Jaguar XK-Serie

Najdrapieżniejszą, najbardziej sportową serią Jaguara jest produkowana od 1996 roku XK, która występuje w wersji XK8 i XKR. Obie one dostępne są w odmianie coupe lub cabrio.


Pierwsze auto napędzane jest ośmiocylindrowym, czterolitrowym motorem o mocy maksymalnej 284 KM przy 6100 obr/min i momencie obrotowym 375 Nm. Warto wspomnieć, że 80% jego wartości dostępne jest już pomiędzy 1400 a 6400 obr/min. Parametry te zapewniają autu bardzo dobre osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niecałe 7 sekund a prędkość maksymalna określona została na 251 kilometrów. Z 75-litrowego zbiornika paliwo znika w ilości 18 litrów w mieście i 9 poza nim.
Jaguar XKR jest jeszcze bardziej dynamiczny, gdyż sprint do setki zajmuje mu tylko 5,4 sekundy a wskazówka jego prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na liczbie 250. Dzieje się tak za sprawą doładowanego sprężarką Rootsa motoru o pojemności skokowej 4000 cm3 i mocy aż 363 koni. Jednostka ta przy 3600 obr/min uzyskuje potężny moment obrotowy o wartości 505 Nm. Za tak wspaniałe parametry auto każe sobie „płacić” dużymi iloścami zużywanego paliwa (16,7 l w mieście i 9,6 poza nim).


Jaguar XK-SerieSylwetka XK jest bardzo oryginalna, jedyna w swoim rodzaju. Owalna kratownica chłodnicy wbudowana została w długą, głęboko schodzącą w dół maskę silnika. Wysmukła sylwetka ozdobiona jest eleganckim zakrętem tylnych błotników (wiele elementów przypomina tu legendarny typ E). W odmianie XKR zastosowano siatkowe okratowanie chłodnicy i szczeliny odpowietrzające na masce silnika. Wysmukła, dynamiczna, elegancka linia karoserii idealnie oddaje sportowe atrybuty samochodu.


Bardzo praktycznym rozwiązaniem wersji cabrio jest to, że w ciagu 20 sekund można elektrohyraulicznie otworzyć i zamknąć odporny na warunki pogodowe, grubo podszyty składany dach (przy prędkości nie przekraczającej 16 km/h można to zrobić także w czasie jazdy).
Równie niepowtarzalna jak nadwozie jest kabina pasażerska. Skórzane wnętrze i automatyczna regulacja prędkości należą do wyposażenia seryjnego oraz potwierdzają wyjątkową pozycję modeli XK tak samo, jak dostępna jako opcja Adaptive Cruise Control (ACC). ACC dba o to, aby odstęp od jadącego przed nami tym samym pasem pojazdu nie przekraczał utawionej uprzednio wartości i zwiększa jeszcze bardziej komfort jazdy. Jak zapewnia producent wyposażenie z wysokiej jakości szlachetnego drewna dzięki jakości materiału i sposobowi obróbki znosi nawet najbardziej ekstremalne warunki klimatyczne i nawet po wielu latach nie traci nic ze swej urody. {PHOTO_3} Seryjny system audio z radiem RDS i magnetofonem kasetowym został rozszerzony o odtwarzacz CD z możliwością włożenia na raz 6 płyt i sześcioma głośnikami. Jeszcze więcej oferuje dostępny na życzenie nowy system dźwiękowy Alpine. Można go ustawić tak idealnie, że odczujemy w samochodzie atmosferę klubu jazzowego, otwartej sceny lub dużej sali koncetowej. Jakość dźwięku i efekty stereo można dostosowywać do poszczególnych siedzeń.


Pasywny system bezpieczeństwa z dużymi strefami zgniecenia, pewną kabiną pasażerską i poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera dysponuje teraz aktywowanymi elektrycznie napinaczami pasów. Wyjątkowo szybko reaguje również podwozie CATS (Computer Acitve Technologie Suspension); w XKR dostępne seryjnie, w XK8 opcjonalnie. System jest sterowany elektronicznie i dopasowuje się do sytuacji na drodze: usztywnia się podczas hamowania, przyspieszania i na zakrętach, jest bardziej miękkie przy spokojnej jeździe.


Wszystkie modele XK8 i XKR dysponują sterowanymi elektronicznie systemami trakcji i stabilności. Dzięki temu w praktycznie każdej sytuacji wydajność silnika zostanie pewnie przeniesiona na drogę. Dzięki nowemu ABS-plus wchodzi do akcji jeszcze precyzyjniejszy system antypoślizgowy. Podczas hamowania rejestrowana jest ilość obrotów każdego koła z osobna a siła hamowana dobierana jest indywidualnie dla każdego koła.

Leave A Comment