Lada Niva

Obok osobowych samochodów firmy Lada występuje także model przeznaczony do jazdy terenowej – NIVA.
Auto to występuje w dwóch wersjach: trzydrzwiowej (21214) i pięciodrzwiowej (21312) i napędzane jest jednym silnikiem. Jest to benzynowa jednostka o mocy 82 koni, uzyskiwanej przy 5400 obr/min i maksymalnym momencie 137 Nm przy 3200 obr/min.


Niwa wyposażona jest w stały napęd na cztery koła, który rozdzielany jest w stosunku 50:50 i przenoszony poprzez 5-biegową skrzynię ręczną wyposażoną w redukcję terenową. Rozpędzenie auta do 100 km/h trwa 22 sekundy a jego prędkość maksymalna to 135 kilometrów. Podczas jazdy miejskiej zużycie paliwa wynosi 13,6 litra na setkę a poza nim, przy prędkości 90 km/h, 9 litrów.


Masywne nadwozie pomimo wieku konstrukcji może się podobać. Główną jego zaletą jest wysoka trwałość i odporność na niekorzystne warunki jazdy. Karoseria jest kanciasta, lecz niewątpliwie estetycznie zaprojektowana i wykonana. Samochód w wersji podstawowej pozbawiono wszelkich ozdóbek; doposażenie auta w orurowanie, halogeny oraz poszerzane progi i błotniki niewątpliwie poprawi jego wygląd.


Wnętrze Nivy podporządkowano jego przeznaczeniu, jest więc ono skromnie wyposażone i z założenia łatwe do utrzymania w czystości (elementy gumowe i plastikowe). Projekt pochodzi sprzed wielu lat, więc kilka rozwiązań może budzić zastrzeżenia. Głównie chodzi tu o tablicę rozdzielczą, która wydaje się być nielogicznie zaprojektowana. Trudno mówić tu o ergonomii, więc obsługa urządzeń sterujących wymaga pewnego przyzwyczajenia. Sprawiające nieciekawe wrażenie siedzenia w praktyce okazują się całkiem wygodne i zapewniają przyzwoity komfort podróżowania.


Lada NivaTrzydrzwiowa Lada mieści 265 litrów bagażu, dłuższa wersja przewieźć może 380 litrów. W obu wersjach istnieje możliwość powiększenia powierzchni ładunkowej do 710 dm3.


220-mm prześwit i niezbyt duży rozstaw osi zapewniają Niwie dobre właściwości terenowe. Może ona pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 58 stopni i jeździć po pochyłościach 48 stopni. Głębokość brodzenia to 65 centymetrów.
Niezależne zawieszenie przednie składa się z podwójnego wahacza poprzecznego i sprężyn śrubowych. Tylne stanowią: oś sztywna z wahaczami wzdłużnymi i drążkami Panharda i resory piórowe. Hamulce to tarcze przednie i bębny tylne.

Leave A Comment