Dodge Viper

Jednym z najlepszych samochodów sportowych świata jest amerykański Viper, który na rynku europejskim występuje pod marką Chrysler.


Auto wyposażone jest w potężny, widlasty, 10-cylindrowy motor o pojemności skokowej 8000 cm3. Równie potężne są jego parametry, które wyglądają następująco: moc maksymalna to 384 konie przy 5100 obrotach, moment aż 615 Nm przy 3600 obrotach. Ta zasilana wielopunktowym wtryskiem jednostka umieszczona jest za przednimi kołami. Za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej napędza ona oś tylną. Wszystko to sprawia, że Viper potrzebuje zaledwie 4,6 sekundy na osiągnięcie setki a przyspieszać przestaje dopiero gdy na prędkościomierzu wskazówka uzyska liczbę 285.


Karoseria Vipera wykonana została z tworzyw sztucznych i włókien szklanych. Ma ona bardzo drapieżną, wręcz agresywną stylistykę. Samochód ma bardzo długą maskę silnika, którą wyposażono w wiele wlotów powietrza oraz mocne przetłoczenia. Owe przetłoczenia są wszechobecne na całym nadwoziu i dodają mu niepowtarzalnego stylu. Przód zdominowany jest przez ogromny, zintegrowany ze spoilerem zderzak. Tuż nad nim znajdują się wąskie, przypominające kocie oczy reflektory. Kabina pasażerska pokryta jest stosunkowo niewielkim, łukowatym dachem. Dach ten przechodzi w ogromną szybę tylną, która z kolei łączy się z potężnym spoilerem.


Patrząc z przodu zauważyć można, że poniżej dolnej krawędzi okien bocznych auto silnie się rozszerza. Wielkie, pękate nadkola wcinają się wysoko w karoserię kryjąc wspaniałe, 18-calowe koła. Ogólnie specyficzny styl samochodu sprawia, że nie jest on zbyt chętnie kupowany w Europie, mimo tego ma ogromne rzesze zwolenników (głównie za oceanem).


Dwuosobowe wnętrze całkowicie podporządkowane jest idei auta sportowego. Głównymi jego elementami są deska rozdzielcza i fotele. Kokpit doskonale pasuje do stylu Vipera. Zaopatrzono go w okrągłe, wpuszczone wskaźniki, których białe tło odbija się od pozostałych elementów wnętrza. Deska jest masywnie i bogato wyposażona. Siedzenia zapewniają bardzo dobre „trzymanie” na zakrętach. Siedzi się w nich nisko i głęboko, dzięki czemu kierowca może doskonale wyczuć co dzieje się z autem.


Niezależne zawieszenie Vipera wyposażono w wahacze poprzeczne i sprężyny śrubowe. Jego bardzo twarde zestrojenie nie jest może zbyt komfortowe, ale za to zapewnia pełne wykorzystanie mocy silnika. Moc trzeba czasem także ujarzmić – a za to odpowiedzialne są cztery wentylowane tarcze hamulcowe.

Leave A Comment