Fiat Bravo

Fiat Bravo do sprzedaży wszedł w 1996 roku i wtedy to wraz z modelem Brava zdobył prestiżowy tytuł samochodu roku (Car Of The Year).


Napędzają go tylko jednostki benzynowe o pojemnościach 1250, 1600 i 1800 cm3, rozwijające moc: 82, 103 i 113 KM. Są to poprzecznie osadzone szesnastozaworowce napędzające za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni koła przednie. Wersja SX posiada najmniejszy silnik zapewniający przyspieszenie 11,5 sekundy do stu kilometrów i prędkość 173 km/h. Dysponuje on maksymalnym momentem obrotowym 113 Nm, który osiąga przy 4250 obr/min. Moment o wartości 144 Nm posiada jednostka 1600, która występuje w wersji GT. Bravo dzięki niej rozpędza się do 184 km/h a sprint do setki zajmuje mu 11 sekund. Najlepsze osiągi zapewnia Bravo GT z największym silnikiem, uzyskującym moment maksymalny 154 Nm przy 4400 obr/min. Taki samochód osiąga 100 km/h w 10 sekund a wskazówka jego prędkościomierza zatrzymuje się na liczbie 193. Niestety jest on także najbardziej paliwożerny.


Auto ma zwartą, sportową sylwetkę. Przód trzydrzwiowego nadwozia jest taki sam, jak w większej Bravie, jednak reszta różni się już od niej znacznie. Dość mocno ścięty tył zaopatrzono w reflektory, które pod wspólnym kloszem kryją okrągłe światła. Agresywnego wyglądu dodają masywne zderzaki w kolorze nadwozia, wypukłe błotniki i wznosząca się linia okien.


Wnętrze wygodnie pomieścić może cztery osoby. Wsiadanie do tyłu pomimo tylko trojga drzwi jest wygodne, dzięki pochylanym i jednocześnie przesuwanym fotelom przednim. Siedzenia zapewniają dobry komfort i odpowiednie “trzymanie” na zakrętach. Deska rozdzielcza jest ergonomiczna i dobrze wykonana. Jej obsługa nie sprawia kłopotu a plastiki są przyjemne w dotyku. Bagażnik ma pojemność jedynie 280 litrów, lecz nie należy zapominać, że Bravo raczej nie jest autem rodzinnym. Przewóz większych ładunków wymaga złożenia tylnej kanapy, co powiększy przestrzeń bagażową do 1030 litrów. Funkcjonalność zwiększa możliwość dzielenia “elastycznej” tylnej kanapy.


Sportowy charakter auta podkreśla jego niezależne zawieszenie, które z przodu składa się ze stabilizatora, kolumn McPersona i wahaczy poprzecznych. Wahacze wleczone z elementem łączącym i stabilizatorem znajdują się z tyłu. Całość zapewnia pewne zachowanie się Fiata na drodze zarówno prostej, jak i krętej. Zatrzymanie pojazdu zapewniają hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. Za dopłatą otrzymać można ABS; wyjątek stanowi auto z silnikiem 1800, w którym system ten występuje w wyposażeniu standardowym. Wygodę manewrowania zawdzięcza Bravo seryjnemu wspomaganiu. Seryjne wyposażenie uzupełniaja także m.in. centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, regulacja kierownicy i radio z RDS.

Leave A Comment