Najczęstsze przyczyny awarii paska wieloklinowego, cz. I. Zobacz, jak je rozpoznać

14 września 2017
najczestsze-przyczyny-awarii-paska-wieloklinowego

Awaria paska wieloklinowego to poważny problem, który może doprowadzić do nagłego unieruchomienia samochodu oraz uszkodzeń jego poszczególnych podzespołów. Zanim jednak przystąpimy do jego wymiany, warto mu się dokładnie przyjrzeć, ponieważ stan paska wieloklinowego może wskazywać na pierwotną przyczynę awarii.

Błąd w ustawieniu kół pasowych

Pasek wieloklinowy o wyraźnie startych lub nawet zerwanych zewnętrznych krawędziach może wskazywać na nieprawidłowe ustawienie kół pasowych. Jeśli do tego typu uszkodzeń dodamy zwiększony hałas podczas pracy napędu, możemy mieć niemal stuprocentową pewność, iż podczas ostatniej wymiany kół pasowych zostały one niewłaściwie zamontowane.

Jak przyznaje Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu internetowego z autoczęściami Ucando.pl – „Koła pasowe wymieniane są zwykle wraz z paskiem wieloklinowym, ale, niestety, często niektórzy mechanicy nie wymieniają wszystkich kół pasowych, a jedynie to uszkodzone. Jeśli przy tym w trakcie montażu nowego koła zostanie popełniony błąd, niemal natychmiast odbija się to na stanie paska i pracy całego układu.

Skutki działalności ciał obcych

Pojedyncze wgniecenie lub nawet sięgająca na wylot dziurka rzucają podejrzenie na ciało obce, które dostało się pomiędzy pasek wieloklinowy, a koło pasowe. Najzwyklejszy kamyk lub element pochodzący z komory silnika może doprowadzić również do pozrywania poszczególnych klinów, najczęściej w sposób mocno nieregularny. W ekstremalnych przypadkach styczność z ciałem obcym może nawet skutkować nagłym zerwaniem paska i to bez względu na jego faktyczny stan.

Wprawdzie przedmiot odpowiedzialny za uszkodzenie paska wielkoklinowego zwykle dość szybko wypada i nie stanowi już żadnego zagrożenia, jednak czasem dochodzi do sytuacji, w której ciało obce wbija się w koło pasowe. Dlatego też, jeśli stwierdzimy, że pasek został uszkodzony pod wpływem jakiegoś drobnego elementu, należy dokładnie sprawdzić stan wszystkich kół pasowych, a w razie potrzeby dokonać ich wymiany.

Pasek zalany olejem

Duże zabrudzenie paska wieloklonowego olejem jest zawsze łatwe do zdiagnozowania. Kleisty i nasączony olejem pasek to oznaka, że gdzieś w okolicy napędu osprzętu doszło do wycieku. W takim wypadku należy jak najszybciej wymieć pasek, a koła pasowe zdemontować i bardzo dokładnie wyczyścić, ze szczególnym uwzględnieniem ich powierzchni roboczej. Należy oczywiście pamiętać o tym, żeby zlokalizować i usunąć przyczynę wycieku!

Zaniedbanie opisanych czynności przy zaolejonym pasku wieloklinowym skutkuje gwałtownym pogorszeniem się sprawności paska, a w dłuższej perspektywie jego zerwaniem.