BMW Seria 3

30 października 2006
Bez kategorii, BMW Nowości

Najmniejszą propozycją koncernu BMW są modele serii 3.

Napędzane są one jednym z pięciu silników benzynowych lub dieslem. Jednostka podstawowa ma pojemność skokową 1600 cm3 i wyróżnia się następującymi parametrami: moc 102 KM przy 5300 obr/min i moment 165 Nm przy 2500 obr/min. Za jej pośrednictwem auto rozpędza się do 200 km/h i przyspiesza do setki w 12,4 sekundy. Napęd na kola tylne przenosi skrzynia manualna lub automatyczna.

W drugim przypadku BMW osiąga prędkość 194 kilometrów a przyspiesza w 13,6 sekundy. Średnie spalanie benzyny wynosi od 7,8 do 8,9 litra na 100 kilometrów w zależności od zastosowanej przekładni. Kolejny motor o objętości 1800 cm3 rozwija moc 118 koni przy 5500 obr/min i moment 180 Nm przy 3900 obr/min. W wersji automatic samochód osiąga 202 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 12 sekund, zużywając średnio 9 litrów na sto kilometrów. Auta z przekładnią manualną spalają około 8 litrów, setkę osiagają w 10,4 sekundy i rozpędzają się do 206 km/h.

Dwulitrowe BMW odznacza się mocą 150 KM i momentem 190 Nm. Parametry te osiągane są przy następujących prędkościach obrotowych silnika: 5900 i 3500. Prędkość maksymalna wynosi 219 lub 216 km/h a osiągnięcie setki trwa 10 lub 11 sekund. Różnice wynikają oczywiście z rodzaju zastosowanej skrzyni biegów, dynamiczniejsze i oszczędniejsze są auta w wersji manualnej. Średnio na przejechanie 100 kilometrów BMW 320i potrzebuje od 9 do 10 litrów.


Przedostatnią propozycją z gamy jednostek benzynowych jest 170-konny silnik 2,3 o maksymalnym momencie 245 Nm przy 3500 obr/min. Moc uzyskiwana jest przy pięciu i pół tysiąca obrotów. Z ręczną skrzynią samochód osiąga setkę po 8 sekundach od startu a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na liczbie 232. Przeciętnie spala przy tym 9 l/100km. Automat na uzyskanie prędkości 100 km/h potrzebuje 9 sekund i rozpędza się do 228 kilometrów. Zużywa średnio 10 litrów paliwa na sto kilometrów. Najlepsze osiągi zapewnia trójka z silnikiem 2,8 litra o mocy 193 KM przy 5500 obrotów i momencie 280 Nm przy 3500 obrotów.

Napęd na koła tylne przenoszony jest przez przekładnię manualną lub automatyczną. W pierwszym przypadku prędkość maksymalna wynosi 240 km/h a sprint do setki trwa 7 sekund. Samochód ten potrzebuje nieco ponad 9 litrów na przejechanie dystansu 100 km. Automat przyspiesza w 8,1 sekundy, osiąga 235 km/h i zużywa około 10 litrów benzyny bezołowiowej. Jednostka wysokoprężna współpracuje tylko ze skrzynią ręczną. Ma ona pojemność 2 litrów i rozwija moc aż 136 koni przy 4000 obrotów. Moment obrotowy dostępny jest już przy 1750 obr/min i osiąga wartość 280 Nm. Parametry takie zapewniają przyspieszenie do 100 km/h w niecałe 10 sekund i prędkość nawet 207 km/h. Podstawową zaletą diesla jest oczywiście niskie zużycie oleju napędowego, które w tym przypadku wynosi średnio 5,7 litra w cyklu mieszanym.


Nadwozie tego należącego do klasy średniej auta cechuje elegancja z domieszką sportowego charakteru. Pomimo spokojnych, klasycznych rysów BMW sprawia wrażenie dynamicznego i tak jest w rzeczywistości. Połączenie tych cech jest jednym z elementów polityki firmy. Przód zdominowały charakterystyczna atrapa chłodnicy i typowe, podwójne reflektory, które zakryto jednak wspólnym kloszem ochronnym. Linia dachu jest płynna i łagodnie łączy się z szybami a następnie maską silnika i bagażnika. W celu ochrony przed zarysowaniami karoserię wyposażono w praktyczne listwy ochronne.

Wnętrze jest jednym z przestronniejszych w tej klasie. Dobrze ukształtowane fotele przednie zapewniają dużą wygodę podróżowania. Z tyłu miejsca jest oczywiscie mniej, jednak osoby o średnim wzroście nie powinny narzekać. Ergonomiczność kabiny to niemal ideał. Klasyczna deska rozdzielcza nie sprawia kierowcy żadnych kłopotów, jest czytelna i funkcjonalna. Bagażnik oferuje niezłą przestrzeń 440 litrów, co w połączeniu z ładownością wynoszącą pół tony sprawia, iż auto można zaliczyć do czołówki w swej klasie.


Zawieszenie przednie bazuje na kolumnach McPersona a tylne na centralnej osi kierującej. Obie osie są niezależne i wyposażone w stabilizatory. Zębatkowy układ kierowniczy seryjnie wyposażany jest we wspomaganie. Bez dopłaty montowany jest także system kontroli przyczepności ASC+T. Wszystkie cztery koła zaopatrzono w chłodzone tarcze hamulcowe. Kompaktowa, trzydrzwiowa trójka może być napędzana jednym z czterech silników.

