Uszkodzenie nowego samochodu – szkoda z OC sprawcy

An accident with a black car isolated on white

Większość z nas codziennie korzysta z samochodu. Dzięki ciężkiej pracy możemy sobie pozwolić na nowy samochód z salonu lub kilkuletni bezwypadkowy pojazd. Ich wartość jest duża a my cieszymy się dogodnościami użytkując go. Niestety zdarza się, że poprzez zdarzenie losowe, jakim jest kolizja lub wypadek, nasz nabytek zostaje uszkodzony. Co zrobić, żeby uzyskać odszkodowanie pozwalające na przywrócenie jego stanu sprzed szkody?

Uszkodzenie nowego samochodu – szkoda z OC sprawcy

Większość z nas codziennie korzysta z samochodu. Dzięki ciężkiej pracy możemy sobie pozwolić na nowy samochód z salonu lub kilkuletni bezwypadkowy pojazd. Ich wartość jest duża a my cieszymy się dogodnościami użytkując go. Niestety zdarza się, że poprzez zdarzenie losowe, jakim jest kolizja lub wypadek, nasz nabytek zostaje uszkodzony. Co zrobić, żeby uzyskać odszkodowanie pozwalające na przywrócenie jego stanu sprzed szkody?

Wysokość odszkodowania

Ilość pieniędzy otrzymana od ubezpieczyciela jest zależna od wielu czynników. Jest to wartość pojazdu, zakres uszkodzeń, wiek samochodu, wcześniejsze uszkodzenia czy stan ogólny pojazdu. Odszkodowanie powinno zrekompensować nam stratę, czyli przywrócić stan pojazdu sprzed szkody. Jeżeli więc posiadaliśmy auto bezwypadkowe posiadające wszystkie części oryginalne, to odszkodowanie powinno nam pozwolić na zakup części o takiej samej jakości, jakie posiadaliśmy.

Wartość pojazdu

Ustalenie wartości pojazdu przed szkodą i po szkodzie ma bardzo duże znaczenie przy szkodzie całkowitej. Wartość pojazdu przed szkodą wyliczana jest w systemie eksperckim Info-Expert. Wartość pojazdu po szkodzie ustala się w tym samym programie lub jego wartość zostaje określona na aukcji internetowej. Rzeczoznawca musi wziąć pod uwagę do ceny bazowej korekty dodatnie i korekty ujemne np. ilość właścicieli, przebieg, wyposażenie, stan pojazdu czy inne uszkodzenia.

Naprawa samochodu

Naprawa pojazdu nowego, czyli kilkuletniego powinna przywrócić stan pojazdu sprzed szkody. Ubezpieczyciele bardzo często zaniżają kosztorysy stosując niską stawkę roboczogodziny czy części nieoryginalne. Jeżeli nasz pojazd nie był wcześniej uszkodzony i posiadał wyłącznie części oryginalne mamy prawo domagać się pokrycia części o takiej samej jakości do tych zamontowanych w samochodzie przed wypadkiem oraz stawkę roboczogodziny pozwalającej naprawić pojazd w dobrym warsztacie. Poszkodowany ma dwie możliwości działania w przypadku szkody częściowej. Może przyjąć kwotę bezsporną od ubezpieczyciela a później sprzedać szkodę kancelarii odszkodowawczej, albo skorzystać z bezgotówkowego rozliczenia szkody, czyli naprawić pojazd w serwisie i przedstawić ubezpieczycielowi fakturę.

Szkoda całkowita na pojeździe

Odszkodowanie jest wyliczane na podstawie różnicy między wartością pojazdu przed szkodą a wartością pojazdu uszkodzonego. Jest brana pod uwagę wtedy, gdy naprawa byłaby nieekonomiczna, bo jej koszt przekroczyłby wartość pojazdu. Niestety ubezpieczyciele zaniżają wartość pojazdu przed szkodą a zawyżają wartość wraku. Jako właściciel pojazdu uszkodzonego możemy zlecić opinię niezależnemu rzeczoznawcy i przedstawić ją ubezpieczycielowi w odwołaniu. Jeżeli nie przyniesie to skutku mając dowód w postaci takiej opinii, możemy udać się na drogę sądową. Poszkodowani mają też możliwość sprzedania wierzytelności kancelarii odszkodowawczej. Po kilku dniach od zawarcia umowy uzyskujemy dodatkową gotówkę bez konieczności ponoszenia kosztów i ryzyka związanego z drogą sądową.

Dowiedz się więcej o szkodach na pojeździe.