BMW Seria 5

30 października 2006
Bez kategorii, BMW Nowości

Limuzyna BMW należąca do serii 5 może być napędzana jednym z gamy aż siedmiu silników.
Najmniejsza jednostka napędowa ma pojemność 2000 cm3 i dysponuje mocą 150 koni mechanicznych przy prawie 6000 obrotów. Przy 3500 obr/min dostępny jest moment maksymalny o wartości 190 Nm. Napęd na tylną oś przenosi skrzynia ręczna lub automatyczna. BMW 520i rozpędza się do 220 km/h w wersji manualnej i 210 km/h z automatem, przyspieszenie do setki trwa 10,2 lub 11,5 sekundy w zależności od zastosowanej przekładni. Auto spala średnio od 9 do 10 litrów benzyny na sto kilometrów.


BMW 523i wyposażono w motor o objętości 2300 cm3, którego moc wynosi 170 KM przy 5500 obr/min a moment maksymalny 245 Nm przy 3500 obr/min. W odmianie wyposażonej w mechaniczną skrzynię biegów auto osiąga prędkość 228 kilometrów na godzinę i przyspiesza do setki w 8,5 sekundy. Średnie spalanie wynosi 9,4 litra na 100 kilometrów. Samochody, w których koła tylne napędzane są poprzez automat rozwijają 226 km/h a 100 km/h uzyskują po 9,7 sekundy od startu. Przeciętne zużycie „bezołowiówki” mieści się w 10,3 litra. Z pojemności 2,8 litra BMW uzyskuje moc 193 koni i moment 280 Nm. Wartości te uzyskiwane są przy prędkościach obrotowych 5500 i 3500.


Auto wyposażone może być oczywiście w przekładnię manualną lub automatyczną. W pierwszym przypadku maksymalna prędkość wynosi 240 kilometrów na godzinę a sprint do setki trwa 7,5 sekundy. Paliwo znika w ilości 9,5 litra na każde 100 kilometrów. Wersja ze skrzynią automatyczną przyspiesza do setki w 8,8 sekundy, rozpędza się do 235 km/h i zużywa około 10,5 litra paliwa.


Kolejna pod względem wielkości jest 3,5-litrowa jednostka o mocy 245 koni przy 5800 obr/min. Moment maksymalny przy 3800 obrotów osiąga wartość aż 345 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h, przyspieszenie do 100 km/h trwa jedynie 6,4 sekundy. Przejechanie stu kilometrów w cyklu mieszanym wymaga zatankowania 11,6 litra benzyny. Dane te dotyczą aut z ręczną przekładnią, automaty są nieco wolniejsze. Osiągnięcie setki zajmuje im 7,6 sekundy a prędkość maksymalna wynosi 247 km/h. Spalają one około 11,7 litra na 100 kilometrów. Najpotężniejszy, czterolitrowy motor ma moc 286 KM, którą osiąga przy 5400 obr/min i moment aż 440 Nm przy 3600 obrotach. Podobnie jak ta 3,5-litrowa jest to jednostka ośmiocylindrowa. Zapewnia ona BMW przyspieszenie od zera do stu km jedynie w 6,2 sekundy lub 6,4 w wersji ze skrzynią automatyczną. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona i wynosi 250 km/h. Samochód zużywa średnio 12 litrów na 100 km. Ofertę silnikową uzupełniają dwa diesle. Pierwszy, turbodoładowany osiąga przy 4600 obrotach moc 143 koni a przy 2200 moment maksymalny 280 Nm.


Podobnie jak pozostałe jednostki w dieslach dostępna jest zarówno skrzynia ręczna, jak i automatyczna. BMW 525tds rozwija prędkość 211 lub 205 km/h a do setki przyspiesza w 10,4 lub 11 sekund. Różnice wynikają oczywiście z rodzaju zastosowanej przekładni, lepszą dynamiką charakteryzuje się odmiana manualna. Ona też spala mniej oleju napędowego, średnio 8,1 l/100km. Automat potrzebuje o litr więcej. Trzylitrowa jednostka wysokoprężna zapewnia piątce prędkość 225 kilometrów i przyspieszenie w 8 sekund (8,4 – w przypadku automatu). Maksymalny moment osiąga wartość 390Nm już przy 1750 obr/min, a moc 184 koni dostępna jest przy 4000 obrotów. W celu przejechania stu kilometrów trzeba przeciętnie zatankować 7,2 – 8,3 litra paliwa.

Nadwozie odznacza się spokojną, klasyczną i elegancką linią. Jednocześnie auto sprawia wrażenie dynamicznego i tak jest w rzeczywistosci. Z przodu uwagę zwraca zintegrowana z maską silnika charakterystyczna atrapa chłodnicy i podwójne reflektory chronione wspólną osłoną. Linia boczna unosi się lekko ku tyłowi. Klasę samochodu podkreślają liczne elementy chromowane, takie jak np. listwy ochronne, drzwi i ramki okien. Sportowy charakter wyrażony został przez duże, 15- lub 16-calowe koła i stosunkowo krótkie przewieszenia.


Wnętrze piątki jest bardzo przestronne i komfortowe, bez kłopotów mieści się w nim pięć osób. Fotele zapewniają dużą wygodę a tapicerka wykonana jest z dobrej jakości welurów lub przepuszczającej powietrze, mikroperforowanej skóry. Staranność wykonania nie wzbudza najmniejszych zastrzeżeń a funkcjonalność i ergonomia pozostają na najwyższym poziomie. Deska rozdzielcza jest estetyczna i zapewnia łatwą obsługę. Bagażnik ma pojemność 460 litrów a ładowność BMW wynosi od 510 do 540 kilogramów w zależności od wersji.

Wykonane z lekkich stopów podwozie wyposażone jest w wielowahaczową oś tylną ze stabilizatorem i dwuprzegubową goleń amortyzujacą osi przedniej z aluminiowym wahaczem poprzecznym i stabilizatorem. Zawieszenie posiada automatyczny układ kontroli i stateczności jazdy (ASC+T). Układ hamulcowy wyposażono w cztery tarcze, które współpracują z systemem ABS. Przednie zaopatrzono w chłodzenie, jednak nie dotyczy to modelu 520i. Manewrowanie ułatwia seryjne wspomaganie kierownicy.

Leave A Comment