Jaguar XJ-Serie

Najbardziej klasycznym modelem firmy Jaguar jest bodajże XJ, którego charakterystycznej linii nie sposób pomylić z żadnym innym samochodem. XJ to duża, ekskluzywna limuzna, która w becnej formie produkowana jest od roku 1994. Tego typu pojazd jest niewątpliwie specjalnością angielskich konstruktorów. Auto dostępne jest w czterech wersjach, różniących się wyposażeniem i stosowanymi silnikami.
Najmniejsza montowana jednostka ma pojemność 3200 cm3, z których uzyskiwana jest przy 6350 obr/min moc 237 koni. Moment maksymalny osiąga wartość 310 Nm przy 4350 obr/min. Z motorem tym, podobnie jak z pozostałymi współpracuje 5-stopniowa przekładnia automatyczna. Współpraca ta zapewnia autu prędkość 225 km/h i przyspieszenie od zera do setki w 8,5 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu miejskim mieści się na poziomie 17 litrów a na trasie spada do dziewięciu.


Drugi w kolejności jest 284-konny silnik 4,0, który stosuje się także w przedłużonej wersji XJ oznaczonej jako “LWB”. Jednostka ta odznacza się momentem obrotowym 375 Nm, dostępnym przy 4250 obr/min. Prędkość maksymalna tak wyposażonego Jaguara określona została na 240 kilometrów a przyspieszenie do setki na 7,3 sekundy. Na przejechanie dystansu 100 km w mieście potrzeba prawie 17 litrów paliwa a poza nim 9.
Topowa odmiana XJR wykorzystuje w zasadzie ten sam, 4-litrowy motor, jednak wyposażony w doładowanie mechaniczne, które pozwala mu na rozwijanie mocy maksymalnej 362 KM przy 6150 obr/min i imponującego momentu 505 Nm przy 3600. Takiemu autu wystarcza 5,5 sekundy na uzyskanie prędkości 100 km/h a jego prędkość maksymalna wynosi 250 kilometrów. Znaczne jest niestety zużycie paliwa, na trasie sięgające 10 litrów a w cyklu miejskim wzrastające aż do 18,5 litra.
Karoseria Jaguara odznacza się bardzo elegancką, dostojną sylwetką. Klasyczne trzybryłowe nadwozie cechują płynne, spokojne linie. Uwagę przykuwa długa maska silnika zakończona typową dla samochodu atrapą chłodnicy oraz pokażne, 16-calowe koła (w wersji XJR mają one rozmiar 18 cali).


Jaguar XJ-SeriePosiadacza tego auta największe wrażenia czekają jednak w jego nad wyraz komfortowym wnętrzu. Skóra wykorzystywana do obciągania siedzeń pochodzi z firmy Conolly. Doświadczeni pracownicy określają fason i dbają o to, aby dać wyraz indywidualności każdego płata skóry, następnie zszywają kawałek po kawałku w piękną całość. Zamiłowanie do detali ukazuje się także w wyposażeniu ze szlachetnego drewna w stylu “butterfly” (panele po stronie kierowcy są dokładnym odbiciem strony przeciwnej). Aby uwydatnić w pełni piękny wizerunek każdy panel jest wielokrotnie lakierowany i polerowany.


Obok form klasycznych bardzo ważną rolę pełni nowoczesność i zaawansowane technologie: na życzenie dostępne są nowoczesne systemy informacyjne i komunikacyjne. Całkowicie zintegrowany telefon mobilny wyposażono w zestaw głośnomówiący i można go obsługiwać na różne sposoby: za pomocą przycisków w kierownicy, poprzez klawiaturę radia lub poprzez “komórkę” umieszczoną w kosoli środkowej w taki sposób, aby nie była widoczna z zewnątrz (daje się wyjąć podczas rozmowy, bez utraty połączenia). Istnieje ponadto możliwość wprowadzenia w pamięć numerów telefonów i wywołania ich poprzez przyciśnięcie klawisza “memory”; można je także wybrać przy pomocy klawiatury radia. “Komórki” można używać poza samochodem jak normalnego telefonu komórkowego.
W pełni zintegrowany z samochodem wizualno-dźwiękowy system nawigacyjny wykorzystuje wspierany przez satelitę GPS (Global Positioning System) i poprowadzi kierowcę najkorzystniejszą drogą do żądanego celu. W konsoli środkowej montowany jest system umożliwiający zaprogramowanie najkrótszej trasy lub najkrótszego czasu jazdy. Wskazówki dotyczące kierunku ukazujące się na monitorze oraz komunikaty głosowe zaprowadzą każdego prosto do celu. Jeśli kierowca przegapi zjazd lub zdecyduje się po drodze na lekkie zboczenie z trasy, system sam odnajdzie pierwotnie wybrany cel. Należący do wyposażenia seryjnego system audio z radiem RDS, magnetofonem kasetowym i zestawem 8 głośników ma tylko jednego konkurenta: opcjonalny system dźwiękowy z cyfrowym procesorem dźwięku.
Konstruktorzy nie zapomnieli również o tak prozaicznych czynnościach, jak choćby zajmowanie miejsc w aucie. Aby łatwo było wsiadać i wysiadać kierownica przesuwa się ku górze a siedzenie odsuwa się do tyłu. Dzięki funkcji “memory” można zakodować trzy indywidualne pozycje siedzenia kierowcy, zagłówków, kierownicy i lusterek bocznych a następnie wywoływać te ustawienia za pomocą pilota. Wycieraczki wyposażono w specjalne czujniki, dzięki czemu uruchamiają się automatycznie podczas deszczu. Sensory rejestrują także intensywność deszczu i dobierają do niej odpowiednią częstotliwość wycierania szyby.
W przednim i tylnym zawieszeniu XJ znalazły się wahacze poprzeczne i sprężyny śrubowe.


