Hak holowniczy – jak dobrać dobry hak do naszego samochodu?

zablocona-toyota-rav4

Pomimo tego, że na polskich drogach spotkać możemy wiele samochodów wyposażonych w haki holownicze, to wciąż nie jest to standardowe wyposażenie samochodów sprzedawanych w salonach. W większości przypadków o montażu haka myśli się dopiero w momencie chęci zakupu przyczepy – czy to towarowej, czy też kempingowej. Na co należy jednak zwracać uwagę decydując się na zakup haka holowniczego? Jak wygląda procedura jego zarejestrowania i czy jest ona w ogóle konieczna? Czy montaż używanego haka holowniczego jest dobrym pomysłem?

Już na samym początku warto wyraźnie podkreślić, że pomimo tego, iż polskie przepisy nie zakazują montażu używanej kuli haka holowniczego czy też całego haka holowniczego, to nie jest to rozwiązanie polecane. Wynika to nie tylko z potencjalnego niebezpieczeństwa, jakie stwarza niepewny stan haka holowniczego – może spowodować wypięcie się przyczepy w ruchu czy też po prostu się urwać, ale również z tego, że kula haka holowniczego ma określoną trwałość. Jeżeli jej wymiary ulegną pomniejszeniu o przewidzianą przez danego producenta wartość, powinniśmy bezwzględnie wymienić hak na nowy.

Jaki hak holowniczy wybrać?
Na rynku motoryzacyjnym możemy wybierać pomiędzy różnymi rodzajami haków holowniczych – od haków stałych, poprzez haki holownicze z możliwością demontażu kuli haka, aż po haki automatyczne. Podstawową różnicą jest tutaj dopasowanie ich do przepisów ustawodawstw poszczególnych państw europejskich oraz wygoda użytkownika widoczna zwłaszcza w przypadku haków automatycznych – do ich rozłożenia wystarcza naciśnięcie przycisku umieszczonego w kabinie pasażerskiej.

Hak stały czy demontowany?
Jeżeli chcemy poruszać się naszym samochodem bez przyczepy po krajach europejskich, to powinniśmy się skupić przede wszystkim na hakach automatycznych lub przynajmniej z możliwością zdemontowania kuli haka. W wielu krajach europejskich może nas czekać kontrola policyjna i mandat za jazdę z wystającą kulą haka holowniczego – stwarza to zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. W skrajnych przypadkach możemy być obciążeni regresem ubezpieczeniowym.

Sposób montażu
Wbrew pozorom nie tylko sam wybór konkretnego modelu haka holowniczego, ale również sposób jego montażu jest istotny. O ile w większości przypadków sam montaż polega na wkręceniu dostarczonych śrub w przygotowane przez producenta samochodu miejsca montażowe, tak w niektórych przypadkach może wiązać się z koniecznością przygotowania od podstaw otworów i odpowiedniego docięcia zderzaka. Jeżeli nie czujemy się na siłach lub nie mamy odpowiedniego zaplecza warsztatowego, montaż haka holowniczego i podłączenie wiązki elektrycznej warto pozostawić fachowcom.

Konkludując, wybierając hak holowniczy nie powinniśmy kierować się wyłącznie jego ceną, ale przede wszystkim jakością oraz jego możliwościami. O ile hak możemy zamontować samodzielnie, tak zawsze wymagany jest następnie przegląd techniczny na stacji diagnostycznej sprawdzający homologację danego haka oraz późniejsze dokonanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu – w urzędzie komunikacji.