Jaguar X-Type

Konkurentem dla takich aut, jak Mercedes klasy C, Audi A4 czy BMW serii 3 jest Jaguar X-Type, który zaprezentowany został latem 2001.


Stylistyka samochodu doskonale nawiązuje do pozostałych, większych modeli Jaguara. Główną jego cechą jest drapieżny a jednocześnie bardzo elegancki wygląd. Podwójne, nieco owalne reflektory, charakterystyczna atrapa chłodnicy i silne przetłoczenia maski silnika to typowe elementy przedniej części X-Type. Płynnie poprowadzona linia dachu wraz z szybami stanowi niemal jedną całość i świetnie komponuje się z resztą karoserii. Dość masywny tył auta odznacza się lekko zaokrągloną pokrywą bagażnika.


We wnętrzu tego modelu miłośnicy marki znajdą bez wątpienia wszelkie elementy, do których Jaguar przyzwyczaił wszystkich przez lata. Zaliczyć można do nich charakterystyczną, elegancką stylistykę, doskonałą ergonomię i bardzo wysoką jakość. Kabina samochodu prezentuje się iście brytyjsko, co zauważalne jest niemal we wszystkich szczegółach jej wykończenia i wyposażenia. Oczywiście X-Type jest bardzo bogato wyposażony i funkcjonalnie urządzony. Spory bagażnik jest ustawny i ma pojemność 452 litrów.


Pod maską Jaguara pracować może jeden z dwóch, sześciocylindrowych silników widlastych. Mniejszy ma pojemność 2,5-litra i przy 6800 obr/min osiąga moc 194 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna tak wyposażonego auta wynosi 225 km/h w przypadku przekładni manualnej i 220 km/h w przypadku automatu. Sprint do setki trwa od 8,3 do 8,9 sekundy. Jaguar X-TypeMotor 3-litrowy odznacza się mocą 231 KM przy 6800 obr/min. Może on współpracować z 5-biegową skrzynią ręczną lub automatyczną. W pierwszym przypadku maksymalna prędkość sięga 235 km/h a w drugim – 230 km/h. W zależności od zastosowanej przekładni X-Type 3,0 przyspiesza do 100 km/h w czasie 7 lub 7,5 sekundy.


Oba silniki cechują się bardzo dobrą dynamiką, co potwierdza fakt, iż 90 % maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest w bardzo szerokim zakresie obrotów (między 2500 a 6000).


Zawieszenie przednie zaopatrzone zostało w kolumny McPersona. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowane zostały amortyzatory gazowe i stabilizatory przechyłów. Układ hamulcowy składa się z czterech tarcz i układu ABS.

Leave A Comment