Chrysler Neon

30 października 2006

W styczniu 1999 roku na Salonie Samochodowym w Detroit zaprezentowano najnowszą wersję Chryslera NEON'a. Jest to druga generacja tego auta, które po raz pierwszy pojawiło się na rynku w 1994 roku.


Pod maską samochodu kryje sie jeden z dwóch 16-zaworowych silników benzynowych o pojemnościach 1800 i 2000 cm3. Mniejszy uzyskuje moc maksymalną 116 koni przy 5750 obr/min i moment 151 Nm przy 5000. Jego zastosowanie zapewni Neonowi prędkość maksymalną 190 km/h a do 100 km/h rozpędzi go w 9 sekund. Samochód taki zużywa niecałe 11 litrów w mieście i 7 poza nim.


Motor 2-litrowy odznacza się momentem obrotowym o wartości 177 Nm przy 4600 i mocą 133 koni przy 5600 obr/min. Pozwala to na uzyskiwanie 195 km/h oraz przyspieszanie do setki w czasie 9,6 sekundy. Nieco gorsze przyspieszenie niż w wersji 1,8 spowodowane jest tym, że zastosowano tu automatyczną a nie manualną skrzynię biegów. Zużycie paliwa jest bardzo zbliżone do tego, jakim cechuje się mniejsza jednostka.


Czterodrzwiowe nadwozie typu sedan otrzymało dynamiczną, usportowioną sylwetkę. Wszystkie krawędzie i kanty karoserii są silnie wygładzone i zaokrąglone, dzięki czemu jest ona bardzo aerodynamiczna. Dach Neona wraz z szybą przednią i tylną stanowi swoistą „kopułę”przykrywającą kabinę pasażerską. Z przodu zastosowano duże, owalne reflektory i wąską atrapę chłodnicy mieszczącą znaczek firmowy.


Jeśli dodamy do tego wysoko sięgający, lakierowany zderzak to okaże się, że samochód przypomina nieco większego Chryslera 300 M. Dość wysoko umieszczona pokrywa bagażnika jest silnie wygładzona, tworzy więc dyskretne zakończenie nadwozia.


Samochód w porównaniu z jego poprzednikiem został nieco powiększony, co szczególnie uwidacznia się w przestronności wnętrza. Uznać je wręcz można za obszerne; bez większych kłopotów zmieści się w nim 5 osób. Oprócz ilości miejsca bardzo ważnym elementem jest wykończenie pojazdu. W tej kategorii Neon sprawdza się bardzo dobrze, wszystkie użyte materiały są bowiem wysokiej jakości i daje się zauważyć dużą staranność ich montażu. Czytelny kokpit ma ciekawy kształt. Ważną jego częścią jest łatwo dostępna konsola środkowa i dobrze widoczne tarcze wskaźników. Bagażnik jest stosunkowo pojemny, mieści on 370 litrów.


Przy tylnych kołach zastosowano wahacz poprzeczny natomiast przy wszystkich czterech – kolumny McPersona.

Leave A Comment