Jak dbać o samochód, by służył ci przez lata?

Archive number: 2017_GSP_PICTURE00107

Dobry pojazd to taki, który jest nie tylko piękny i wygodny, ale – przede wszystkim – sprawny. W dbaniu o czterokołowiec nie ma miejsca na półśrodki. Od tego, czy solidnie się o niego zatroszczymy, zależy bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu. Na szczęście są sprawdzone metody na to, by auto bezawaryjnie służyło przez całe lata i dostarczało nam radości z użytkowania. Oto garść wskazówek, które pomogą zadbać o funkcje, kondycję i wygląd czterech kółek.

Przegląd u eksperta

Przede wszystkim – dbanie o samochód to nie wyłącznie sprzątanie papierków i mycie karoserii. Kompleksowa kontrola stanu pojazdu wymaga więcej zaangażowania i, często, podjęcia współpracy z zaufanym, solidnym podmiotem zewnętrznym, w którym specjaliści będą w stanie zbadać nasz samochód i wykryć ewentualne usterki. Nie każdy kierowca musi być ekspertem do spraw rozrządu czy silnika. Dlatego warto pamiętać, że nie o wszystko można troszczyć się na własną rękę.

Przede wszystkim więc – przegląd. Ale taki naprawdę solidny, dokładny i sumienny. Odpowiednie zbadanie maszyny pozwoli na czas wykryć ewentualne problemy i bezboleśnie się ich pozbyć – zanim zagrożą bezpieczeństwu lub wpłyną destrukcyjnie na kolejne elementy auta. Mechanik powinien sprawdzić silnik, sprzęgło, układ hamulcowy, zawieszenie i amortyzatory. Szczególnie istotne jest uskutecznianie takich wizyt przed długimi podróżami. Tak, by nigdzie na trasie nie dać się zaskoczyć awarii. Salon samochodów luksusowych to dopiero pierwszy punkt na drodze do posiadania pięknego i sprawnego pojazdu. Najważniejsze jest to, byśmy znaleźli dobry serwis. Trzeba szukać tych, w których pracują doświadczeni eksperci. Miejsca cieszące się zaufaniem i popularnością wśród posiadaczy aut klasy premium będą najlepsze także dla nas. Takim miejscem jest np. warszawska Autoreduta, w której znajdziemy zespół profesjonalistów i sprzętów przeznaczonych dla poszczególnych marek samochodów.

Opony też się liczą!

Żeby mieć pewność, że naszemu czterokołowcowi niczego nie brakuje, musimy pamiętać zawsze o wymianie opon na zimowe i letnie – zależnie od sezonu. I o ile o tym większość z nas myśli, o tyle wciąż multum posiadaczy pojazdów zapomina o kontrolowaniu ciśnienia w oponach. A to jedna z najistotniejszych kwestii, jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy. Ale nie tylko! Dzięki idealnemu ciśnieniu zwiększa się przyczepność do podłoża i zmniejsza zużycie paliwa. Można pompować opony do poziomu „eco”, który wspomoże oszczędności. Oprócz tego trzeba wziąć pod lupę bieżnik. Zbyt wysłużony to zagrożenie na drodze!

Wymiany filtrów i płynów

Każdy odpowiedzialny kierowca wie, jak istotna jest regularna wymiana oleju i uzupełnianie poziomu płynów w samochodzie. Bez tego nie ma szans na utrzymanie silnika w pełni sprawności. A popsuty silnik to ogromny koszt. Olej bezwzględnie wymieniamy więc raz na rok, płyn hamulcowy co dwa lata. Na bieżąco należy też kontrolować stan wycieraczek i wymieniać je najlepiej po każdej zimie. Oprócz tego – filtr oleju zmieniamy średnio co 10 tysięcy przejechanych kilometrów, filtr kabinowy i powietrza raz w roku. Po przejechaniu 40 tysięcy kilometrów zamontujmy nowe klocki, tarcze hamulcowe zastępujemy przy co drugim demontażu klocków.

Dla zachowania pełnej sprawności auta istotne jest także paliwo, które wlewamy do baku. Zawsze zatrzymujmy się jedynie na sprawdzonych, zaufanych stacjach benzynowych. Nie korzystajmy raczej z anonimowych firm. Paliwo to pokarm naszego pojazdu. Tak, jak solidne śniadanie dla człowieka, tak ono dla samochodu jest najważniejszym napędem.

Mycie i woskowanie

Na koniec czas na mycie. Ale tylko w specjalistycznych myjniach! Unikajmy tych automatycznych, których szczotki mogą uszkodzić lakier. Korzystajmy też z autodetailingu (także w Autoreducie w Warszawie). Warto udać się tam kilka razy w roku. Zimą trzeba zmywać sól z karoserii, latem – pyłki i kurz. Odpowiednia ochrona to też woskowanie. Dobry kosmetyk zabezpieczy lakier przed szkodliwym wpływem warunków zewnętrznych i przed utlenianiem się lakieru.