Mitsubishi – O FIRMIE

10 stycznia 2007
Komentarze wyłączone
Bez kategorii, O firmie

Mitsubishi – japoński konglomerat niezależnych przedsiębiorstw (Mitsubishi Group), działających pod marką Mitsubishi. Spółka akcyjna notowana na giełdzie w Tokio.

Założona w 1870 roku przez Yataro Iwasaki jako firma transportowa, w 1873 przyjęła nazwę Mitsubishi Shokai .

Nazwa Mitsubishi składa się z 2 części: mitsu znaczy „trzy”, a hishi „diamenty” (h się udźwięcznia); stąd pochodzi logo firmy w postaci trzech czerwonych rombów złączonych ze sobą jednym z końców.

Pole działalności poszczególnych firm składających się na grupę Mitsubishi jest bardzo szerokie. Pod marką tą działa m.in. producent samochodów (Mitsubishi Motors Corporation), przemysł ciężki: huty, stocznie, wytwórnia lotnicza i zakłady zbrojeniowe (Mitsubishi Heavy Industries), największe japońskie zakłady chemiczne (Mitsubishi Chemical) oraz bank.

Konglomerat posiada również udziały m.in. w producencie sprzętu fotograficznego Nikon.

Produkcja lotnicza

Typy produkowanych samolotów myśliwskich:

* Mitsubishi A5M

* Mitsubishi A6M Zero

* Mitsubishi A7M

* Mitsubishi J2M

* Mitsubishi J8M

* Mitsubishi Ki-83

* Mitsubishi Ki-109

Typy produkowanych samolotów bombowych:

* Mitsubishi B1M

* Mitsubishi B2M

* Mitsubishi Ki-1

* Mitsubishi Ki-2

* Mitsubishi G3M

* Mitsubishi B5M

* Mitsubishi Ki-21

* Mitsubishi Ki-30

* Mitsubishi G4M

* Mitsubishi Ki-51

* Mitsubishi Ki-67

Technologia stosowana w samochodach

GDI

Koncern Mitsubishi jako pierwszy (1995 r.) seryjnie wprowadził silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania.

Określenie literowe silnika pochodzi ze skrótu angielskiej nazwy Gasoline Direct Injection, którą można przetłumaczyć jako sterowanie wtryskiem benzyny.

Twórcy silnika GDI z dumą podkreślają, że łączy on w sobie właściwości dwóch jednostek; dużą moc benzynowej, z małym zużyciem paliwa i wysokim momentem obrotowym charakterystycznym dla silników wysokoprężnych.

Obliczyli, że w stosunku do konwencjonalnego silnika benzynowego, GDI zużywa o 20% mniej paliwa, o tyleż samo procent emituje mniej dwutlenku węgla i ma o 10% większą moc.

W GDI podczas suwu ssania powietrze jest doprowadzane do cylindra przez prawie pionowy (aby nabrać prędkości) kanał dolotowy, „odbijając” się od specjalnie ukształtowanego denka tłoka zostaje silnie zawirowane i gdy tłok przesuwa się do góry, wykonując suw sprężania, następuje wtrysk benzyny bezpośrednio do cylindra i w ten sposób utworzona mieszanka zapalana jest od iskry elektrycznej świecy zapłonowej.

Silne zawirowane powietrze łatwiej łączy się z benzyną, tym samym spalana jest uboga mieszanka i silnik pracuje w cyklu oszczędnym.

Jeśli mocniej naciśniemy pedał przyspiesznika, bardziej obciążony silnik przechodzi na inny tryb pracy. Rośnie wtedy zapotrzebowanie na paliwo, które wtryskiwane jest w dwóch porcjach; pierwsza już podczas suwu ssania, natomiast druga jak w pierwszym przypadku, czyli podczas suwu sprężania.

Ten sposób wtrysku umożliwił podniesienie stopnia sprężania do 12,5, tym samym uzyskanie większej mocy.

Dwa różne tryby pracy, zależnie od obciążenia silnika powodują, że podczas jednostajnej, spokojnej jazdy spalamy ubogą mieszankę, oszczędzając paliwo, natomiast przy dynamicznej jeździe, np. z prędkością powyżej 120 km/h dysponujemy większą mocą silnika, ale spalamy więcej paliwa. Dlatego właśnie różne są opinie o ekonomii tego silnika, odnoszone do modelu Carisma GDI.

Niewątpliwą zaletą silnika GDI jest to, że mieszanka benzyny i powietrza powstaje bezpośrednio w cylindrze.

Można więc precyzyjnie sterować ilością wtryskiwanego paliwa, jak i momentem zapłonu.

W silniku GDI zastosowano wiele interesujących rozwiązań technicznych, np. dwie pompy paliwa – wysokociśnieniową (5 MPa) i drugą niskociśnieniową do dostarczania paliwa tej wysokociśnieniowej, a także świece zapłonowe z platynowymi elektrodami, które wymienia się dopiero po przejechaniu 90000 km.

Ponad 200 nowych rozwiązań zastosowanych w silniku chronią patenty, najważniejsze z nich dotyczą: pionowego kanału dolotowego powietrza, wysokociśnieniowej pompy paliwa, wysokociśnieniowego wtryskiwacza i kształtu denka tłoka.

MiVEC (ang.: Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control system) – silnik DOHC z elektronicznie sterowanym systemem zmiennych faz rozrządu, które zaprojektowano w Japonii, a produkcję uruchomiono w nowych zakładach Mitsubishi Motors Corporation.

Zmniejsza się przez to zużycie paliwa i poprawia się dynamika silnika, gdyż zawory otwierają się bez opóźnień. Stosowany obecnie m.in. w modelu Lancer Evolution IX.

źródło: wikipedia

Comments are closed.