Fiat Doblo

Cieszące się sporym zainteresowaniem uniwersalne samochody takie jak: Citroen Berlingo, Peugeot Partner i Renault Kangoo mają dość poważnego konkurenta.


Jest nim Fiat Doblo, który w sprzedaży pojawił się wprawdzie dużo później niż auta francuskie, lecz może stworzyć dla nich poważne zagrożenie. Od pierwszego dnia włoski samochód pojawił się w szerokiej gamie nadwoziowej. Podstawowymi odmianami Fiata są Doblo i Doblo Cargo. Pierwsza przenaczona jest do przewozu osób a druga to wersja typowo towarowa.


Oba Fiaty napędzane są benzynowym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1242 cm3. Przy 5500 obrotów na minutę uzyskuje on moc 65 KM a przy 3500 moment o wartości 102 Nm. Jednostka ta potrafi rozpędzić samochód do 142 km/h i zapewnić mu przyspieszenie od zera do setki w czasie niecałych 19 sekund. Przeciętne zużycie paliwa wg. danych producenta wynosi 7,7 litra na 100 kilometrów. Drugi motor, w jaki wyposażyć można Doblo to 1,9 diesel o mocy 63 koni. Moment maksymalny 118 Nm uzyskuje on przy 2500 obr/min. Osiągi porównywalne są z odmianą benzynową, gdyż prędkość maksymalna wynosi 141 km/h a przyspieszenie od 0 d o 100 km/h trwa 20,9 sekundy. Niższe jest natomiast przeciętne zapotrzebowanie na paliwo – 7,2 litra.


Osobowe Doblo przy komplecie pasażerów przewieźć może aż 750 litrów bagażu, a po złożeniu siedzeń nawet 3000 litrów. Cargo mieści od 3200 do 3800 litrów. Boczne przesuwane drzwi i asymetrycznie dzielone, duże drzwi w tyle umożliwiają wygodne za- i wyładowanie bagaży. Na życzenie producent montuje bagażnik dachowy. Towary przewożone w Doblo można osłonić przed wzrokiem osób niepowołanych montowaną seryjnie półką.
Przestronne wnętrze zapewnia jadącym wystarczającą ilość miejsca. Siedzenia oferują przyzwoity komfort a deska rozdzielcza, łatwą obsługę. Owa deska zaprojektowana została w dość ekstrawagancki sposób, przez co przypomina nieco tą, stosowaną w Multipli. Szczególnie nietypowa jest konsola środkowa, mieszcząca nawiewy powietrza, podstawowe włączniki, regulację ogrzewania i przewietrzania oraz krótką, poręczną dźwignię zmiany biegów. Vis a vis pasażera wygospodarowano miejsce na zamykany schowek i praktyczną półkę. Przed skutkami wypadków podróżujących chronią poduszki powietrzne dla kierowcy i osoby siedzącej na przednim siedzeniu, zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach oraz boczne poduszki powietrzne w przedniej części kabiny.


Oba warianty wyposażenia (SX i ELX) wyposażono w następujące elementy: hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy, atermiczne szyby, boczne okna przesuwane, uchylne okna z tyłu i wycieraczki na tylnej szybie. Wersja ELX posiada ponadto: kierownicę ustawianą w płaszczyźnie poziomej, elektrycznie podnoszone szyby, fotel kierowcy ustawiany w płaszczyźnie pionowej, zamek centralny, dzieloną, składaną tylną kanapę oraz drugie, boczne drzwi przesuwane po stronie kierowcy.


Fiata Doblo nie sposób pomylić z innym autem. Dzieje się tak głównie za sprawą części przedniej, którą charakteryzuje ogromna atrapa chłodnicy, bardzo szerokie zderzaki i interesująco stylizowane reflektory. Z tyłu od razu zauważyć można pionowe, wysoko umieszczone światła, które sprawiają, że pojazd jest dobrze widoczny. Bok samochodu to przede wszystkim duże powierzchnie przeszklone i wyraźnie zaznaczone błotniki.

Leave A Comment