Audi A2

Najmniejszym modelem Audi jest A2, który reprezentuje firmę w segmencie B i ma konkurować z takimi pojazdami, jak VW Lupo, czy Mercedes klasy A.


Gama silnikowa auta obejmuje dwie jednostki o pojemności skokowej 1400 cm3, różniące się rodzajem zasilania. Pierwsza z nich pracuje spalając benzynę. Uzyskuje ona moc maksymalną 75 koni przy 5000 obrotów na minutę i moment o wartości 128 Nm przy 3300 obr/min. Pozwala to na jazdę z prędkością do 173 km/h i na przyspieszanie od zera do setki w 12 sekund. Niewątpliwą zaletą tego 16-zaworowego motoru jest jego małe zapotrzebowanie na paliwo. W mieście zadowala się 7,8-litra bezołowiówki a poza nim niecałymi pięcioma.


Drugi silnik to nowoczesny, 75-konny turbodiesel, który swymi parametrami dorównuje jednostce benzynowej. Na rozpędzenie A2 do prędkości 100 km/h potrzebuje zaledwie 12,1 sekundy, pozwala także na uzyskanie ponad 170 km/h. Przewaga diesla polega na jeszcze niższym zużyciu paliwa. Na trasie z łatwością „zejść” można bowiem poniżej 4 litrów a w cyklu miejskim spalanie nieznacznie przekracza 6 litrów.


Charakterystyczne, masywne, jednobryłowe nadwozie małego Audi wygląda dość nietypowo. Bez wątpienia może się ono podobać co nie znaczy, że nie wywołuje uwag krytycznych. Krótki, wysoki przód auta wyposażony został w bardzo szeroki zderzak, kanciaste reflektory i atrapę chłodnicy, za którą kryje się wlew płynu spryskiwacza i bagnet służący kontroli poziomu oleju. Stosunkowo wysoko poprowadzona została także dolna, wznosząca się delikatnie krawędź okien bocznych. Interesującym dodatkiem są lekko poszerzone nadkola, pod którymi kryją się bardzo duże, jak na taki samochód, 17-calowe koła. Jedyny w swoim rodzaju jest również tył z nietypowo wyprofilowaną szybą tylną, z zainstalowanym małym spoilerem. Dwukolorowe lampy umiejscowiono po obu stronach klapy bagażnika a poniżej niej masywny, lakierowany zderzak. Zderzak ten zainstalowany został stosunkowo wysoko, co negatywnie wpłynęło na krawędź bagażnika. Jest ona po prostu za wysoka i utrudnia tym samym załadunek większych i cięższych przedmiotów. Bardzo dobra jest aerodynamika A3, zważywszy wysokość i klasę auta – współczynnik oporu powietrza jest zaskakująco niski (cx=0,28).


Wnętrze zaprojektowano i wykonano w typowym dla Audi stylu. Dotyczy zarówno spokojnej stylistyki jak i nienagannej ergonomii. Wszystkie elementy kabiny są estetyczne i wykonane z dobrych materiałów a ich rozmieszczenie znacznie ułatwia obsługę i eksploatację samochodu. Siedzenia; szczególnie przednie, są wygodne i nie powodują nadmiernego zmęczenia nawet podczas długich podróży. Kanapa tylna oferuje wystarczającą przestrzeń nad głowami, lecz zbyt małą na wysokości kolan. Skromna jest także szerokość tej części wnętrza, przez co zmieszczą się tutaj jedynie dwie osoby. Pozytywnie wypada pojemność i wykończenie 390-litrowego bagażnika, który daje się powiększyć aż do 1140 litrów. Mankamentami są: wspomniana już wysoka krawędź załadunku i mała ładowność.


W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny McPersona a w tylnym oś skrętną i sprężyny śrubowe. Układ hamulcowy składa się z tarcz przednich i tylnych bębnów.

Leave A Comment