Alfa Romeo 166

29 października 2006
Bez kategorii, Alfa Romeo Nowości

Najbardziej reprezentacyjnym autem firmy Alfa Romeo jest model 166, który należy do segmentu E.

Samochód ten napędzany jest jednym z czterech dostępnych silników benzynowych, z których najmniejszy ma pojemność dwóch litrów. Charakteryzuje się on konstrukcją Twin Spark, czyli posiada: 16 zaworów, zmienne fazy rozrządu, zmienną geometrię przewodów zasysania, system podwójnego zapłonu oraz tłumik drgań skrętnych na wale korbowym. Rozwiązania te zapewniają wyższą moc, lepszą elastyczność i spalanie, niższą emisję spalin oraz minimalizację hałasu. Silnik ten uzyskuje moc 155 koni przy 6400 obr/min oraz moment 187 Nm już przy 2800 obr/min. Wszystkie opisane technologie i parametry sprawiają, że ten ważący prawie 1,5 tony samochód rozpędza sie od zera do setki w czasie 9,6 sekundy i uzyskuje prędkość 213 km/h. Niestety dość wysokie jest średnie zużycie paliwa, które wynosi prawie 10 litrów.


Drugi motor to 190-konna, sześciocylindrowa jednostka widlasta o pojemności 2500 cm3. Uzyskuje ona moment maksymalny 222 Nm przy 5000 obrotów. W silniku tym zastosowano takie elementy jak: platynowe końcówki świec, hydrauliczne popychacze i automatyczne napinacze pasków, dzięki czemu do przebiegu 100 000 km nie jest konieczna żadna obsługa serwisowa. Według danych producenta Alfa Romeo 166 2,5 V6 osiąga prędkość 225 km/h a do setki przyspiesza w 8,4 sekundy. Przeciętnie zużywa przy tym 11,4 litra benzyny.


Jeszcze lepsze osiągi zapewnia turbodoładowany silnik 2,0 V6, dzięki czemu auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy i rozwija prędkość 237 km/h. Moc maksymalna tej wersji wynosi 205 KM przy 6000 obrotów a moment 280 Nm przy 2500 obr/min. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest zastosowany wymiennik ciepła, który chłodzi sprężone powietrze kierowane do cylindrów. Zwiększa to „turbociśnienie” i moment obrotowy, co z kolei zapewnia znacznie lepsze przyspieszenia. Tak wyposażona Alfa potrzebuje średnio prawie 12 litrów paliwa na 100 kilometrów.


Ofertę zamyka potężna jednostka 3-litrowa, w której zastosowano sześć cylindrów w układzie V. Cylindry te wraz z ich głowicami i skrzynią korbową wykonano w całości z lekkiego stopu. W układzie rozrządu zastosowano po dwa wałki na każdą głowicę. Pozostałe rozwiązania to: cztery zawory na cylinder, które są kontrolowane bezpośrednio przez popychacze hydrauliczne oraz wymienniki ciepła dla układu chłodzenia i smarowania. Silnik ten uzyskuje przy 6200 obr/min moc 226 koni a przy 5000 moment o wartości 275 Nm. Pozwala to na jazdę z szybkością do 243 km/h i na przyspieszanie do setki w 7,8 sekundy. Przeciętne zużycie paliwa wynosi 12,5 litra.


Alfa 166 jest samochodem sportowym, w którym nie zrezygnowano jednak z wysokiego komfortu. Jest ona połączeniem limuzyny z wyścigówką. Sylwetka zdominowana jest przez potężną maskę silnika, na nieco dalszy plan odchodzą przedział pasażerski i krótki tył. Interesujące jest to, że najbardziej wystającymi elementami nie są lusterka zewnętrzne tylko błotnik. Przód został wyraźnie zdominowany przez duże logo firmy; kolejne jego elementy to dwa chromowane wloty powietrza, płaskie reflektory oraz szeroki, wcięty zderzak z wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi. Rozpoczynają się one przy zderzaku a kończą na lusterkach. Część boczna odznacza się niewielką powierzchnią szyb i wyrazistą linią, co podkreśla elegancję i dynamikę auta. Całości wizerunku Alfy dopełnia zwarty, masywny tył z zespolonymi światłami.


Wnętrze auta emanować ma atmosferą ekskluzywności i komfortu a jednocześnie podkreślać jego dynamikę i sportowe zacięcie. Przyznać trzeba, że wnętrze to ma swój niepowtarzalny styl, jakiego nie sposób spotkać w innym samochodzie. Bardzo pozytywne wrażenie sprawia bogata deska rozdzielcza, która łączy się z drzwiami, okalając niejako podróżujących. Jakość wykończenia i użytych materiałów należy do najlepszych. Odnaleźć tu można wiele pięknych detali, takich jak: chromowane obwódki wlotów powietrza oraz dobre welury, skórę i inne najlepsze tworzywa. Wyprofilowanie i ergonomia siedzeń nie pozostawiają nic do życzenia a funkcjonalność tablicy rozdzielczej jest bardzo dobra. Nie zawiedzie także bagażnik, który mieści 490 litrów i jest oczywiście świetnie wykończony. Jedyne zastrzeżenia wzbudzać może niezbyt duży wykrój pokrywy.


Zawieszenie przednie to układ z niezależnymi kołami, podwójne, czworoboczne wahacze, amortyzatory sprężynowe i drążek stabilizujący. Z tyłu zastosowano system Multilink: podwójne wahacze, trzy drążki reakcyjne, amortyzatory sprężynowe i stabilizator z elastycznymi wspornikami. Hamulce wyposażono w cztery tarcze.

Leave A Comment