Fiat Croma

Produkcję Fiata Croma rozpoczęto w 1985, jest jednym z czterech samochodów skonstruowanych na tej samej platformie mechanicznej – Saab 9000, Lancia Thema i Alfa Romeo 164. Tylko jeden model karoserii, pięciodrzwiowy sedan – własnoręczne dzieło Giorgio Giugiaro jest kombinacją trzypudełkowego sedana i praktyczności hatchback'a.
Croma posiada przestronny przedział pasażerski, perfekcyjnie dopasowany do wyglądu tego eleganckiego sedana. Pięć osób mieści się wygodnie w bogatym, skrupulatnie określonym środowisku, perfekcyjnie dźwiękoszczelnym i wentylowanym. Komfortowe przednie i tylne siedzenia są nadzwyczaj wygodne, zawierają anatomiczne zagłówki i centralny podłokietnik. Siedzenie kierowcy posiada regulację we wszystkich płaszczyznach (wyposażenie opcjonalne w wersji Croma 2.0).
Siedzenie kierowcy zaprojektowano i wykonano z uwzględnieniem najnowszych kryteriów ergonomii: kierownica jest regulowana w płaszczyźnie pionowej i wyposażona w poduszkę powietrzną we wszystkich wersjach. Deska rozdzielcza pokryta miękkim materiałem, pełna wskaźników jest jednak jasna i prosta i od razu czytelna. Dla podniesienia zakresu funkcjonalności panela instrumentów, charakterystyczne jego funcje pojawiają się jedynie kiedy zapalone są światła.
Wszystkie wersje wyposażone są w Fiat Code, elektroniczny immobiliser, aktywowany automatycznie po wyjęciu kluczyka zapłonu. Kluczyk zawiera w sobie urządzenie przekazujące sygnał kodowy, który musi być ropoznany, zanim kluczyk uruchomi silnik.


Wewnętrzne obicie wykonane jest z klasyczna elegancją. Standardowo przewidziano wykończenie niebieską lub beżową tkaniną. Luksusowa, naturalna czarna lub w kolorze kości słoniowej skóra jest standardem w wersjach Croma 2.0 Turbo i 2.5 V6, i dostępna opcjonalnie w wersjach Croma 2.0 S, 2.0 TDI, 2.0 16v i 2.5 TD. Wszystkie wersje wyposażenie, za wyjątkiem 2.0, obejmują automatyczną klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym, dla zachowania znakomitego komfortu przebywania wewnątrz samochodu. Ten wyrafinowany system gwarantuje czysty obieg powietrza wewnątrz kabiny oraz jest w pełni przyjazny dla środowiska ponieważ nie zawiera CFC (chlorofluorokarbon) lub innym szkodliwych gazów. Croma 2.0 jest wyposażona w klimatyzację manualną .
Komfort i styl sedana połączono w Cromie z wybitną praktycznością nadwozia. Duża klapa przykrywa bagażnik o pojemności 500 cdm, który można powiększyć do ogromnej pojemności 1400 cdm po złożeniu tylnych siedzeń. Wyjątkowy kształt klapy bagażnika i zderzaka zapewnia wszechstronny, łatwy dostęp. Otwieranie jest ułatwione poprzez dwa amortyzatory gazowe. System stereo, specjalnie przystosowany do wnętrza samochodu w centrum badawczym Fiata, jest dostępny we wszystkich wersjach na życzenie.


Croma oferowana jest z sześcioma przyjaznymi dla środowiska silnikami, czterem benzynowymi i dwoma dieslami, wszystkie wyróżniają się wyjątkową elastycznością i osiągami, jest to rezultat perfekcyjnego kompromisu pomiędzy parametrami trakcyjnymi i mocą.
Silnik 8-mio zaworowy, 2 litrowy (1,995 ccm, 115 KM) ma cztery cylindry w układzie rzędowym z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC), wyposażony jest w zapłon Digiplex2 i układ wtrysku wielopunktowego Bosch Jetronic Multipoint, dla polepszenia osiągów i wybitnego ograniczenia spalania jak na swój rozmiar.

