Land Rover Freelander

Land Rover Freelander zaprezentowany został w 1997 roku.
Jest to samochód łączący cechy terenówki i wygodnej limuzyny. Do jego napędu stosowana jest jednostka benzynowa o pojemności 1800 cm3 lub 2-litrowy diesel. Pierwszy to silnik czterocylindrowy z wielopunktowym wtryskiem paliwa o mocy 120 koni, osiąganej przy 5500 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 165 Nm przy 2750 obr/min. Charakterystyczny jest jego kadłub wykonany z aluminium. Freelander 1,8 przyspiesza do setki w 11,9 sekundy a jego maksymalna prędkość wynosi 165 km/h. Zużycie paliwa nie jest zbyt wysokie i średnio wynosi 10 litrów na 100 kilometrów.


Dwulitrówka to turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem i chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). Przy prędkości obrotowej 4200 rozwija moc 97 KM, natomiast przy 2000 obr/min osiąga moment maksymalny o wartości 210 Nm. Ta wersja zużywa niewiele paliwa, bo około 8,5 litra na 100 km. Dynamika, jak na auto wysokoprężne, nie wzbudza zastrzeżeń: przyspiesza ono w niecałe 16 sekund i osiąga prędkość 156 km/h. Oba silniki za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni i wiskotycznego sprzęgła przenoszą napęd na wszystkie koła.


Land Rover FreelanderTrzydrzwiowe nadwozie odznacza się nowoczesną, aerodynamiczną sylwetką. Z przodu w oczy rzuca się potężny zderzak łączący się z atrapą chłodnicy i masywnymi nakładkami nadkoli. Maska silnika i linia okien wznoszą się lekko ku górze.


Szeroki słupek tylny jest mocno pochylony, a za nim znajduje się nakładka typu Hardtop przedłużająca linię dachu lub (za dopłatą) składany dach. Zapasowe koło umieszczono na tylnych drzwiach. Freelander to pierwszy Land Rover, który posiada nadwozie samonośne, wszystkie pozostałe modele tej firmy budowane są na ramie.


Wnętrze bez trudu mieści pięć osób a rozstaw osi wynoszący 2555 mm zapewnia im wystarczającą przestrzeń. Całość została bardzo dobrze wykonana i bogato wyposażona – centralny zamek, elektryczne szyby i lusterka, klimatyzacja to jedynie część standardu. Nad bezpieczeństwem czuwają napinacze pasów i poduszki powietrzne. Zajmowanie pozycji w wygodnych fotelach ułatwiają duże szeroko otwierane drzwi. Kierowca ma do dyspozycji regulację kierownicy i podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i funkcjonalna. Bagażnik o objętości 330 dm3 można powiększyć do 705 dm3poprzez złożenie tylnej kanapy.
Kolumna McPersona z dolnym wahaczem trójkątnym i drążkiem reakcyjnym wchodzi w skład niezależnego zawieszenia przedniego.


Tył to kolumny McPersona z dwoma wahaczami w układzie trapezowym. Układ hamulcowy wyposażony jest w 4-kanałowy ABS z systemem ułatwiającym zjazd z dużej pochyłości HDC. Kąt natarcia Freelandera wynosi 30 stopni a kąt zejścia 34 stopnie.

Leave A Comment