Mercedes Benz G-Class

Mercedes klasy G należy niewątpliwie do światowej czołówki samochodów terenowych. Samochód ten powstał na bazie modelu zaprojektowanego typowo do użytku wojskowego. Niemcy w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku stworzyli cywilną, luksusową wersję, która jednak zachowała wyśmienite własności trakcyjne i doskonale sprawdza się nawet w bardzo ciężkim terenie. Podstawowym źródłem napędu są dwie jednostki benzynowe i jedna wysokoprężna. Najsłabszy model oznaczony jako G 320 napędzany jest 215-konnym, sześciocylindrowym silnikiem widlastym o pojemności skokowej 3200 cm3.


Maksymalny moment obrotowy uzyskuje wartość 300 Nm przy 3750 obr/min. Tak wyposażony Mercedes rozpędza się od zera do setki w czasie około 11 sekund i uzyskuje prędkość maksymalną rzędu 170 km/h. Zużycie paliwa wynosi 13 litrów na trasie i 19 w mieście. Wydawać by się mogło, że jest to dużo ale pod uwagę wziąć należy choćby klasę auta czy jego masę, znacznie przekraczającą dwie tony. Drugi motor benzynowy to 5-litrowy V8, uzyskujący moc 299 KM i moment aż 480 Nm. Dzięki niemu G 500 osiąga prędkość maksymalną 195 kilometrów na godzinę.


Pojazd ten na przejechanie dystansu 100 kilometrów potrzebuje 22 litrów paliwa w mieście i prawie 14 poza nim. Zamykający podstawową ofertę diesel ma 3 litry pojemności i jest wyposażony w turbodoładowanie. Parametry tego silnika przedstawiają się następująco: moc maksymalna 177 koni przy 4400 obr/min a moment 330 Nm uzyskiwany jest już przy 1600 obrotach. W zależności od wersji rozpędzenie auta do 100 km/h trwa od 14 do 16 sekund. Prędkość maksymalną producent określa na nieco ponad 160 kilometrów. Zużycie oleju napędowego waha się od 10,6 do 14,6 litra w zależności od warunków eksploatacji.


Mercedes-Benz G-ClassOczywiście Mercedesem klasy G zajęła się także firma AMG, która wypuściła najsilniejszą odmianę tego samochodu. Widlasty, ośmiocylindrowy motor tej wersji ma pojemność skokową 5500 cm3. Uzyskuje on przy tym potężny moment obrotowy o wartości 530 Nm oraz moc aż 354 koni mechanicznych, dzięki którym samochód daje się rozpędzić do prędkości 200 km/h. Wszystkie jednostki napędowe współpracują z pięciostopniowymi przekładniami automatycznymi.


Nadwozie Mercedesa dostępne jest w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Ta pierwsza występować może ponadto w odmianie odkrytej, będącej swego rodzaju kabrioletem. Kanciasta karoseria przywodzi na myśl typowy samochód terenowy, którym G-klasa oczywiście jest. Cechami typowymi dla tego pojazdu są liczne, ostre krawędzie, płaskie szyby oraz duży prześwit i koła. Koła te osłonięte są lekko uwypuklonymi nadkolami o ostrych liniach, które połączone są silnie wystającymi progami, pełniącymi jednocześnie rolę stopni. Pionowo ustawiona krata wlotu powietrza ozdobiona została dużym znakiem firmowym. Po obu jej stronach znajdują się klasyczne, okrągłe reflektory. Wizerunku samochodu dopełniają liczne silne przetłoczenia blach, niezbyt szerokie ale masywne zderzaki oraz umieszczone z tyłu, pełnowymiarowe koło zapasowe. Znajduje się ono na pionowo umieszczonych, otwieranych na bok drzwiach. Rozwiązanie to ma ten mankanent, że „zapasówka” zachodząc na szybę tylną ogranicza widoczność. Poza tym elementem widoczność określić należy jako bardzo dobrą.


Zawieszenie auta składa się z osi sztywnych i sprężyn śrubowych, przy kołach przednich zastosowano ponadto stabilizator przechyłów.

Leave A Comment