Aktualności
Kiedy może pomóc wyciągarka samochodowa? (Wrzesień 21, 2017 3:34 pm)
5. edycja VAGDAY Żmigród (Sierpień 20, 2017 3:00 pm)
Aston Martin do renowacji na sprzedaż (Sierpień 19, 2017 9:28 pm)
Nissan Juke w odmianie Dark Sound (Sierpień 12, 2017 9:25 pm)

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi TEST

16 lipca 2017
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Pawel Garbulski
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

no COTY

Konkurs Car Of The Year od lata wzbudza niesamowite emocje w motoryzacyjnym świecie. W jaki sposób garstka jury ma zdecydować o tym, które auto będzie najlepsze? Dlatego też sprawdzamy czy Peugeot 3008 zasłużył na miano samochodu roku 2017.

Pierwsza generacja Peugeota 3008 to minivan z cechami crossovera. Naprawdę świetne auto, które niestety, wyglądało dość przeciętnie i nudno, stąd być może samochód nie stał się takim hitem, na jaki liczył koncern. Za to druga generacja…. Druga generacja mogłaby spokojnie stać w galerii sztuki nowoczesnej i nie mówimy tego w formie żartu. Nie jesteśmy też specjalistami od sztuki, ale coś tam się znamy na samochodach. Druga generacja wygląda obłędnie i, co ważne, jak typowy crossover.

Tak naprawdę gdyby zdjąć logo francuskiego koncernu to mało kto zorientowałby się, że ma do czynienia z Peugeotem. Sami obstawialibyśmy jakąś markę premium. Mnóstwo kanciastych linii, smaczków, ale co najważniejsze, wszystko jest spójne. 3008 to jeden z najodważniejszych i najładniejszych crossoverów na rynku. Wygląda tak nowocześnie, że nawet za kilka lat będzie jak nowy projekt w przeciwieństwie do konkurencji. Tutaj też warto zaznaczyć, że dużo zależy od konfiguracji. Nasz egzemplarz to najbogatsza wersja wyposażenia ze światłami ledowymi, pięknym brązowym lakierem czy dużymi aluminiowymi felgami. W podstawie takich dodatków nie otrzymamy, stąd i wygląd jest nieco mniej szałowy. Wciąż odważny, ale nie aż tak. To nie jest minus, dziś niemal każdy producent w ten sposób robi – na czymś trzeba oszczędzać, a nie każdy chce posiadać te wszystkie dodatki, tak samo jak nie każdy chce błyszczeć.

Jeśli wygląd zewnętrzny zrobił na was wrażenie, to we wnętrzu się zakochanie. Jak przygotowywaliśmy ten materiał to stwierdziliśmy, że tego się nie da opisać, to trzeba zobaczyć i poczuć. Kokpit Peuegota 3008 to jeden z najlepszych, jak nie najlepszy, projekt na rynku. Zresztą zobaczcie sami:

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Obłęd. Kosmiczny, futurystyczny, nowoczesny obłęd. Popatrzcie na te przyciski, na dźwignię zmiany biegów, na świetne cyfrowe zegary (z kilkoma motywami do wyboru). Projekt kokpitu jest lepszy niż wygląd zewnętrzny. Brawa dla projektantów. Również jakość materiałów stoi na niezłym poziomie tak samo jak i spasowanie. Oczywiście, znajdzie się kilka gorszych plastików, zwłaszcza w dolnej części nadwozia, ale w tej klasie każdy producent takie nam oferuje, więc wybaczamy.

Wnętrze ma jednak kilka minusów, bowiem dużo funkcji nie jest tak intuicyjnych jakbyśmy tego chcieli, a sporo z nich zostało przeniesionych na dotykowy wyświetlacz. Sam ekran działa płynnie, a jedyne do czego można się przyczepić to nieco za małe ikony i kilka drobnych błędów w polskim tłumaczeniu. Przykładowo, auto zostało wyposażone w takie bajery jak masaże w przednich fotelach czy nawet rozpylacz zapachów! Oba gadżety mają kilka stopni natężenia i w polskim tłumaczeniu jest to: cicho, średnio i głośno… Głośny zapach? To ci dopiero nowinka.

To czego też nie lubimy to, oczywiście, obsługa klimatyzacji za pomocą dotyku. Rozumiemy, że robi się to zazwyczaj raz na początku trasy i ewentualnie w trakcie z jedno przestawienie, ale wciąż uważamy, że takie funkcje powinny być obsługiwane bez odrywania wzroku od drogi. W Peugeocie 3008 tak nie zmienimy temperatury. Samochód jest bardzo bogato wyposażony i nie będziemy tutaj wszystkiego wymieniać. Wystarczą chyba dwa gadżety, o których mówiliśmy wcześniej: masaże czy rozpylacz zapachów. To się nazywa luksus.