Silnik 16-to zaworowy, 2 litrowy (1,995 cc, 137 KM) ma cztery cylindry z wielozaworową głowicą i połączeniem elektronicznego wtrysku Bosch Jetronic Multipoint i zapłonu Bosch Motronic M 1.7 do zarządzania podawaniem paliwa i oddzielnym wtryskiem paliwa do każdego z cylindrów.
Silnik turbo 8-mio zaworowy, 2 litrowy (1,995 ccm, 150 KM) szybko reaguje, łagodnie dostarczając swą moc.
Silnik V6, 2,5 litrowy (2,492 cc, 159 bhp) ma sześć cylindrów w układzie V, ułożonych pod kątem 60st. ze skrzynią korbową, głowicami cylindrów i miską olejową ze stopów lekkich, i połączeniem elektronicznego wtrysku Bosch Jetronic Multipoint i zapłonu Bosch Motronic M 1.7. Dwa wałki wyważające w skrzyni korbowej gwarantują wyjątkowo komfortową jazdę.


2 litrowy turbodiesel (1,929 cc, 90 KM) jest czterocylindrową jednostką w którym połączono wtrysk bezpośredni z turbodoładowaniem sprężarką o zmiennej geometrii i chłodnicą powietrza (intercoolerem). Emisja dwutlenku węgla jest regulowana przez doskonałe spalanie i dodatkowy zawór recyrkulacji paliwa (EGR – exhaust gas recirculation).
2,5 litrowy turbodiesel (2,500 cc, 116 KM) jest czterocylindrową jednostką z wtryskiem pośrednim, turbodoładowaniem i intercoolerem, pojedynczym wałkiem rozrządu w głowicy, zaworem EGR i pompą paliwową Boscha. Chłodzony wodą korpus turbosprężarki jest kolejną gwarancją niezawodności.
Łatwość uruchamiania jest zapewniana przez automatyczny system regulacji, który jest włączany samoczynnie przy niskiej temperaturze.


Najwyższe osiągi i przyjemność z jazdy. Komfort i bezpieczeństwo. Wyróżniające cechy Cromy są owocem współczesnej, wyrafinowanej, innowacyjne techniki.
Zalety przedniego napędu i poprzecznie umieszczony z przodu silnik mają odbicie w przyczepności i niewielkim rozmiarze, który prowadzi do wyjątkowo przestronnego wnętrza i ładowności bagażnika.
Komfort prowadzenia i znakomite opanowanie samochodu są wynikiem układu wspomagania kierownicy we wszystkich wersjach, niezależnego zawieszenia na kolumnach MacPherson, ze sprężynami śrubowymi i drążkami przeciwskrętnymi z przodu i z tyłu oraz tylnym drążkiem stabilizującym.


Amortyzatory gazowe w Croma 2.0 Turbo, 2.5 V6 i 2.5 TD współpracują ze sobą dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa w prowadzeniu samochodu. W odróżnieniu od tradycyjnych, te posiadają membrany bardzo szybko reagujące ma zmiany. W praktyce oznacza to polepszenie hamowania kiedy koło jest poddawane mocnemu przyspieszeniu pionowemu, typowemu dla szybkiej jazdy, łącząc maksymalny komfort i nienaganny prowadzenie we wszystkich warunkach.
System przeciwpożarowy FPS (FPS – fire prevention system) jest ważnym elementem biernego bezpieczeństwa; składa się z bezwładnościowych wyłączników i paliwowego zaworu odcinającego, aby zabezpieczyć przed ryzykiem pożaru po ewentualnej kolizji. Cztero-biegowa automatyczna skrzynia ZF przekładniowa w modelu Croma 2.0 16v Automatic zawiera blokadę biegów 3 i 4. Oznacza to, że przełożenia 1 i 2 biegu przekazywane są w 100% hydraulicznie, w 3 – 40%/60% a 4 – w 100% mechanicznie. Pozwala to na osiągnięcie spalania na poziomie bardzo podobnym do 5-cio biegowej skrzyni mechanicznej. Skrzynia automatyczna ZF jest maksymalnie wyciszona, co powiększa komfort jazdy. W przypadku chęci sportowej jazdy lub polepszenia hamowania silnikiem, tak jak w przypadku użycia mechanicznej skrzyni biegów, tutaj również biegi mogą być przełączane ręcznie.

Układ hamulcowy zawiera tarcze na wszystkich kołach (z przodu wentylowane) we wszystkich wersjach. Croma 2.0 16v, 2.0 Turbo i 2.5 V6 posiada zaawansowany 4-ro czujnikowy, 3-kanałowy system ABS firmy Bosch jako wyposażenie standardowe.

Leave A Comment