BMW 230i TEST

BMW 230i

Prawie jak M2

Chcesz cieszyć się niezłymi osiągami, genialnym wyglądem i jednocześnie spokojnym charakterem? Po głowie chodzi Ci zakup BMW M2, ale boisz się jego natury ADHD? W takim razie dobrze trafiłeś, mamy coś idealnie dla Ciebie – BMW 230i.
Nie jest to jednak zwykłe BMW 230i, o ile tak można powiedzieć o jakimkolwiek samochodzie tej marki. Bawarczycy od jakiegoś czasu oferują pakiety stylistyczne sygnowane M-Performance, które zmieniają oblicze swoich modeli nie do poznania. Przykładowo, BMW serii 2 jest bardzo ładnym autem, jednak daleko mu do agresywności modeli z M. Patrząc jednak na testowany egzemplarz można bez problemu pomylić ten model z M2.

Progi, spojler, spliter, carbonowe lusterka, tylny dyfuzor i ogromne 19-calowe czarne felgi genialnie współgrają z czerwonym lakierem. Taka konfiguracja ma jednak pewne użytkowe wady. Po pierwsze, przedni spliter, który jest zawieszony 11 cm nad ziemią! Specjalnie to zmierzyliśmy, kiedy podczas wjazdu na parking centrum handlowego przytarliśmy przodem… Z takim przodem nie ma szans podjechać pod żaden, nawet najniższy krawężnik. Co gorsza, tak jak my możecie mieć problem, żeby wydostać się z parkingu wielopoziomowego. Kolejna sprawa to felgi, które mają tak mały profil, że pewnego razu ochroniarz z parkingu strzeżonego poinformował nas, że zeszło nam powietrze…. Niestety, taka opona powoduje też, że bardzo łatwo można porysować felgę, na byle dziurze. Cóż, ale wrażenie auto robi niesamowite!

BMW 230i

BMW 230i

Elementy M-Performance również mogą wylądować w kabinie. I tak na przykład na desce rozdzielczej możemy mieć elementy z włókna węglowego czy alcantary. Poza tym, przed pasażerem mamy pięknie wyszyty emblemat M-Performance, a w aucie znajdziemy także sportowe nakładki na pedały. Szczerze to zmiany są dość drobne i raczej mało wnoszące do charakteru wnętrza, które jest po prostu poprawne. Jest typowe jak w każdym BMW i nieco już stare. Co ciekawe, wspomniane wcześniej BMW M2 ma niemal identyczną kabinę – ta sama deska rozdzielcza, te same fotele. Jedyna różnica to inny drążek od automatycznej przekładni (M2 ma dwu sprzęgłową skrzynię, a 230i jedno) oraz emblemat M2 na zegarach. W obu autach brakuje bardziej rasowych foteli – te, niestety, wyglądają zwyczajnie, ale w zamian za to oferują dość dobry komfort i trzymanie boczne.

To czego nie można odmówić w BMW to ergonomia wnętrz – łatwość czy też intuicyjność obsługi jest na najwyższym poziomie. Dodatkowo jakość materiałów i spasowanie jest bardzo dobre, chociaż mamy małe zastrzeżenia do plastiku w dolnej części deski rozdzielczej. Kwestia wyposażenia może być spokojnie pominięta – im więcej zapłacicie tym więcej dostaniecie. Ale to chyba nikogo nie powinno dziwić.

Tak samo jak i ilość miejsca z tyłu – BMW 230i to coupe, więc z tyłu na głowę miejsca jest mało, a żeby tam wejść trzeba się nagimnastykować. Zdecydowanie lepiej siedzieć z przodu, gdzie mamy genialną pozycje za kierownicą – nisko i wygodnie. To na co warto też zwrócić uwagę to widoczność, która jak na tego typu auto jest zaskakująco dobra. Bagażnik ma pojemność 390 litrów, co jest dobrym wynikiem. Pod podłogą próżno szukać koła zapasowego – w tym miejscu znajdziemy akumulator oraz zestaw naprawczy.