Zwłaszcza, że z w kabinie jest naprawdę wygodnie. Zarówno z przodu jak i z tyłu. Co prawda szklany dach zabiera nieco miejsca na głowę i przy 186 cm jest jej z tyłu naprawdę niewiele, ale nie dotykamy głową dachu. Bagażnik ma 520 litrów i to jest wartość w zupełności wystarczająca. Brakuje nieco siatek mocujących bagaże. Peuegot 3008 oferuje w środku sporo schowków, co powinno ucieszyć wszystkie rodziny. Warto odnotować również pozycję za kierownicą, która jest zupełnie inna niż w każdej innej marce. Chodzi o położenie i wielkość kierownicy – ta jest stosunkowo mała i nisko umiejscowiona. W ten sposób zegary widzimy nad nią, co początkowo powoduje lekki dyskomfort. Na dłuższą metę okazuje się to rozwiązaniem genialnym i po przesiadce do innego samochodu tęskniliśmy za 3008.

Pomimo aspiracji do bycia crossoverem nowy Peugeot 3008 nie posiada napędu na wszystkie koła nawet w opcji. Każdy 3008 jest pędzony na przednie koła i ma kilka trybów jazdy pomagających w jeździe w lekkim terenie. Testowany egzemplarz pod maską ma najsłabszy wariant jaki jest dostępny w ofercie: turbodiesel 1.6 o mocy 120 KM. Do tego połączono go z automatyczną 6-cio stopniową przekładnią. Co ciekawe, to nie jest najmniejszy silnik, bowiem mniejsza jest benzynowa jednostka 1.2 turbo o mocy 130 KM.

Diesel 1.6 BlueHDi to idealna opcja dla osób sporo podróżujących i szukających bardzo ekonomicznego auta o zwyczajnych osiągach. W trasie bez problemu można uzyskać nawet wyniki poniżej 6 litrów. Nasz rekord to równe 5 litrów! Fakt, że była to jazda niemal non stop z prędkościami 90-100 km/h, ale to przecież nie jest wolno. Musimy też pochwalić automatyczną skrzynię biegów, która pracuje bardzo płynnie i szybko. Producent postanowił nawet zamontować łopatki do zmiany biegów, które są kompletnie niepotrzebne. Sama jednostka na zimno pracuje dosyć głośno, jednak z czasem klekot ustaje, a sama kabina jest nieźle wyciszona.

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Tak jak wspominaliśmy, 1.6 BlueHDi nie jest demonem szybkości. 11,6 s do pierwszej setki to chyba dobitnie pokazuje. Jednak spory moment obrotowy (300 Nm) pozwala bez problemu sprawnie poruszać się w mieście jak i na trasie. Spalanie z miasta nie powinno przekraczać 8 litrów, choć w dieslu dużo zależy od dystansu – im dłużej jedziemy, tym ta wartość będzie mniejsza. Jeśli ktoś oczekuje więcej mocy i lepszego przyspieszenia to w ofercie są mocniejsze diesle (2.0 150 oraz 2.0 180 KM) i jedna benzyna 1.6 165 KM.

Na zakończenie jeszcze zawieszenie oraz układ kierowniczy. Oba te mechanizmy pracują dokładnie tak jakbyśmy tego oczekiwali od współczesnego crossovera – precyzyjnie i komfortowo. Auto świetnie tłumi nierówności przy tym nieco wychyla się na zakrętach. 3008 jednak nie ma nawet najmniejszych aspiracji do bycia samochodem sportowym, więc tutaj nie ma o czym mówić. Układ kierowniczy za to jest bardzo precyzyjny, a my dokładnie czujemy co się dzieje z nasza przednią osią.

Nie dziwimy się jurorom COTY, Peugeot 3008 jest rzeczywiście samochodem wyjątkowym. Stylistycznie nie ma sobie równych, zarówno wewnątrz jak i zewnątrz. Również mechanicznie jest naprawdę bardzo dobrze dopracowane. Czy auto zasłużyło na pierwsze miejsce? Cóż, jeśli bralibyśmy pod uwagę tylko auta rekreacyjne i rodzinne to z pewnością tak. Jeśli jednak popatrzymy na konkurencję w postaci Volvo S90, Mercedesa Klasy E czy Alfy Romeo Giulii to mielibyśmy ogromny problem z werdyktem. Dobrze, że to nie my musieliśmy wybierać!

DANE TECHNICZNE Peugeot 3008 1.6 BlueHDi TEST
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1560 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 88 kW (120 KM) / 3500 obr/min
Moment obrotowy 300 Nm / 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,8 / 5,7 / 6,2 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4447 / 1841 / 1624 mm
Rozstaw osi 2675 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1315 / 1990 lg
Bagażnik w standardzie 520 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1482 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 89 990 zł (Access 1.2 PureTech 130 KM)
Cena wersji testowanej ok 165 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!