Fiat Multipla

Modelem Fiata, który wzbudza najwięcej kontrowersji jest niewątpliwie Multipla, nawiązująca swą nazwą do popularnego kiedyś małego auta zbudowanego na bazie Fiata 600. Obecna wersja zadebiutowała w 1996 roku na salonie samochodowym w Paryżu.


Występuje ona z silnikiem osiągającym moc 103 koni z 1600 cm3 pojemności. Ta 16-zaworowa, 4-cylindrowa jednostka jest doskonale znana także z innych modeli Fiata. Rozpędza ona ważący tonę trzysta samochód do 170 km/h a do setki przyspiesza w 12,6 sekundy. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 144 Nm osiągany jest przy 4000 obrotów na minutę. W mieście Multipla zużywa 11,1 litrów na 100 km a poza nim 7,2 litra. Przednie koła napędzane są za pośrednictwem manualnej skrzyni 5-biegowej.


Pięciodrzwiowe nadwozie niewątpliwie wzbudza wiele kontrowersji. Z przodu auta uwagę zwracają trzy pary umieszczonych na różnych wysokościach, reflektorów. Na podszybiu znajdują się światła drogowe, następnie mijania z postojowymi a w szerokim zderzaku przeciwmgielne. Równie nietypowe są światła tylne, które mają kształt pochylonych serc. Niska maska silnika unosi się lekko do wyraźnie zaznaczonego podszybia. Także dolna krawędź okien bocznych umieszczona jest niezbyt wysoko. Stromo opadający tył Multipli charakteryzuje się równie niespotykaną stylistyką co reszta auta.
We wnętrzu, w dwóch rzędach foteli zasiąść może sześć osób. Warto przy tym zaznaczyć, że dzięki dużej szerokości auta (152 cm) wcale nie bedzie im ciasno. Fotele można przesuwać oraz składać ich oparcia, co daje możliwość dość swobodnego formowania wnętrza, np. cztery osoby podróżują bardzo wygodnie i mają ponadto do dyspozycji stoliki utworzone z oparć środkowych foteli. Deska rozdzielcza Multipli jest zupełnie inna niż w reszcie aut.


Zestaw wskaźników, przycisków i pokręteł umieszczono na środku i stanowi on jakby trójwymiarową bryłę. Dźwignia zmiany biegów znajduje się bardzo blisko kierownicy, co umożliwia szybką i wygodną zmianę przełożeń. Całe wnętrze obfituje w różnego rodzaju półki i skrytki, zaopatrzono w nie np. deskę rozdzielczą na wprost kierowcy i pasażera. Bagażnik przy komplecie pasażerów pomieści aż 430 litrów, natomiast po złożeniu tylnych siedzeń nawet 1300 litrów. Jest przy tym funkcjonalnie ukształtowany, ma dużą, wysoko otwieraną klapę i niską krawędź załadunku.


Zawieszenie przednie to niezależne koła typu McPerson z dolnymi, poprzecznymi wahaczami przymocowanymi do poprzeczki pomocniczej, sprężyny śrubowe niewspółosiowe i drążek stabilizatora. Tył stanowią niezależne koła, wahacze przymocowane do poprzeczki pomocniczej, sprężyny śrubowe i stabilizator przechyłów. Hamulce przednie to tarcze wentylowane o średnicy 284 milimetrów natomiast tylne wyposażone są w bębny (śr. 228 mm). Zębatkowy układ kierowniczy posiada hydrauliczne wspomaganie.

Leave A Comment