Hyundai Galloper

Propozycją firmy Hyundai dla sympatyków samochodów terenowych jest wytwarzany na licencji Mitsubishi Pajero, model GALLOPER występujący w wersji 3- lub 5-drzwiowej.


Trzydrzwiowa wersja Gallopera, oznaczona symbolem SWB 2,5 TC, zaopatrzona została w silnik o pojemności 2,5 litra o mocy 88 koni mechanicznych przy 3600 obr/min i momencie 216 Nm przy 1700 obrotów. Jest to jednostka turbodoładowana, zapewniająca Galloperowi przyspieszenie od zera do setki w 19,3 sekundy i prędkość maksymalną prawie 140 km/h. Ze zbiornika o pojemności 75 litrów znika średnio 10,5 litra na sto kilometrów. Napęd poprzez 5-biegową skrzynię mechaniczną przenoszony jest na obie osie, przy czym istnieje możliwość odłączenia napędu kół przednich.


Dostępne są dwie wersje pięciodrzwiowego Gallopera – LWB 2,5 TCI i LWB 3,0 V6. Pierwsza wyposażona jest w turbodoładowany silnik z intercoolerem o pojemności skokowej 2500 cm3. Galloper 2,5 TCI osiąga 137 km/h i przyspiesza do setki w 21,7 sekundy. Trzylitrowa jednostka z wtryskiem wielopunktowym osiąga 100 km/h w trochę ponad 14 sekund i rozpędza auto do 168 km/h. Moment maksymalny wynosi 220 Nm przy 3000 obrotów a moc maksymalna 141 KM przy 5000. Auto spala średnio 13,5 litra na setkę ale zbiornik o pojemności 92 litrów zapewnia mu dość duży zasięg pomiędzy tankowaniami.


Hyundai GalloperNadwozie auta osadzone jest na sztywnej ramie nośnej. Uwagę zwracają potężne nakładki nadkoli łączące się ze zderzakami i szerokimi listwami ochronnymi drzwi. Jak przystało na auto terenowe Galloper ma potężne, 15-calowe koła i duży prześwit wynoszący 21 centymetrów. Wnętrze jest wystarczająco przestronne, więc pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Siedzenia są w miarę wygodne, ponadto wyposażono je w praktyczne podłokietniki. Deska rozdzielcza jest kanciasta i odstaje nieco od dzisiejszych trendów a pokrętła są mało precyzyjne, lecz ogólna funkcjonalność kokpitu pozostaje na przyzwoitym poziomie.


Kierownica Hyundaia ma możliwość regulacji położeń, jednak większość z nich znacznie ogranicza widoczność liczników. Użyte materiały są raczej średniej jakości, dominują tu niezbyt miłe w dotyku plastiki. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek i radioodtwarzacz. Zawieszenie przednie jest niezależne, z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, amortyzatorami teleskopowymi i stabilizatorem. Z tyłu znajduje się sztywny most na dwóch wahaczach wzdłużnych, drążek Panharda, sprężyny śrubowe i stabilizator.


Dwuobwodowy, hydrauliczny układ hamulcowy składa się z tarcz przednich i tylnych bębnów. Układ kierowniczy standardowo wyposażany jest we wspomaganie.

Leave A Comment