Dodge Ram

14 grudnia 2006
Bez kategorii, Dodge Nowości

Bardzo bogatą ofertę pod względem ilości wersji oferuje Dodge w modelu Ram. Wyróżnić można dwie podstawowe odmiany tego samochodu: Pick-up i Cargo Van. Pierwszy z nich dostępny jest w wersji z krótką lub przedłużoną kabiną i napędem tylnym bądź na obie osie. Wszystkie wersje są jednak dwudrzwiowe. Dodge Cargo Van to typowa furgonetka.


Model Ram Pick-up odznacza się typową dla tego typu amerykańskich pojazdów sylwetką. Jest to masywny pojazd o sporym rozstawie osi, dużym prześwicie i długiej masce silnika. Niezależnie od odmiany najbardziej rzucającym się elementem jest typowa dla samochodów Dodge, pokaźna kratownica. Tuż pod nią znajduje się solidny zderzak, który mieści dodatkowe wloty powietrza chłodzącego. Na tle obu tych elementów niezbyt pokaźnie wypadają stosunkowo wąskie reflektory. Dwudrzwiowa kabina w krótkiej wersji nie wygląda zbyt imponująco. Odmiana przedłużona sprawia natomiast znacznie bardziej dostojne wrażenie. Wszystkie wersje pick-up’a cechują się silnie zaznaczonymi błotnikami i typową dla tego typu pojazdów częścią ładunkową.


Kompletnie inną koncepcję prezentuje Dodge Ram Cargo Van. Podobieństwo do modelu Pick-up ujawnia się tylko w części przedniej a dokładniej w atrapie chłodnicy i reflektorach. Pozostałe elementy różnią się już znacznie. Nic w tym dziwnego, skoro jest to samochód dostawczy. Nie sposób odnaleźć w nim atrybutów auta terenowego. Jednobryłowa karoseria dzieli się na przestrzeń pasażerską i ładunkową. Do tej drugiej dostęp umożliwiają dwuskrzydłowe drzwi boczne i takież tylne.


Kabina pasażerska Pick-up’a pomieścić może od dwóch do pięciu osób. Warto jednak w tym miejscu zaznaczyć, że pasażerowie tylnej kanapy w odmianie przedłużonej nie mają zbyt wiele swobody. Tym samym dłuższa podróż byłaby dla nich niezmiernie uciążliwa. Na ciasnotę nie może natomiast narzekać kierowca i pasażer znajdujący się po jego prawej stronie. Ram nie zaskakuje ani komfortem ani bogatym wyposażeniem, jednak w Stanach Zjednoczonych zyskał sobie sporą rzeszę miłośników. Bez wątpienia ani odmianie Pick-up ani Cargo Van nie można zarzucić niestarannego wykończenia, czy mało czytelnej deski rozdzielczej.


Najmniejszym montowanym w modelu Ram Pick-up silnikiem jest widlasty sześciocylindrowiec o pojemności skokowej 3900 cm3. Przy 4800 obr/min uzyskuje on moc 175 koni mechanicznych a przy 3200 obr/min moment 320 Nm. Silnik ten współpracuje zarówno z manualną jak i automatyczną skrzynią biegów. Następny w kolejności jest 5,2-litrowy motor o ośmiu cylindrach w układzie V. Jego moc maksymalną producent określa na 230 KM przy 4400 obr/min a moment na 407 Nm przy 3200. Napęd na jedną lub obie osie przenoszony jest w tym przypadku za pośrednictwem skrzyni sterowanej ręcznie bądź automatycznie.


Trzecia w kolejności jest 245-konna jednostka 5,9 V8. Uzyskuje ona moment maksymalny o wartości 454 Nm przy 3200 obr/min i współpracuje wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
Topowy motor ma pojemność skokową 8000 cm3, 10 cylindrów i występuje w wersji Federal bądź California. W zależności od odmiany cechuje się mocą 310 lub 305 KM i momentem 610 lub 597 Nm. Wartości te uzyskiwane są przy 4000 i 2800 obr/min.

Gamę zamyka wysokoprężny, turbodoładowany silnik 5,9 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jego moc maksymalna osiąga wartość 235 KM w wersji standardowej lub 245 w opcjonalnej. Podobnie jest z momentem obrotowy, który wynosi 624 lub 685 Nm. W furgonetce Cargo Van stosowane są tylko trzy pierwsze jednostki.

Leave A Comment