2006 r. – w Polsce wyprodukowano ponad 715 000 aut !

W polskich zakładach w ubiegłym roku wyprodukowano 715 tys. samochodów, w tym prawie 609 tys. to samochody osobowe, a ponad 106 tys. dostawcze – poinformował w środę instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.

Zdaniem ekspertów z Samara, to rekordowo wysoki wynik biorąc pod uwagę ostatnie siedem lat.
W 2006 roku w Polsce wyprodukowano 608 tys. 919 aut osobowych, o ponad 15,5 proc. więcej niż rok wcześniej. To najwyższy wynik od 2000 roku, kiedy powstało 535 tys. aut. Zdecydowana większość wytworzonych w polskich zakładach samochodów – 586,4 tys. sztuk, czyli 96,3 proc. – została wyeksportowana. Zaledwie 3,7 proc. ubiegłorocznej produkcji (22,5 tys. aut) trafiło na polski rynek (o 28,3 proc. mniej niż w 2005 r.).

Największym producentem samochodów w Polsce jest Fiat. Tyską fabrykę tego koncernu opuściło w ubiegłym roku 281,6 tys. aut, o 3,2 proc. więcej niż w 2005 roku. Daje to Fiatowi 46,3 proc. udziału w krajowym rynku. Drugim producentem jest Opel, z którego zakładów wyjechało w 2006 r. 186,8 tys. samochodów. Opel osiągnął najwyższy wskaźnik wzrostu produkcji w porównaniu do poprzedniego roku – 47 proc., co pozwoliło tej firmie na zwiększenie udziału w polskim rynku do ponad 30 proc.

Na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen – wyprodukował 89,4 tys. aut, o 2,3 proc. więcej niż w 2005 r. r. Stosunkowo niewielki wzrost produkcji spowodował spadek udziału VW w rynku – do 14,7 proc. Niemal 50 tys. samochodów opuściło w 2006 r. żerańską fabrykę FSO. Oznacza to 30-proc. wzrost w ciągu roku. Dramatycznie spadła natomiast produkcja Intrall'a – do 244 aut, to o 35 proc. mniej niż w 2005 r.

Najpopularniejszym modelem wśród samochodów osobowych wytwarzanych w Polsce jest Fiat Panda – 39,3 proc. ogółu produkcji. Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Opel Zafira – ponad 19,3 proc. produkcji, VW Caddy – 11,1 proc., FSO Lanos – 8,3 proc., Fiat Seicento – 6,9 proc., Opel Astra – 6,3 proc. oraz Opel Agila – 5,1 proc.

Również rekordowy poziom 106 tys. 310 egzemplarzy osiągnęła w 2006 r. produkcja aut dostawczych (w 2000 r. było to ok. 27 tys., w 2005 r. – 85 tys.) – informuje Samar. Spośród nich 92,7 proc. zostało wyeksportowanych (98,5 tys. sztuk), a 7,3 proc. (7,8 tys. sztuk) zostało sprzedanych w kraju.

Liderem w tym segmencie rynku jest Volkswagen, w którego poznańskich zakładach wyprodukowano w minionym roku ponad 78 tys. pojazdów dostawczych, o 12,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Niemiecki koncern posiada 73,4 proc. udziału w polskim rynku.

Wiceliderem jest Fiat, który niemal podwoił produkcję swoich samochodów dostawczych w Polsce do 26,7 tys. sztuk (wzrost produkcji o 92 proc. w stosunku do 2005 r.).

Trzecim producentem pojazdów użytkowych w Polsce jest Intrall, którego fabrykę opuściło w ub.r. 1,6 tys. aut, o 13,4 proc. mniej niż w 2005 r.

W segmencie samochodów dostawczych najwięcej wytworzono egzemplarzy VW Caddy – 62,2 proc. ogółu produkcji oraz Pandy Van – 21,5 proc. i VW Transportera – 11,2 proc.

Leave A Comment