Dodge Dakota

Do najbardziej lubianych pojazdów w USA należą wszelkiego rodzaju pick-up’y. Dotyczy to zarówno niewielkich aut tego typu, jak i potężnych i luksusowo wyposażonych. Do tych drugich bez wątpienia należy Dodge Dakota. Samochód ten dostępny jest w wersji dwu- lub czterodrzwiowej (Quad Cab) i z napędem na jedną lub obie osie. Dodatkowo odmiana dwudrzwiowa (Regular Cab) występować może z przedłużoną kabiną (Club Cab).


Masywna karoseria modelu Dakota prezentuje się bardzo okazale. Część przednia to typowo amerykańska, długa maska silnika; delikatnie ukształtowana na wzór litery „V”. Potężna atrapa chłodnicy nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z Dodge’m. W porównaniu z jej rozmiarami reflektory przednie ze zintegrowanymi kierunkowskazami wydają się małe. Wysoki prześwit i masywne koła predysponują samochód do jazdy po bezdrożach i dopełniają wizerunku dużego, amerykańskiego pick-up’a. Tuż za kabiną pasażerską znajduje się otwarta przestrzeń ładunkowa, która pomieścić może sporą ilość towaru. Dostępu do wnętrza chronią spore drzwi, które w jednej trzeciej wysokości zaopatrzono w silne przetłoczenie.


Po otwarciu owych drzwi dostrzec można komfortowo wyposażone, bardzo przestronne wnętrze. W zależności od wersji może ono pomieścić od dwóch do pięciu osób. Wygodne siedzenia i bogate wyposażenie auta wręcz zachęcają do odbywania długich podróży. Funkcjonalna deska rozdzielcza nie stwarza kierowcy żadnych kłopotów w obsłudze. Głównym elementem silnie odróżniającym Dakotę od pojazdów europejskich jest dźwignia zmiany biegów umieszczona przy kierownicy.


Najmniejszy motor to czterocylindrowiec o pojemności 2,5 litra. Osiąga on moc 120 KM przy 5200 obr/min i moment 197 Nm przy 3250 obr/min. Jednostka ta ze względu na „małą” pojemność i moc nie cieszy się w Stanach zbytnią popularnością. Dużo lepiej wypada pod tym względem 3,9-litrowy silnik V6. Moc 175 koni mechanicznych i moment 305 Nm zapewniają autu całkiem niezłą dynamikę. Wartości te osiągane są odpowiednio przy 4800 i 3200 obr/min. Trzecia jednostka ma osiem cylindrów w układzie V i pojemność skokową 4700 cm3. Przy prędkości obrotowej 4800 uzyskuje ona moc 230 KM a przy 3200 obr/min moment maksymalny o wartości aż 400 Nm.


Najpotężniejszy jest jednak motor 5,9 V8 o mocy 250 koni mechanicznych przy 4400 obr/min i momencie 468 Nm przy 3200. Tak wysokie wartości momentu obrotowego wymagają zastosowania niezwykle wytrzymałych skrzyń biegów. W modelu Dakota stosowane są dwie odmiany przekładni manualnej i trzy automatyczne.

Leave A Comment