W przypadku niektórych pojazdów zwykłe sprzęgło jednotarczowe może się okazać niewystarczającym rozwiązaniem. Dzieje się tak między innymi w przypadku bardzo ciężkich samochodów ciężarowych lub pojazdów wykorzystywanych w motorsporcie. W takich sytuacjach sprzęgło musi przenieść dużą moc i moment obrotowy, gdzie jedna tarcza może się okazać niewystarczająca. Większa ilość współpracujących ze sobą tarcz pozwala na zwiększenie powierzchni ciernej, co umożliwia przeniesienie większego momentu obrotowego.
Mimo zastosowania podobnej budowy i sposobu działania, sprzęgła wielotarczowe stanowią osobną grupę sprzęgieł ciernych. W ich skład wchodzą dociski, kila tarcz oraz przekładki między nimi. Sama zasada działania jest podobna jak w przypadku pozostałych typów sprzęgła ciernego tarczowego – dociski utrzymują tarczę przy kole zamachowym, co pozwala na przekazanie mocy przy wykorzystaniu siły tarcia. Podczas gdy dociski odsuwają się od tarcz i koła zamachowego dochodzi do rozłączenia napędu, dzięki czemu możliwe jest zatrzymanie pojazdu lub zmiana biegu. Bezpośrednio z tarczy sprzęgła moment obrotowy odbiera wałek sprzęgła, a następnie przekazuje go do skrzyni biegów. Następnie zadaniem skrzyni biegów jest przekazanej tej mocy na koła za pomocą półosi lub na wał napędowy. Wielotarczowe zestawy sprzęgła często są wykorzystywane w autobusach, ponieważ znacząco zwiększają komfort użytkowania – możliwe jest płynne ruszenie z miejsca, a zmiany biegów są delikatne i niemal niewyczuwalne.
Plusy i minusy zastosowania sprzęgła wielotarczowego
Plusy stosowania sprzęgła wielotarczowego
- umożliwia przeniesienie znacznie większych sił, przez zwiększenie powierzchni ciernej,
- przyczynia się do lepszego odprowadzania ciepła,
- znacząco zwiększa komfort jazdy,
- cechuje je bardzo wysoka wytrzymałość,
- cechuje je znacznie wyższa elastyczność,
- umożliwia płynne ruszanie z miejsca,
- umożliwia zmianę biegów bez efektu szarpnięć.
Minusy stosowania sprzęgła wielotarczowego:
- stosunkowo duża masa sprzęgła,
- wysokie koszty,
- wystąpienie trudności podczas serwisowania, w tym podczas jego regulacji.
W jaki sposób działa sprzęgło wielotarczowe mokre?
Wśród sprzęgieł wielotarczowych wyróżnić możemy również sprzęgła suche i mokre. Różni je wykorzystanie kąpieli olejowej bądź jej brak. Dla prawidłowego funkcjonowania sprzęgła wielotarczowe mokre pracują stale zanurzone w cieczy. Właśnie dlatego należy w nich zastosować inne okładziny cierne, które są przystosowane do pracy w takich warunkach. Często tego typu sprzęgła można spotkać w motocyklach.
Znajdź sprzęgło do swojego samochodu sprzeglo.com.pl
Zastosowanie sprzęgła dwutarczowego w skrzyni DSG
Jeszcze innym rodzajem sprzęgła dwutarczowego jest to wykorzystywane w skrzyniach biegów dwusprzęgłowych. W ich konstrukcji zdublowana jest zarówno tarcza sprzęgła, jak i pozostałe elementy. To sprawia, że technicznie rzecz ujmując są to dwa oddzielne sprzęgła znajdujące się w jednej obudowie. W takich przypadkach często są to sprzęgła mokre, które pracują w kąpieli olejowej – zwłaszcza w przypadku silników o wyższej mocy.