Jak są zbudowane paski klinowe i jakie są ich rodzaje?

Pasek klinowy

Paski klinowe to typ pasków napędowych, który jest bardzo popularny w branży maszynowej. Wykorzystuje się je na szeroką skalę, dzięki czemu oferta rynkowa jest bardzo różnorodna. Dowiedz się jak są zbudowane paski klinowe, jak działają oraz na jakie rodzaje się dzielą.

Do czego służą paski klinowe?

Paski napędowe wykorzystywane są w przemyśle do przenoszenie napędu z przekładni na urządzenia odbiorcze. Dokładnie to działa to tak, Że pasek klinowy lub inny przenosi moment obrotowy z koła pasowego na koła pasowe urządzeń odbiorczych. Między pasem a kołem powstaje wówczas tarcie, czyli siła umożliwiające wsunięcie pasa w koło pasowe. To zaś przenosi moment obrotowy, a jednocześnie ogranicza straty energii wywołane uślizgiem koła.

Jak są zbudowane?

Wszystkie popularne pasy klinowe są rozciągliwe i bardzo wytrzymałe. Charakteryzuje je przekrój w kształcie trapezu I warstwowa konstrukcja, na którą składają się trzy warstwy. Jest to warstwa nośna, warstwa trąca oraz warstwa ochronna.

– Pierwsze warstwa nośna przenosi moment obrotowy i zapewnia rozciągliwość paska klinowego. Wykonana jest z poliamidowych lub stalowych linek, które tworzą wzmocnienie pasa.

– Warstwa druga (trąca) odpowiada za powstanie zjawiska tarcia, ponieważ zmniejsza poślizg na kole pasowym. Warstwa trąca produkowana jest z gumy lub z kauczuku.

– Ostatnia, wierzchnia warstwa ochronna ma budowę tkaninowo-gumową i chroni pasek przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych.

Główne rodzaje pasków klinowych

Wersja uzębiona i klasyczna to dwa podstawowe typu pasków klinowych. Obie grupy dzielą się dalej na paski wąskoprofilowe i szerokoprofilowe, a także z ciętymi bokami oraz paski zespolone. Poniżej krótko scharakteryzujemy paski klinowe z uzębieniem i paski o profilach klasycznych:

– paski uzębione (szerokoprofilowe i wąskoprofilowe) – przeznaczone do pracy z dużym obciążeniem i dużą prędkością obrotową. Posiadają uzębienie wewnętrzne i zewnętrzne. Uwaga: samo uzębienie nie zwiększa napędu! Jego rolą jest zwiększenie elastyczności na powierzchniach bocznych paska oraz zmniejszenie tarcia wewnętrznego. W konsekwencji podnosi to odporności materiału i umożliwia prace w trudniejszym środowisku. Duża wytrzymałość i możliwość pracy z wąskimi kołami pasowymi sprawia, że paski uzębione są szeroko wykorzystywane w motoryzacji.

– paski klasyczne – szeroko wykorzystuje się je w przemyśle maszynowym jako elementy układów napędowych i systemów transport. Stanowią wyposażenie maszyn i urządzeń rolniczych, budowlanych oraz maszyn cnc. Ich budowa sprawia, że wykazują nieco niższą odporność na wysokie obciążenia niż paski uzębione, lecz jednocześnie zapewniają równomierne rozłożenie obciążenia.

Artykuł dostarczył sklep techniczno-narzędziowy EBMiA.pl oferujący ogromny wybór pasków klinowych i kół pasowych pod adresem: https://www.ebmia.pl/481-kola-pasowe

ebmia