Ponadczasowa Klasa G, czyli Mercedes Gelenda

22 października 2019
Bez kategorii, Nowości

Mercedes-Benz huczne świętuje 40. rocznicę premiery Klasy G. Słynna Gelenda na swoje czterdzieste urodziny dostępna jest w trzech nowych, mocniejszych wersjach. To jednak nie koniec niespodzianek dla miłośników pierwowzoru dzisiejszych SUV-ów. Producent zapowiada otwarcie centrum doświadczalnego Klasy G, dającego możliwość przetestowania wszystkich atutów samochodu.

40 lat historii legendarnej terenówki

Pierwsza Klasa G zjechała z taśmy montażowej w 1979 roku. W chwili rozpoczęcia seryjnej produkcji samochód dostępny był w czterech wersjach silnikowych: od 72 do 156 KM. Klienci mogli wybierać pomiędzy terenowym cabrio z krótkim rozstawem osi oraz krótkim lub wydłużonym kombi. Kolejne lata to początek rewolucji technologicznej, jakiej poddawana była terenówka Mercedesa. Obecna nazwa – Klasa G – towarzyszy jej od 1993 roku. Przełomowy w historii był rok 1999 – na 20. urodziny „Gelendy” Mercedes wypuszcza pierwsze egzemplarze auta w wersji AMG. Napędzane 5,5-litrowym wolnossącym silnikiem V8 (po trzy zawory na cylinder) oferują moc do 260 kW (354 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 525 Nm. Pojazd rozwijał prędkość maksymalną 210 km/h (ograniczenie elektroniczne), zyskując wzmocnioną konstrukcję, lepiej przystosowaną do zwiększonej mocy. 3 lata później samochód dostępny był także w wersji G 63 AMG z 6,3-litrowym silnikiem V12 o mocy 444 KM i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Urodzinowe nowości

Na trzydziestolecie Klasy G model zyskał jeszcze bardziej komfortowe wnętrze i nowe elementy wyposażenia. Ergonomiczne, wentylowane fotele z lepszym podparciem oraz oryginalny design nadały terenówce typowy dla Mercedesa, luksusowy sznyt. Z kolei zaprezentowana w 2012 roku wersja G 65 AMG z legendarnym 6-litrowym silnikiem V12 biturbo (612 KM/1000 Nm) była w tamtym czasie najmocniejszym samochodem na świecie. W swojej bogatej historii Mercedes-Benz Klasa G miała także inne zastosowania. Specjalne modele konstruowane były m.in. dla policji, straży pożarnej, straży granicznej, a nawet papieża (papamobile). Jan Paweł II w trakcie wielu zagranicznych pielgrzymek poruszał się właśnie Klasą G ze specjalnym, przeszklonym nadwoziem.

3 nowe modele na 40. urodziny

Dziś, na 40. urodziny legendarnej terenówki Mercedes-Benz przedstawia trzy edycje modelu produkowane pod nazwą „Stronger Than Time”. Są to: 

• Mercedes G 400d, 
• Mercedes G 500, 
• a także Mercedes-AMG G 63. 

Każdy z nich oferuje bardzo bogaty pakiet wyposażenia standardowego oraz ponadprzeciętne osiągi. Wersja z benzynowym motorem G 500 z silnikiem V8 biturbo o pojemności 4 litrów zapewnia moc na poziomie 422 KM oraz 610 Nm momentu obrotowego. Średnie spalanie w cyklu łączonym deklaruje się w przedziale 11,5-12,1 l/100 km. Wersja G 400d z wysokoprężnym silnikiem V6 ma moc 330 KM oraz moment obrotowy do 700 Nm. Jednocześnie w cyklu łączonym spala tylko 9,6 litra paliwa na każde 100 km. Każdy z trzech modeli urodzinowej Klasy G zaprojektowany został pod kątem spełnienia przyszłych, restrykcyjnych norm w zakresie emisji spalin.

Urodzinowe modele Gelendy produkowane są w linii wyposażenia AMG. Szerokie nadkola, zewnętrzny pasek ochrony, sportowy wydech – to tylko niektóre, dobrze znane elementy stylizacyjne charakterystyczne dla kooperacji Mercedes-AMG. Sportowa kierownica, elementy z wysokogatunkowej stali nierdzewnej czy pakiet Night z przyciemnianymi światłami i szybami to klasyczne dodatki czekające na kierowców w urodzinowych wersjach Klasy G.

Centrum Doświadczalne Klasy G – gratka dla fanów

To nie koniec niespodzianek związanych z okrągłymi urodzinami. Mercedes-Benz planuje w niedalekiej przyszłości otwarcie G-Class Experience Center na terenie dawnego lotniska ok. 15 km od Grazu, gdzie mieszczą się zakłady produkcyjne Klasy G. Ośrodek pozwoli wszystkim zainteresowanym kupnem Gelendy sprawdzić auto i jego możliwości na specjalnym torze testowym. Z całą pewnością dla osób, które chcą poznać możliwości tego spektakularnego wozu, będzie to wspaniała przygoda.

Leave A Comment