Aktualności
Kredyt na samochód – kiedy warto go wziąć? (Październik 31, 2019 4:09 pm)
Ponadczasowa Klasa G, czyli Mercedes Gelenda (Październik 22, 2019 4:42 pm)
Poczuj się jak Australijczyk (Październik 10, 2019 11:14 am)
Jakie pokrowce na siedzenia wybrać? (Październik 8, 2019 12:41 pm)

Usterki zawieszenia. Jak je rozpoznać?

Mechanik

Usterki zawieszenia są nie tylko dokuczliwe, ale też negatywnie wpływają na bezpieczeństwo. Jak je zdiagnozować?

Zawieszenie to jeden z najbardziej narażonych na uszkodzenia i zużycie elementów auta. Duże obciążenia, niskie temperatury, sól drogowa oraz upływ czasu sprawiają, że miękki metal i guma, z których wykonanych jest wiele części stopniowo tracą swoje właściwości. Usterki zawieszenia zwykle rozwijają się stopniowo, przez co wielu kierowców ich nie zauważa – na jaw wychodzą dopiero podczas przeglądu. Nie gra tu roli czy mamy auto premium czy też jeździmy zwykłym golfem.

Bywa jednak również tak, że awarie okazują się dużo bardziej dokuczliwe. Auto staje się hałaśliwe, drastycznie spada też komfort podróży nawet na odrobinę nierównej drodze. Najgorszym rozwiązaniem w takich przypadkach jest odkładanie wizyty w warsztacie. Usterki drobnych części negatywnie wpływają na kondycję większych elementów, co po pewnym czasie prowadzi do ich uszkodzenia. Wówczas należy przygotować się na dużo większy wydatek, a poza tym rośnie ryzyko wystąpienia niebezpiecznych sytuacji na drodze. Warto więc poznać objawy najczęstszych usterek zawieszenia i dowiedzieć się, co zrobić w razie ich zauważenia.

Usterki zawieszenia – amortyzatory

W normalnych warunkach amortyzator może posłużyć nawet przez ponad 100 tysięcy kilometrów. Nieostrożne najeżdżanie na przeszkody i notoryczna jazda po źle utrzymanych drogach lub w terenie niekorzystnie jednak wpływają na jego stan. Kondycję amortyzatorów możesz ocenić samodzielnie. Wystarczy, że na twardym i równym podłożu naciśniesz na maskę samochodu. Jeśli samochód tylko nieznacznie się ugnie i szybko wróci do pierwotnej pozycji, wszystko jest w porządku. W przeciwnym wypadku niezbędna może okazać się profesjonalna diagnostyka.

Usterki zawieszenia – wahacze

Wahacz to w gruncie rzeczy po prostu kawałek metalu. W warunkach normalnej eksploatacji nie ma prawa się zużyć. Przy wjechaniu w dużą dziurę lub na większej przeszkodzie może jednak ulec uszkodzeniu. Jego wymiana okazuje się też konieczna, jeśli jest on zintegrowany ze sworzniami lub tulejami.

Usterki zawieszenia – sworznie i tuleje

Te elementy, ze względu na to, że wykonane są z miękkim materiałów, zużywają się bowiem bardzo szybko, z biegiem czasu pękając i parciejąc. Jeśli nie są wmontowane w wahacz na stałe, ich wymiana nie wiąże się z dużymi wydatkami. Sam zakup tych elementów to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych, nie licząc robocizny. Problem staje się jednak dużo poważniejszy, jeśli wahacz, sworznie i tuleje są zintegrowane. Wówczas koszty powinieneś oszacować na poziomie kilkuset złotych, w zależności od modelu auta.

Usterki zawieszenia – końcówka drążka kierowniczego

Ten element odpowiada za połączenie zwrotnicy i przekładni kierowniczej. O ich zużyciu świadczą między innymi drgania na kierownicy. Po ich zauważeniu powinieneś bezzwłocznie wymienić ten element na nowy. W zależności od modelu, za końcówkę zapłacisz od dwudziestu do niespełna stu złotych. Do tej kwoty powinieneś też doliczyć koszt montażu części w profesjonalnym warsztacie. Mimo że samo w sobie nie jest to trudne zadanie, wiąże się z koniecznością ustalenia odpowiedniej geometrii auta.

Usterki zawieszenia – łącznik stabilizatora

Jego rola to kontrola przyczepności. Odbywa się to dzięki regulacji ich nachylaniu podczas pokonywania zakrętów. Jego najsłabsze punkty to ruchome elementy na obu końcach. Przy wstrząsach powstających podczas najechania na przeszkodę te mogą się zrywać, w wyniku czego powstaje luz. Objawem uszkodzenia łącznika stabilizatora najczęściej jest pukanie zlokalizowane w okolicy kół pojawiające się na nierównej nawierzchni. Cena zakupu nowego łącznika to kilkadziesiąt złotych.