Audi A4

29 października 2006
Bez kategorii, Audi Nowości

W 1999 roku po czterech latach produkcji Audi zaprezentowało nowy model A4. Auto to występuje w trzech wersjach: Advance, Ambition i Ambiente. W pierwszym przypadku tapicerka może być obita skórą lub żakardem a w drugim i trzecim dostępny jest welur i skóra. Gama silników jest bardzo szeroka i obejmuje aż osiem jednostek.


Piewsza z nich o pojemności skokowej 1600 cm3 dysponuje mocą 101 KM i maksymalnym momentem obrotowym 140 Nm. Rozpędza ona Audi do 191 km/h i zapewnia mu przyspieszenie do setki w niecałe 12 sekund. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,9 l/100km. Z pojemności 1800 cm3 uzyskiwany jest moment obrotowy o wartości 168 Nm oraz moc 125 KM. Tak napędzany A4 rozwija prędkość 205 kilometrów i przyspiesza do setki w czasie 10,5 sekundy. Przeciętnie spala przy tym 8,4 litra bezołowiówki na każde 100 kilometrów. Turbodoładowany motor 1,8 o mocy 150 KM i momencie 210 Nm potrafi rozpędzić samochód do 222 km/h. Prędkościomierz wskazuje sto kilometrów na godzinę już po 8,3 sekundy od startu. Na przejechanie dystansu 100 km potrzeba w tym przypadku około 8 litrów paliwa. Audi A4 z silnikiem 2,4 o mocy 165 KM i momencie 230 Nm potrafi osiągnąć prędkość 226 kilometrów. Na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje ono tylko 8,2 sekundy a przeciętne zużycie benzyny wynosi 9,4 litra. Najsilniejszy jest 193-konny motor o pojemności 2800 (CM3} i momencie obrotowym 280 Nm. Sprint do setki zajmuje mu jedynie 7,3 sekundy a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na liczbie 240. Spala on średnio około 9,5 litra benzyny na każde sto kilometrów.


Dostępne są także trzy turbodoładowane motory zasilane olejem napędowym. Dwa z nich mają pojemność 1900 cm3 a różnią się mocą. Słabszy osiąga 90 koni i moment 210 Nm. Drugi silnik odznacza się momentem 235 Nm i mocą 110KM. Pierwszy pozwala na rozwinięcie 184 km/h, mocniejszy – 196. Przyspieszenie od zera do setki trwa 13,3 lub 11,3 sekundy. Oba silniki zużywają średnio 5,3 litra oleju napędowego.


Ofertę zamyka 2,5-litrowa jednostka uzyskująca moc 150 koni oraz wartość momentu obrotowego aż 310 Nm. Osiągi zbliżone są do aut zasilanych benzyną i wynoszą: prędkość maksymalna – 222 km/h, przyspieszenie – 9 sekund. Znacznie niższe jest natomiast zużycie paliwa, które oscyluje wokół 6,8 l/100km. Podane osiągi i zapotrzebowanie na paliwo dotyczą samochodów wyposażanych w 5-biegowe skrzynie sterowane ręcznie. Do wszystkich jednostek napędowych zamówić można przekładnie automatyczne. W Audi A4 Quattro za pośrednictwem silników 1,8; 1,8T; 2,4; 2,8; 1,9TDI (110 KM) i 2,5TDI napęd przenoszony jest na wszystkie, cztery koła. Dwa największe silniki (2,5 i 2,8) współpracować mogą w systemie Quattro ze skrzynią 4-biegową, automatyczną.


Czterodrzwiowe nadwozie prezentuje się dość skromnie a zarazem całkiem elegancko. Zostało ono przyjemnie zaokrąglone i pozbawione ekstrawagancji. Swoim estetycznym wyglądem wzbudza zaufanie i niewątpliwie może się podobać. Typowo dla Audi linię dachu poprowadzono miękkim łukiem, łączącym maskę silnika z bagażnikiem. Podniesieniu prestiżu mają służyć chromowane ramki atrapy chłodnicy i okien bocznych, których dolna krawędź wznosi się lekko ku tyłowi. Sylwetka A4 jest dynamiczna; dbałość o niskie opory powietrza uwidacznia się m.in. w konstrukcji klamek, lusterek czy pokrywy bagażnika. Lakierowane zderzaki swoim kształtem i jakością dopasowania świetnie współgrają z resztą nadwozia. Boki auta chronione są przed zarysowaniem poprzez estetyczne, wąskie listwy. Przed skutkiem uderzeń bocznych jadących chronią wzmocnienia na wysokości żeber i miednicy. Przód i tył karoserii ma strefy pochłaniające energię podczas wypadku. Wnętrze nie szokuje wprawdzie ilością miejsca, ale mimo to jest go pod dostatkiem. Przednie fotele zapewniają wystarczającą przestrzeń nawet bardzo wysokim osobom. Nieco gorzej jest z tyłu, ale poza nieco krótkimi siedziskami trudno doszukać się tu znaczących wad. Podstawową zaletą jest natomiast rzucająca się w oczy wysoka jakość użytych materiałów i staranność montażu. Zastrzeżeń nie wzbudza także ergonomia i funkcjonalność. Czytelna i łatwa w obsłudze jest deska rozdzielcza. Wszelkie wskaźniki i włączniki znajdują się w zasięgu kierowcy a ich rozmieszczenie jest logiczne. Do dyspozycji jest duża liczba kieszeni i schowków. Długą podróż uprzyjemniają wygodne fotele przednie a zajęcie dogodnej pozycji ułatwia regulacja kierownicy. Nad bezpieczeństwem czuwają przednie i boczne poduszki powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Bagażnik mieści aż 440 litrów a jego konstrukcja i dostępność są bardzo dobre. Podobnie jak kabina pasażerska jest on bardzo starannie wykończony. Po obu jego stronach znajdują się przydatne schowki.


Zawieszenie przednie jest niezależne; na czterech wahaczach z osią kierowaną, sprężynach śrubowych z amortyzatorami teleskopowymi. Całość uzupełnia poprzeczny drążek na hydraulicznych elementach tłumiących. Oś tylna zawieszona jest na wahaczach i wyposażona w stabilizator, w odmianie Quattro wahacz jest podwójny. Tarcze hamulcowe znajdują się przy wszystkich kołach. Przednie są wentylowane (oprócz wersji 90- i 101-konnej). Układ kierowniczy o konstrukcji zębatkowej wyposażono we wspomaganie.

Leave A Comment