5 zasad, dzięki którym twoje opony pojadą dalej

26 listopada 2019
mechanik-podnosi-samochod-na-podnosniku

Opony to jedyny element samochodu, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Warto zadbać o ich odpowiedni stan i tym samym o bezpieczeństwo jazdy. Poniżej opisaliśmy zasady, które pomogą bezpiecznie i jak najdłużej eksploatować opony.

Regularna kontrola ciśnienia w ogumieniu

Użytkownicy pojazdów, których opony są wyposażone w TPMS (czujniki ciśnienia), są na bieżąco informowani o tym, że ciśnienie należy wyrównać. Koła z czujnikami powinny mieć ciśnienie około 2,5 bara. Jeśli pojazd nie ma odpowiedniego czujnika, prawidłowa wartość wskazana jest na słupku od drzwi bądź pod klapką wlewu paliwa i z reguły powinna wynosić od 2,2 do 2,4 bara.

Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, zużycie opon przyspiesza się ze względu na zwiększoną powierzchnię styku z jezdnią. Z tego powodu samochód potrzebuje również więcej paliwa. Zbyt wysokie ciśnienie to z kolei przyspieszone zużycie opon w ich środkowej części oraz obniżenie przyczepności pojazdu do nawierzchni.

Wymiana opon – kiedy warto to zrobić?

Kierowcy zmieniają opony zazwyczaj dopiero wtedy, gdy spada pierwszy śnieg lub pojawiają się przymrozki. Dobrze jednak zrobić to wcześniej – opony letnie są twardsze i zatracają swoje właściwości już w temperaturze poniżej 7°C. Może to skutkować zmniejszoną przyczepnością i postępującym zużyciem. Dlatego już przed okresem zimowym warto postawić na opony przeznaczone dla tej pory roku.

Opony należy również zmienić, gdy wskazuje na to wskaźnik TWI. W bieżniku umieszczone są specjalne wypustki i gdy bieżnik zrówna się z nimi, opona jest zużyta i należy ją wymienić. Warto wiedzieć, że minimalna głębokość bieżnika w świetle polskiego prawa wnosi 1,6 mm.

Wyważanie kół

Gdy wymieniamy samodzielnie całe koła raz na sezon, nie możemy zapomnieć o ich wyważeniu w profesjonalnym serwisie. Trzeba pamiętać o tym, że opona odkształca się niezauważalnie z biegiem czasu, co odbija się na jej prawidłowym ustawieniu. Wówczas możemy odczuwać dyskomfort w czasie jazdy, charakterystyczne bicie kół (szczególnie przy większych prędkościach) oraz przyspieszone zużycie ogumienia.

Odpowiednie przechowywanie opon

Przechowywane opony powinny być ułożone poziomo (jeśli trzymamy je w pionie, odkształcają się). Powinniśmy również zwrócić uwagę na to, leżą swobodnie, czyli czy nic nie wywiera na nich stałego nacisku, co dodatkowo wpłynęłoby na zbędne odkształcanie się gumy. Dobrze, aby znajdowały się w miejscu suchym, chłodnym i najlepiej wentylowanym, z dala od źródeł ciepła takich jak piecyki czy instalacje elektryczne. Zbyt wysoka temperatura może wpływać na uszkodzenie struktury ogumienia.

Prowadzenie samochodu

Dbanie o ciśnienie, wymianę oraz przechowywanie opon to jednak dopiero połowa sukcesu. Równie ważna jest codzienna eksploatacja. W tej kwestii po pierwsze unikajmy gwałtownego ruszania i hamowania, nie dopuszczając w ten sposób do ślizgania się opony po nawierzchni. Ze względu na przeciążenia bocznej części opony oraz zagrożenia wystąpienia poślizgu nie należy również zbyt szybko wchodzić w zakręty. Parkując samochód, zawsze trzeba ustawić kierownicę prosto (gdy koła są skręcone, przylegają mniejszą nawierzchnią do asfaltu), a opony powinny stać na równej powierzchni – unikajmy zostawiania ich na ostrym rancie krawężnika.

Odpowiednie ubezpieczenie

Co zrobić, jeśli jednak zaskoczy nas przebita opona, a w pobliżu nie będzie żadnego serwisu specjalizującego się w wulkanizacji? Z pewnością przyda się ubezpieczenie komunikacyjne obejmujące ochronę opon. Nagłe sytuacje na drodze zdarzają się często – z wieloma możesz zapoznać się na stronie dobrezakonczenia.pl. Jedna z historii napisane przez życie dotyczy córki pana Tadeusza z Kielc, która wzięła samochód na wyjazd do Zakopanego z przyjaciółkami. Pech chciał, że na Zakopiance tuż przed Nowym Targiem złapały gumę. Zadzwoniła więc do ojca z pytaniem o poradę, a on skontaktował się z Wartą, gdzie wykupił dodatkowe ubezpieczenie opon. Po krótkim czasie do córki dojechała pomoc, samochód został wzięty na lawetę i szybko rozwiązano problem. W ten sposób ojciec pomógł córce na odległość, a szczegółami zajął się ubezpieczyciel.

  • Artur

    Ad. Wyważanie kół.

    Jeśli nie ma różnicy w zachowaniu kół (bicie) – nie ma potrzeby wyważania co rok. Jest to naciąganie na wydawanie pieniędzy.

    Tak samo jak zmiana zaworków (wentyli) – jeśli nie przepuszczają powietrza – nie ma potrzeby ich wymieniać!

    Ad. Przechowywanie

    To zależy! Koła (felga + opona) przechowujemy poziomo! Alternatywą jest mocowanie koła za felgę – np. na otworze centralnym – wtedy położenie nie ma znaczenia, ponieważ opona nie musi przenosić ciężaru felgi. Same opony przechowujemy pionowo. W obu przypadkach pamiętając aby co pół roku zmienić jej położenie/obrócić.

    Co do samego magazynowania w hurtowniach,sklepach i w transporcie; giganci w Polsce robią to tak!
    https://www.wprost.pl/_thumb/79/da/efe26aebae0fd51ce859e95a2b01.jpeg
    Na choinkę, gdzie najważniejsze jest zmieszczenie jak największej liczby opon.

    Pozdrawiam wszystkich kierowców i dobre serwisy oponiarskie.
    A.