Dacia Super Nova

Najmniejszym a jednocześnie najmłodszym konstrukcyjnie modelem Dacii jest SupeR Nova.


Pomimo, iż samochód jest pięciodrzwiowym hatchbackiem wygląd tylnej jego części przypomina nieco sedana. Stopniowana pokrywa bagażnika sugeruje, że jest to pojazd czterodrzwiowy pomimo, że klapa tylna podnosi się wraz z szybą. Pomimo lekko zaokrąglonych krawędzi SupeR Nova sprawia wrażenie pojazdu kanciastego. Niewątpliwie swoim wyglądem i jakością wykończenia Dacia ta dość znacznie odbiega od zachodniej konkurencji. Odbiega jednak od niej również ceną, która jest największą zaletą tego auta. Zwarta, skromna karoseria kompletnie nie rzuca się w oczy. Prezentuje się ona dość lekko a jedynym masywnym elementem są szerokie słupki tylne. Estetyka poszczególnych wersji różni się znacznie, bowiem podstawowe odmiany pozbawione są lakierowanych elementów, świateł przeciwmgielnych i innych ozdób. Topowe modele mają zderzaki w kolorze karoserii, aluminiowe obręcze kół, halogeny, tylny spoiler i in.


Pięcioosobowe wnętrze Dacii w praktyce pomieści dość wygodnie najwyżej czterech dorosłych pasażerów. Wyposażenie kabiny dość znacznie różni się w zależności od wersji, dostępne są ponadto różne opcje; jak choćby radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby czy immobilizer. Jakość użytych materiałów oraz ich montażu są raczej kiepskie. Twarde plastiki na desce rozdzielczej i drzwiach są łatwe do zarysowania i niezbyt miłe w dotyku. Podobnie sprawa wygląda ze stylistyką. Kanciasty kokpit wygląda jak z poprzedniej epoki. Główne pocieszenie po raz kolejny stanowi w tym przypadku cena samochodu.


Do napędu modelu SupeR Nova zastosowano stworzony przez firmę Renault silnik benzynowy o pojemności skokowej 1600 cm3. Jednostka ta zasilana jest poprzez jednopunktowy wtrysk Boscha. Pozwala to uzyskiwać moc 72 koni mechanicznych. Prędkość maksymalną producent określa na 160 km/h. Zużycie paliwa mieści się w granicach 6 – 8 litrów na 100 kilometrów. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni ręcznej na koła przednie.


Przednie zawieszenie bazuje na kolumnach McPersona. Tylne jest zależne, stabilizowane i wyposażone w wahacze.

Leave A Comment