Fiat Marea

Największą “limuzyną” Fiata jest Marea. Do jej napędu służy jeden z dwóch silników.


Mniejszy ma pojemność 1600 cm3 i osiąga moc 103 koni mechanicznych przy 5750 obr/min oraz maksymalną wartość momentu obrotowego 144 Nm przy 4000obrotów. Napęd na oś przednią przenoszony jest poprzez 5-biegową skrzynię manualną. Marea 100 rozwija prędkość 187 km/h i przyspiesza do setki w czasie niecałych 11 sekund. Średnio auto spala 8,3 litra benzyny bezołowiowej. Większa jednostka z pojemności 1800 cm3 rozwija moment maksymalny 154 Nm przy 4400 obr/min. Motor ten przy 5800 obr/min osiąga moc o wartości 113 koni mechanicznych. Koła przednie napędzane są poprzez 5-stopniową przekładnię ręczną. Prędkość maksymalna to 195 km/h a przyspieszenie: 10 sekund. Przeciętne zużycie paliwa wynosi 8,4 litra na sto kilometrów.


Nadwozie Fiata to klasyczny, czterodrzwiowy sedan o płynnych, spokojnych liniach. Jest ono pozbawione wszelkich upiększeń i ekstrawagancji, po prostu klasyczne. Przednia część jest identyczna z modelami Bravo i Brava, charakteryzuje się więc wąskimi reflektorami i atrapą chłodnicy. Masywne zderzaki, podobnie jak drzwi zaopatrzono w praktyczne, czarne listwy ochronne. Typowe dla modelu Marea są specyficzne przetłoczenia klapy bagażnika i owalne światła tylne.


Wnętrze zapewnia pięciu osobom przyzwoity komfort podróżowania. Wystarczająca jest przestrzeń zarówno na nogi jak i nad głowami. Tablica rozdzielcza pochodzi z Bravo/a, jest nowoczesna i funkcjonalna. Owalna konsola środkowa znajduje się w zasięgu ręki kierowcy. Wbudowano w nią radioodtwarzacz z RDS i wyjściem na dwie pary głośników. Zastrzeżeń nie wzbudza także czytelność wskaźników. Marea jest po prostu dojrzałą, pełnowartościową limuzyną klasy średniej. Bardzo dobre wrażenie sprawiają wygodne, ergonomiczne fotele, szczególnie przednie. Jakość użytych materiałów pozostaje na przyzwoitym poziomie, podobnie jak staranność montażu. Bagażnik jest obszerny – mieści 430 litrów. Jego mankamentem jest jednak stosunkowo mały wykrój jego pokrywy, co może uniemożliwić załadunek większych przedmiotów. Korzystnie wypada natomiast wykończenie wnętrza.


Zawieszenie kół jest niezależne. Przednie składa się z kolumn McPersona, niewspółosiowo osadzonych sprężyn śrubowych, amortyzatorów hydraulicznych i drążka stabilizującego. Z tyłu znajdują się wahacze wleczone, rama pomocnicza, drążek stabilizacyjny i hydrauliczne amortyzatory. Amortyzatory mają podwójną charakterystykę działania. Hamulce przednie to tarcze o średnicy 257 mm, tylne to 203-milimetrowe bębny. W wersji 113-konnej tarcze są wentylowane. Standard stanowi układ ABS oraz wspomaganie kierownicy.

Leave A Comment