Chcesz słuchać radia? Płać!

Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji z 1992 r., za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobierane są opłaty abonamentowe. Jedynym wyjątkiem są radia w telefonach komórkowych i komputerach. Radio samochodowe podlega opłacie abonamentowej na tych samych zasadach, co odbiornik stacjonarny. Prywatni płacą za gospodarstwo :

Właściciele prywatnych samochodów również muszą opłacać abonament za korzystanie z radia w swoim pojeździe. Ustawodawca nie obarczył jednak osób prywatnych dodatkowym abonamentem RTV.

– Tutaj nie ma czegoś takiego jak osobny abonament RTV. Prywatni użytkownicy samochodów swoje radia w autach opłacają w abonamencie, który jest ustalony dla ich gospodarstwa domowego – wyjaśnia Aneta Jamorek, rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Co to oznacza w praktyce? Opłacając jeden abonament za używanie radia w domu kierowca nie musi opłacać osobnego abonamentu RTV za radio w swoim samochodzie. Taka interpretację przepisów gwarantuje art. 2 pkt. 5 Ustawy o opłatach abonamentowych z dn. 21 kwietnia 2005 roku, gdzie wyraźnie jest zaznaczone, że istnieje obowiązek uiszczenia tylko jednej opłaty, niezależnie od ilości posiadanych radioodbiorników.

Jeśli jednak kierowca nie zadeklarował używania radioodbiornika w domu, a posiada taki w samochodzie, zgodnie z prawem powinien opłacać swoje radio w aucie.

O opłatach abonamentu zrobiło się głośno w roku 2003, kiedy to ustawodawca nosił się z zamiarem wniesienia opłat za każdy odbiornik radiowy. Sprawa jednak znalazła szczęśliwy finał legislacyjny.
– Nazwijmy rzeczy po imieniu – abonament to kolejna próba pognębienia obywatela. Gdybym musiał płacić osobny abonament za moje radio samochodowe, to dopóki nie zostałbym przymuszony przez urzędy, unikałbym tego – mówi Łukasz Świacki, przedsiębiorca z Gdańska.

Floty objęte abonamentem :

Inaczej wygląda sprawa w wypadku samochodów służbowych.
– Przedsiębiorstwa (firmy, instytucje itp.) mają obowiązek wnoszenia opłaty abonamentowej za każdy używany odbiornik telewizyjny i radiowy, z odbiornikami radiowymi w samochodach włącznie – tłumaczy Aneta Jamorek. Firmy muszą więc posiadać książeczki abonamentowe. Dotyczy to również tych firm, które leasingują samochody.
– Zobowiązanym do rejestracji i uiszczania opłat abonamentowych RTV jest leasingobiorca, gdyż on jest użytkownikiem odbiornika – wyjaśnia Jamorek. Niektóre firmy leasingowe wprowadziły nawet opłacanie abonamentu jako jedną ze swoich usług zarządzania flotą.
– W momencie, kiedy w mediach zaczęło mówić się więcej o abonamencie RTV, czyli od 2003 roku, wysłaliśmy przypomnienie do klientów o konieczności ponoszenia tych opłat. Część z nich zwróciło do nas z zapytaniem, czy w ramach zarządzania ich flotą moglibyśmy również rozliczać abonament RTV. W związku z tym zaadoptowaliśmy nasze systemy zgodnie z tą potrzebą i rozliczanie abonamentu dodaliśmy do zakresu naszych usług – wspomina Tomasz Matujewicz, kierownik działu rozwoju LeasePlan Fleet Management Polska.
– W tej chwili rozliczamy abonament za około 50 proc. samochodów przez nas zarządzanych.

Taksówkarze płacą :

Podobnie jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą. Jeśli samochód służy nie tylko do celów prywatnych, ale również jako narzędzie pracy, kierowca jest zobowiązany do płacenia osobnego abonamentu. Jeśli więc przykładowy Kowalski zarejestrował działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jeździ samochodem jako kurier, powinien opłacać abonament. To samo dotyczy taksówkarzy, którzy co prawda w większości przypadków do pracy wykorzystują prywatne samochody, ale taksówka jako miejsce pracy nie wchodzi w skład gospodarstwa domowego.

źródło – motofakty.pl

Leave A Comment