Mercedes Benz A-Class

Mercedes klasy A jest najmniejszym modelem tego koncernu, jeśli nie liczyć stworzonego we współpracy ze szwajcarskim Swatchem, Smarta.


Auto dostępne jest w pięciu wersjach silnikowych. Trzy z nich to benzynowce a dwa pozostałe to turbodiesele. Podstawowa wersja to A 140, wyposażona w 82-konną, czterocylindrową, rzędową jednostkę o pojemności 1400 cm3i momencie obrotowym 130 Nm. Motor ten potrafi rozpędzić auto do 170 km/h i zapewnić mu przyspieszenie 13 sekund do setki. Zużycie benzyny waha się od 5,6 litra na trasie do 9,8 w cyklu miejskim.


Drugi benzynowiec to stosowany w A 160 silnik o pojemności 1600 cm3, momencie obrotowym 150 Nm oraz mocy maksymalnej 102 KM. Dzięki niemu samochód osiąga setkę w czasie niecałych 11 sekund i rozwija prędkość 182 kilometrów. W cyklu miejskim przejechanie dystansu 100 kilometrów wymaga zatankowania 9,9 litra paliwa a na trasie 5,7.
Największy i najmocniejszy silnik ma pojemność 1,9 litra i montowany jest w Mercedesach A 190. Ta 125-konna jednostka potrafi rozpędzić samochód do prawie 200 km/h i zapewnić mu bardzo dobre przyspieszenia (0-100 km/h w 8,8 s.). Jej moment obrotowy osiaga wartość aż 180 Nm przy 4000 obrotów. Pomimo znacznej mocy zużycie paliwa nie jest zbyt wysokie i wynosi 9,8 litra w mieście i 5,8 poza nim.


Dużo oszczędniejszy jest jednak wysokoprężny motor 1,6, który zadowala się 3,9 litra (!) na trasie i 5,6 w cyklu miejskim. Parametry techniczne A 160 CDI to: moc – 60 koni mechanicznych przy 3600 obr/min, moment maksymalny – 160 Nm przy 1500 obr/min. Pomimo stosunkowo małej mocy samochód charakteryzuje się nienajgorszą dynamiką. Sprint do setki zajmuje mu niecałe 18 sekund a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na liczbie 155.


Mercedes-Benz A-Class Ostatni z dostępnych silników ma pojemność 1700 cm3, moc 90 KM i moment 180 Nm. Jego zastosowanie umożliwia przyspieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 12,5 sekundy oraz uzyskiwanie prędkości maksymalnej 175 kilometrów na godzinę.

Wszystkie Mercedesy klasy A mają napęd przedni, który przenoszony jest przez manualną lub automatyczną skrzynię 5-cio biegową.
Konstrukcja tego samochodu jest nietypowa i bardzo nowoczesna. Niewielkie nadwozie wyróżnia się wyjątkowo obszernym wnętrzem i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Klasa A ma bardzo zwartą, opływową, jednobryłową budowę. Samochód cechuje niespotykana, eliptyczna linia krawędzi okien bocznych oraz charakterystyczne, szerokie, skośne słupki tylne. Za słupkami tymi znajdują się niewielkie, trójkątne okienka, które łączą się z szybą tylną. Szyba przednia natomiast stanowi wraz z pokrywą silnika jedną powierzchnię, miękkim łukiem przechodzącą w dach auta. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest podwójna podłoga, pod którą w razie wypadku wsuwa się silnik.


Pięcioosobowe wnętrze zapewnia podróżującym sporo miejsca, jest ono dobrze wykonane i zapewnia bardzo wysoką funkcjonalność. Tablica rozdzielcza jest estetyczna i ergonomiczna a zainstalowane w niej wskaźniki, typowo dla marki bardzo czytelne. Odpowiednią wygodę podróżowania zapewniają jadącym nieźle skonstruowane siedzenia. Bagażnik mieści 350 litrów, co nie znaczy, że nie da się go znacznie powiększać. Można złożyć tylne siedzenia lub wymontować je (łącznie ze znajdującym się obok kierowcy) w celu uzyskania pojemności wynoszącej aż 1700 dm3.

Leave A Comment