonstruowany następca Talbota Horizon, który miał nosić nazwę Arizona, pojawia się w 1986 roku jako Peugeot 309.
W 1988 Peugeot 405 a w 2002 roku 307 zdobyły zaszczytne tytuły samochodu roku.
Firma Peugeot nadal (oprócz samochodów) produkuje rowery oraz elektronarzędzia profesjonalne i amatorskie.
Modele (data prezentacji)
Uznawszy Serpollet-Peugeot za Type 1, Peugeot produkował różne modele w latach 1890 – 1931, począwszy odType 2 do Type 190S.
Późniejsze modele miały oznaczenia trzycyfrowe jak pokazano poniżej.
Seria 100
* 104 (1972)
* 106 (1991)
* 107 (2005)
Seria 200
* 201 (1929)
* 202 (1938)
* 203 (1948)
* 204 (1965)
* 205 (1983)
* 206 (1998)
* 206cc (2001)
* 207 (2005)
Seria 300
* 301 (1932)
* 302 (1936)
* 304 (1969)
* 305 (1977)
* 309 (1985)
* 306 (1993)
* 307 (2001)
* 307cc (2003)
Seria 400
* 401 (1934)
* 402 (1935)
* 403 (1955)
* 404 (1960)
* 405 (1987)
* 406 (1995)
* 406 coupé (1996)
* 407 (2004)
* 407 Coupé (2005)
Seria 500
* 504 (1968)
* 505 (1979)
Seria 600
* 601 (1934)
* 604 (1975)
* 605 (1989)
* 607 (1999)
Seria 800
* 806 (1994)
* 807 (2002)
Seria 900
* 905 model wystawiony do wyścigu Le Mans w 1992 i 1993
* 907 prototyp zaprezentowany na salonie w Paryżu w 2005 roku
* 908 RC
* 908 V12 HDI model przygotowany do wyścigu Le Mans ;który będzie napędzany Dieslem.
Seria 1000
* Peugeot 1007 (2005)
Samochody dostawcze
* J7 (1961)
* J9
* J5 (1981)
* Expert (1996)
* Boxer (1994)
* Partner (1997)
źródło: wikipedia