Co to jest tarcza sprzęgła

sprzeglo

Mechanizmy sprzęgieł zbudowane są z wielu licznych elementów. Tarczę sprzęgła, która bierze udział w przenoszeniu napędu z silnika do skrzyni biegów, możemy zaliczyć do tych najbardziej istotnych. Znajomość budowy i działania tarczy sprzęgła pozwala kierowcom zrozumieć sposób funkcjonowania poszczególnych elementów tego kluczowego układu znajdującego się w pojazdach oraz zapoznać się z powodami zużywania się jego poszczególnych elementów.

Zasady działania tarczy sprzęgła

Tarcza sprzęgła przekazuje moment obrotowy na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów prosto z koła zamachowego. Wykorzystując tarczę dociskową i powierzchnię cierną koła zamasowego przekazywana jest moc z silnika do skrzyni biegów i kół pojazdu. W samochodach wyposażonych w manualne skrzynie biegów z reguły wykorzystuje się tylko jedną tarczę. Tarcze sprzęgła zbudowane są z tarczy nośnej z okładzinami ciernymi oraz piasty osadzonej na wielowypuście wałka sprzęgłowego.

Tarcza sprzęgła redukuje drgania za pomocą sprężyn śrubowych, które pozwalają obracać się tarczy ciernej o kilka stopni względem piasty tarczy. Dzięki temu przeciążenia podczas gwałtownego przyspieszania i sprzęgania oraz towarzyszące im drgania stają się mniej uciążliwe i łagodniejsze. W przypadku samochodów posiadających koło zamachowe dwumasowe sprężyny śrubowe nie są potrzebne. Tarcza sprzęgła jest sztywna, a za tłumienie drgań skrętnych przenoszonych z tarczy sprzęgła do koła zamachowego odpowiadają specjalne tłumiki. Na rynku można znaleźć także samochody, które mają zarówno tarczę wyposażoną w sprężynki, jak i dwumasowe koło zamachowe.

Tarcza sprzęgła ma zazwyczaj od 6 do 9 milimetrów grubości. Grubość tarczy różni się ze względu na jej zastosowanie i model samochodu. Zmniejszenie grubości tarczy to tylko jeden z potencjalnych objawów zużycia, które mogą wykluczyć ten element z dalszej eksploatacji.

Wyszukaj sprzęgło do swojego samochodu – https://www.sprzegla24.pl/sprzeglo/500

Wytrzymałość tarczy sprzęgła

Żywotność tarczy sprzęgła w dużej mierze zależy od stylu jazdy preferowanego przez kierowcę, jak i od posiadanego przez nas modelu samochodu. Aby przedłużyć żywotność sprzęgła należy unikać ruszania z piskiem opon, częstej jazdy pod górę, palenia sprzęgła, czy jeżdżenia z dużym obciążeniem.

Zużywanie się tarczy sprzęgła – przyczyny

Tarcza sprzęgła zużywa się w wyniku ścierania powierzchni ciernej. Prowadzi to do sytuacji, w której ubytki są na tyle duże, że cienka tarcza nie jest w stanie przekazywać całej mocy. Zjawisko to nazywane jest ślizganiem się sprzęgła. Kierowca jest w takiej sytuacji zmuszony znacząco puścić pedał sprzęgła, aby samochód w ogóle ruszył z miejsca.

Ślizganie się sprzęgła to proces, który tak naprawdę postępuje już od momentu montażu. Jest on powolny i stopniowy, dlatego ciężko zauważyć jego efekty, w szczególności gdy samochód posiada sprzęgło z dociskiem samonastawnym, gdzie mechanizm samonastawny niweluje różnice w działaniu pedału sprzęgła. Do innych klasycznych awarii tarczy sprzęgła zalicza się uszkodzenia sprężyn tłumiących drgania, czy też uszkodzenie piasty. Awarię sprzęgła można również zidentyfikować po innym charakterystycznym zjawisku – dziwnych niepokojących dźwiękach dobiegających ze skrzyni biegów i szarpaniu podczas ruszania.

Rozważając wymianę tarczy sprzęgła należy dokładnie zbadać, czy to właśnie ona jest powodem usterki. Czasami tarcza sprzęgła i jej zużycie nie jest jedynym powodem awarii, a wymieniając cały zestaw (producenci coraz częściej nie dostarczają poszczególnych elementów) narażamy pojazd na ponowne uszkodzenia. Problem nie ustąpi, a klient będzie zmuszny ponieść koszty wymiany po raz kolejny. Jeżeli mechanik zarekomenduje wymianę tarczy sprzęgła, usuwając wszystkie inne usterki, najczęściej zaleci wymianę całego zestawu, do którego zalicza się tarczę sprzęgła, docisk, łożysko oporowe (lub wysprzęglik centralny). Taka wymiana powinna być połączona z kontrolą dwumasy, jeżeli takowa znajduje się w samochodzie.

Cena nowej tarczy sprzęgła, a regeneracja

Ceny tarcz uzależnione są od modelu samochodu, w którym są montowane. Tarcze wykonane są z różnych materiałów i mają inne rozmiary. Dodatkowo sam proces i sposób wykonania może się różnić, co także wpływa na cenę produktu. W zdecydowanej większości modeli samochodów można zastosować tylko jeden rodzaj sprzęgła.

Niejednokrotnie kierowcy po konsultacji usterki tarczy sprzęgła z mechanikiem nie decydują się na całkowitą wymianę elementów, a jedynie na regenerację tarczy sprzęgła. Glównym motywem podjęcia takiej decyzji są aspekty finansowe. Należy się jednak zastanowić, czy regeneracja tarczy sprzęgła się opłaca. Liczne grono firm prowadzi profesjonalne usługi regeneracji tarczy, a sam proces nie jest skomplikowany. Niemniej jednak nowe okładziny montowane na tarczy mogą różnić się jakością. Od elementów dorównujących markowym produktom po kiepskie zamienniki produkcji dalekowschodniej – rynek krajowy zalany jest masą produktów, z której duża część nie posiada pożądanych cech i jakości.

Zdania w kwesti wymiany i regeneracji tarczy sprzęgła są zatem podzielone – niektórzy, zrażeni kiepskim poziomem wykonanej usługi, odradzają regenerację, rekomendując jednocześnie zakup kompletnie nowych zespołów. Inni z kolei uważają regenerację za dobry sposób na zaoszczędzenie pieniędzy i naprawę usterki. Kluczową kwestią jest renoma warsztatu do którego trafimy – powinien on posiadać odpowiednie narzędzia i podchodzić do naprawy profesjonalnie i rzetelnie.