Daimler V8
W roku 1961 legendarna marka DAIMLER stała się częścią Jaguara. Dzięki temu zachowała swój niewątpliwy urok i legendarną tradycję aż do dziś. Obecnie produkowane są dwie odmiany Daimlera: V8 i super V8, które na rynku goszczą od 1994 roku. Są to niewątpliwie jedne z najznakomitszych i najbardziej luksusowych samochodów świata. Są one jednocześnie najwspanialszymi autami produkowanymi przez firmę Jaguar.

Źródłem napędu Daimlera V8 jest znany z modelu XJ8 czterolitrowy motor o mocy aż 284 koni, która uzyskiwana jest przy 6100 obr/min. Silnik ten osiąga moment maksymalny 375 Nm przy 4250 obr/min. Dzięki takim parametrom limuzyna rozwija prędkość maksymalną 240 km/h a do setki rozpędza się w czasie 7,3 sekundy. Podczas jazdy w cyklu miejskim V8 zużywa około 17 litrów paliwa a na trasie 9.
Super V8 wykorzystuje w zasadzie ten sam motor, jednak wyposażony w mechaniczne doładowanie, które pozwala mu na rozwijanie mocy maksymalnej 362 KM przy 6150 obr/min i imponującego momentu 505 Nm przy 3600. Takiemu autu wystarcza nieco ponad 5 sekund na uzyskanie prędkości 100 km/h a jego prędkość maksymalna wynosi około 250 kilometrów.
Nadwozie przypomina modele serii XJ jednak różni się od nich wieloma charakterystycznymi detalami, z których najbardziej wyrazistym jest pięknie stylizowane, żłobkowane okratowanie chłodnicy.


Jaguar XJ-SerieNajwiększe wrażenie robi oczywiście niesamowite, bardzo przestronne wnętrze samochodu. Szeroki rozstaw osi Daimlera docenią przede wszystkim pasażerowie na tylnych siedzeniach. Jeśli siedzenie przy kierowcy jest wolne, można je z miejsca tylnego elektrycznie przesunąć całkiem do przodu. Wszystko jest tu zresztą obszerne i wydajne. Efektywna klimatyzacja, podgrzewane siedzenia przednie i tylne, elektryczny składany dach, podgrzewana szyba przednia i roleta chroniąca przed słońcem z tyłu. Komfortową pewność dają wycieraczki z czujnikami deszczu, tylne lusterko przyciemniające się automatycznie i elektrycznie składane lusterka boczne. W pojeździe montuje się ponadto system dźwiękowy Alpine, który oddaje optymalnie specyficzne barwy dźwięku każdego rodzaju muzyki, dzięki cyfrowemu procesorowi dźwięku. Sprzęt dźwiękowy składający się z radia RDS, magnetofonu kasetowego i odtwarzacza płyt CD z możliwością włożenia na raz sześciu płyt można tak idealnie ustawić, że będą imitować atmosferę intymnego klubu jazzowego, otwartej sceny lub dużej sali koncertowej. Jakość dźwięku i efekty stereo można regulować indywidualnie dla siedzenia kierowcy, przestrzeni na tyle samochodu lub na wszystkie siedzenia. Inną cechą charakterystyczną Daimler Super V8 są szczególnie wygodne pojedyncze siedzenia w tyle samochodu.

Mimo, że limuzyny Daimler przystosowane są do tego, aby dać jak nawięcej wygody pasażerom na tylnych siedzeniach – przyjemnością jest także siedzenie za kierownicą i odczuwanie pracy silnika i podwozia – pewnej siły Daimlera Super V8 z silnikiem diesla, precyzyjnego prowadzenia i hamowania, szybkiej reakcji podwozia CATS (Computer Active Technology Suspension).

Leave A Comment