Jednostka podstawowa ma pojemność skokową 1600 cm3 i odznacza się następującymi parametrami: moc 102 KM przy 5300 obr/min i moment 165 Nm przy 2500 obr/min. Za jej pośrednictwem auto rozpędza się do 188 km/h i przyspiesza do setki w 12,3 sekundy. Napęd na koła tylne przenosi skrzynia manualna lub automatyczna. W drugim przypadku BMW osiąga prędkość 183 kilometrów a przyspiesza w 13,8 sekundy. Średnie spalanie benzyny wynosi od 7,8 do 8,9 litra na 100 kilometrów w zależności od zastosowanej przekładni. Kolejny turbodoładowany motor o objętości 1800 cm3 rozwija moc 140 koni przy 6000 obr/min i moment 180 Nm przy 4300 obr/min. W wersji automatic samochód osiąga 202 km/h i przyspiesza do 100 km/h w nieco ponad 11 sekund, zużywając średnio 9 litrów na sto kilometrów. Auta z przekładnią manualną spalają około 8 litrów, setkę osiągają w 9,9 sekundy i rozpędzają się do 209 kilometrów. Najsilniejszy jest 170-konny silnik 2,3 o maksymalnym momencie 245 Nm przy 3950 obr/min. Moc uzyskiwana jest przy pięciu i pół tysiącach obrotów.

Z ręczną skrzynią samochód osiąga 100 km/h po niecałych 8 sekundach od startu a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na liczbie 230. Przeciętnie spala przy tym 9,3 l/100 km. Automat na uzyskanie prędkości 100 km/h potrzebuje 8,6 sekundy i rozpędza się do 225 kilometrów. Zużywa średnio 10,5 litra paliwa na setkę. Paletę silników uzupełnia turbodiesel o pojemności 1,8 litra. Osiąga on przy 4400 obr/min moc 90 KM a przy 2000 moment 190 Nm. Silnik ten współpracuje tylko z przekładnią manualną. Pozwala rozpędzić auto do 175 km/h i przyspieszyć nim do 100 kilometrów w 14 sekund. Podstawową zaletą diesla jest oczywiście niskie zużycie oleju napędowego, które w tym przypadku wynosi średnio 6,4 litra w cyklu mieszanym.


Nadwozie tego należącego do klasy średniej auta cechuje elegancja z domieszką sportowego charakteru. Pomimo spokojnych, klasycznych rysów BMW sprawia wrażenie dynamicznego i tak jest w rzeczywistości. Połączenie tych cech jest istotnym elementem polityki firmy. Przód zdominowały charakterystyczna atrapa chłodnicy i typowe podwójne reflektory, które zakryto jednak wspólnym kloszem ochronnym. Linia dachu jest płynna i łagodnie łączy się z szybami a następnie maską silnika i bagażnika. W celu ochrony przed zarysowaniami karoserię wyposażono w praktyczne listwy ochronne.

Wnętrze należy do jednych z przestronniejszych w tej klasie. Dobrze ukształtowane fotele przednie zapewniają dużą wygodę podróżowania. Z tyłu miejsca jest oczywiście mniej, jednak osoby o średnim wzroście nie powinny narzekać. Ergonomiczność kabiny zbliża się do ideału. Klasyczna deska rozdzielcza nie sprawia kierowcy żadnych kłopotów, jest czytelna i funkcjonalna. Bagażnik o pojemności 300 litrów można powiększyć do 680 poprzez złożenie tylnej kanapy. Ładowność wynosi od 385 do 460 kilogramów.


Zawieszenie przednie bazuje na kolumnach McPersona a tylne na centralnej osi kierującej. Obie osie są niezależne i wyposażone w stabilizatory. Zębatkowy układ kierowniczy wyposażono seryjnie we wspomaganie. Bez dopłaty montowany jest także system kontroli przyczepności ASC+T. Wszystkie cztery koła wyposażono w chłodzone tarcze hamulcowe. Obok rasowego BMW M3 Coupe bardzo interesującym pojazdem jest M3 Cabrio.


To otwarte, sportowe, czteroosobowe auto do słupka przedniego jest identyczne z M3 coupé. Mimo tego samochód zachował swój unikalny charakter. Linia boczna i cechy konstrukcyjne charakterystyczne dla kabrioleta poszerzają go i nadają silniejszego wyrazu. W sumie M3 Cabrio wydaje się muskularniejszy, bardziej płaski i szerszy niż coupé. Poza tym M3 kabriolet posiada cechy typowe dla coupé. Napędza go wysokoobrotowy silnik o mocy 252 kW (343 KM). Dzięki temu otwarte M3 bez problemu osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h i przyspiesza w 5,5 sekundy od 0 do 100 km/h. Na czwartym biegu prędkość od 80 do 120 km/h osiąga w 5,9 sekundy. Jak podaje BMW przeciętne zużycie paliwa wynosi 12,1 l na 100 km.

Podwozie dostrojono odpowiednio do sportowych osiągów auta. Poza tym M3 kabriolet wyposażono w wydajne hamulce, zmienną blokadę dyferencjału oraz typowy dla modeli M design. Równie typowe dla modeli M są należące do wyposażenia ustawiane elektrycznie fotele sportowe z wbudowanym systemem pasów bezpieczeństwa. Poza tym kabriolet ma zmienny dach składany. Urządzenie to zapewnia większą przestrzeń bagażową przy zasuniętym dachu. Poziom bezpieczeństwa zwiększono poprzez większą sztywność karoserii i należący do wyposażenia seryjnego system chroniący podczas wywrotki, wbudowany w pozbawioną dachu karoserię. Wnętrze należy do jednych z przestronniejszych w tej klasie. Dobrze ukształtowane fotele przednie zapewniają dużą wygodę podróżowania. Z tyłu miejsca jest oczywiście mniej, jednak osoby o średnim wzroście nie powinny narzekać. Ergonomia kabiny zbliża się do ideału a klasyczna deska rozdzielcza nie sprawia kierowcy żadnych kłopotów, jest czytelna i funkcjonalna.

Leave A Comment