BMW 230i nie ma pod maską silnika o pojemności 3.0 jak mogłaby na to sugerować nazwa, a dwa litry R4. BMW już od jakiegoś czasu nie przywiązuje dużej wagi do nazw modeli – teraz chodzi głównie o moc. Tej w BMW 230i nie brakuje – 252 KM oraz 350 Nm, co pozwala na sprint do pierwszej setki w czasie 5,6 sekundy oraz prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h. Według naszych pomiarów Bawarka przyspiesza do setki o 0,2 s szybciej niż deklaruje producent, co jest świetnym wynikiem jak na tylnonapędowe auto. BMW 230i jest dostępne tylko z RWD – xDrive w tej wersji silnikowej nie uświadczymy.

Przy tym wszystkim BMW bardzo ładnie brzmi jak na rzędową czwórkę. Brakuje co prawa jakiegoś donośniejszego odgłosu przy zmianie biegów, ale i tak jest nieźle. Niezłe jest też spalanie, gdzie na trasie da się zejść poniżej 7 litrów i to wcale nie jadąc wolno. Przy prędkości 120 km/h 230i potrzebuje 6,5-7 litrów. W mieście musimy się liczyć z wartościami o dwa, trzy litry większymi.

Jednak raczej mało kto kupi BMW 230i ze względu na spalanie. Kupi je ze względu na osiągi, genialny wygląd (zwłaszcza z opcjonalnym pakietem M-Performance) oraz głównie ze względu na właściwości jezdne. Te są fantastyczne, choć brakuje nieco pazura. Na zakrętach świetnie czuć, że mamy napęd na tył, gdzie tylna oś cały czas próbuje nas wyprzedzić. Nie jest to przesadne uczucie, ale taka cudowna świadomość, że gdyby tylko wyłączyć kontrolę trakcji (a BMW to oferuje) to możliwy byłby piękny slajd. To co nas zaskoczyło to komfort. Auto na ogromnych 19-calowych felgach z oponą o profilu podobnym do grubości kartki papieru powinien być twardy jak kamień. Otóż nie. BMW 230i jest naprawdę wygodnym samochodem na trasę!

BMW 230i

BMW 230i

Standardowo trzeba też pochwalić skrzynię automatyczną o 8-miu przełożeniach, którą dostarcza firma ZF. To najlepsza jednosprzęgłowa przekładnia, niekiedy nawet lepsza od dwusprzegłówek dostępnych na rynku. Układ kierowniczy pracuje z bardzo duża precyzją, tak samo jak i hamulce. Warto zauważyć, że BMW oferuje zwykły, a nie elektryczny hamulec ręczny. Niestety, coraz mniej firm idzie w tym kierunku.

BMW 230i jest świetnym autem, dającym nam dużo przyjemności, jednak nieco mało emocji. Mimo wszystko jako auto do jazdy na co dzień to bardzo dobry wybór. Fantastyczne osiągi, nie za duże spalanie i genialny wygląd, zwłaszcza w takiej konfiguracji. Pamiętać trzeba tylko o niskim przodzie…

DANE TECHNICZNE BMW 230i TEST
Silnik / Pojemność turbobenzyna / 1998 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 185 kW (252 KM) / 5200 obr/min
Moment obrotowy 350 Nm / 1450-4800 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd tylny
Skrzynia biegów automatyczna, 8 biegów
Prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,6 s (zmierzone 5,4 s)
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 10 / 7 / 8.5 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4432 / 1774 / 1418 mm
Rozstaw osi 2690 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1425 / 1935 kg
Bagażnik w standardzie 390 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń -
Pojemność zbiornika paliwa 52 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 123 500 zł (218i)
Cena wersji testowanej 257 440 zł (silnik 230i startuje od 152 900 zł)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment