Powłoka lakiernicza samochodu – co warto o niej wiedzieć?

samochod-corvette

Powłoka lakiernicza to niejako odzienie naszego samochodu – im bardziej o nią dbamy, tym lepiej nasz samochód wygląda. Wielu kierowców myśli, że pełni jedynie funkcję dekoracyjną. Tymczasem zabezpiecza też karoserię przed działaniem czynników zewnętrznych. A to kolejny powód, dlaczego warto troszczyć się o jej nienaganną kondycję.

Lakier wystawiony na szkodliwe warunki

Lakier powinien jak najdłużej być w dobrym stanie, bo ochrania karoserię przed negatywnym wpływem korozji, odbarwień, zmatowień, jak i wszelkimi skutkami działania środowiska naturalnego. Niestety, w naszym klimacie nie jest to proste, bo powłoka narażona jest na stale zmieniającą się temperaturę, różnego rodzaju opady (deszczu, śniegu, ale i gradu) i środki chemiczne, które w jesienno-zimowym okresie znajdują się na drogach. Lakier jest też wrażliwy z powodu swojej grubości, która jest bardzo mała, nierzadko o podobnych parametrach jak ludzki włos.

Jak zbudowana jest powłoka lakiernicza?

Może trudno w to uwierzyć, szczególnie po tym, o czym wspomnieliśmy przed chwilą (grubość niczym ludzki włos), ale powłoka składa się aż z 4 warstw. Najpierw na karoserie trafia grunt chroniący przed korozją, później podkład o właściwościach antykorozyjnych. Wyrównuje on wszystkie niedoskonałości w strukturze podłoża. Kolejną jest lakier bazowy odpowiedzialny za kolor, ostatnią zaś warstwę stanowi lakier bezbarwny, którego zadaniem jest ochrona przed negatywnymi czynnikami, zarówno przed zadrapaniami, jak i warunkami atmosferycznymi. Ponadto nadaje karoserii połysk.

Zła kondycja lakieru – co na nią wpływa?

To wiele różnych czynników, a więc wymieńmy te najważniejsze:

  • Wiele z nich zaliczymy do tych naturalnych, które uaktywniają się podczas wysokich temperatur. To wtedy lakier rozszerza się, a jak temperatura jest niska, to wręcz przeciwnie – kurczy się. To powoduje proces odkształcania, przez co struktura lakieru stale się osłabia.
  • Wszelkie opady: deszczu, śniegu i gradu bardzo niszczą lakier. Tworzą się wtedy mikropęknięcia.
  • To samo można powiedzieć o wietrze, który przenosi zanieczyszczenia, jakie zarysowują lakier.
  • Jednak najgroźniejsze są promienie słoneczne emitujące UV, gdyż ich wpływ sprawia, że lakier staje się kruchy, a potem się łuszczy i traci swój połysk.
  • Negatywne oddziaływanie mają też ślady po owadach, ptasie odchody czy sól drogowa.

Preparaty do lakieru – o czym wiedzieć?

Można je w zasadzie podzielić na dwie grupy. Z jednej strony mamy środki wpływające na ogólną poprawę wyglądu karoserii, z drugiej – preparaty przeznaczone do konkretnego rozwiązania, dokładnie sprecyzowanego działania, na przykład usunięcia drobnych rys. Przed kupnem, musimy się zastanowić, na jakim efekcie nam zależy, a także, czego tak naprawdę trzeba, aby poprawić kondycję lakieru naszego pojazdu.

Na stronie https://www.moje-auto.pl/ możemy zapoznać się z niektórymi produktami do pielęgnacji lakieru, sprawdzić jakie mają właściwości, zastosowanie i czy nadają się do naszego samochodu. Nie liczmy jednak na cud, jak przez lata zaniedbaliśmy lakier, a teraz chcemy – za pomocą kupionego preparatu – sprawić, by powłoka wyglądała jak nowa. Najważniejsza jest regularność, czyli od samego początku, już od chwili, gdy wyjedziemy samochodem z salonu, musimy stosować wyżej wymienione parametry. Tylko wtedy mamy pewność, że nasz samochód, mimo upływających lat, będzie prezentował się wyjątkowo. Warto o to zadbać, bo jak wspomnieliśmy we wstępie – nie chodzi tylko o funkcję dekoracyjną, ale i pewną ochronę karoserii, która narażona jest na wiele negatywnych czynników. Powinniśmy też zatroszczyć się o wnętrze samochodu, a pomocny będzie w tym artykuł pt. Jak dbać o tapicerkę skórzaną w samochodzie?