Nowy Ford Kuga Test Pierwsza Jazda

Nowy Ford Kuga

Odświeżenie

Po czterech latach od premiery drugiej generacji Forda Kugi producent postanowił zaprezentować jej odświeżoną wersję. Podczas pierwszych polskich jazd sprawdziliśmy co się zmieniło.

Wizualna zmiana to, oczywiście, przemodelowanie przedniej części nadwozia tak, aby upodobnić model do pozostałych aut z rodziny SUV, takich jak chociażby większy Edge. Nowy Ford Kuga prezentuje się groźniej i nieco bardziej masywnie. Tylna część również została odświeżona, pojawiły się nieco bardziej kanciaste lampy i kilka ostrych linii. Z tej perspektywy auto przypomina nam nieco nowe Subaru Forestera, natomiast z przodu od profilu obecne jeszcze Volvo XC60. Widząc jednak cały pojazd, nie można się pomylić: to typowy nowy Ford.

Nowością jest możliwość zamówienia Forda Kuga w wersji Vignale, czyli najbardziej luksusowej odmianie. Rozpoznać ją można od razu po innej fakturze grilla, dedykowanych felgach, licznych emblematach czy genialnej pikowanej skórze na fotelach. To klasa sama w sobie. Drugą ciekawą opcją jest możliwość zamówienia sportowego pakietu ST-Line. Wówczas zmiany skupiają się na pakiecie zderzaków, innych felgach, przyciemnianych reflektorach oraz szybach czy fotelach o sportowej fakturze. Do testu przypadła nam właśnie odmiana z ST-Line, która prezentuje się naprawdę świetnie: nowocześniej i sportowo. W końcu to SUV, czyli Sport Utility Vehicle.

Wewnątrz największą i najważniejszą zmianą jest Sync 3 czyli trzecia generacja systemu multimedialnego od Forda. Zmieniło się wszystko od grafik, poprzez układ, obsługę aż na podzespołach kończąc. Nowy jest ekran pojemnościowy o przekątnej 6,5 lub 8 cali, a także procesor. Od teraz działa tam Texas Instruments OMAP5, który jest 10-krotnie szybszy od poprzedniego. Całość działa na systemie operacyjnym QNX OS. Dla nas jednak najważniejsza zmiana to wreszcie pełna polska obsługa i to zarówno komend głosowych jak i menu. Ford Kuga mówi do nas miłym damskim głosem, a także rozpoznaje nasza polską mowę. Ilość komend jest bardzo rozbudowana i poprzez polecenia możemy nawet zmienić temperaturę wewnątrz auta. Sprawdzaliśmy i działa to naprawdę nieźle. Nie idealnie, ale jest bardzo dobrze.

Poza tym, wnętrze pozostało niemal bez zmian, jest tak samo wykonane i tak samo pojemne. Jeśli mielibyśmy coś zasugerować to ta wielka połać plastiku wokół ekranu mogłaby być lepszej jakości. Nieco razi taki plastik, zwłaszcza że Ford ma aspiracje do bycia premium, a w odmianie Vignale już taki nawet jest.

Nowy Ford Kuga

Nowy Ford Kuga wyposażony jest w nowy system Sync 3, który wreszcie przemówi do nas polskim głosem również w nawigacji!

Zmiany objęły również silniki. Nowością są jednostki turbodoładowane 1.5 i to zarówno benzynowe jak i wysokoprężne. Te pierwsze generują 120, 150, a nawet i 182 KM. Diesel natomiast występuje z mocą 120 KM. Do wyboru wciąż została nam jeszcze dwulitrowa jednostka TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Ford oferuje też trzy skrzynie biegów, manualną 6-stopniową (dla wszystkich silników poza najmocniejszą 182-konną benzyną), tradycyjny automat (tylko dla 1.5 EcoBoost 182 KM) oraz dwusprzęgłowy PowerShift (dla 1.5 TDCi, 2.0 TDCi 150/180 KM). Poza tym Ford Kuga występuje z napędem na wszystkie koła AWD dostępnym dla wersji silnikowych: 1.5 EcoBoost 182 KM oraz 2.0 TDCi 150 i 180 KM. Tylko najmocniejsza benzyna występuje wyłącznie z automatem i AWD. Pozostałe silniki z 4×4 można sparować z manualem.

Do testu przypadła nam dwulitrowa jednostka diesla 2.0 TDCi o mocy 150 KM z napędem na wszystkie koła oraz automatem. Zestaw bardzo dobry, chociaż skrzynia biegów nie zawsze reaguje tak szybko jakbyśmy chcieli. Przy szybkim kickdownie musimy odczekać chwilę aż przekładnia zredukuje biegi. Poza tym samochód bardzo sprawnie nabiera prędkości i, co ważne, napęd dołącza się błyskawicznie. Według producenta jest to czas 20 milisekund, czyli dużo szybciej niż mrugnięcie okiem. Prawdę mówiąc, to 20-krotnie szybciej niż mrugnięcie okiem. Testowaliśmy to na szutrze oraz na łąkach i nie da się zauważyć, w którym momencie dołącza się napęd.

Nowy Ford Kuga

Nowy Ford Kuga

Nowy Ford Kuga nie stracił również najważniejszego: właściwości jezdnych. To jeden z najlepszych jak nie najlepiej prowadzący się SUV w klasie. Układ kierowniczy, zawieszenie, hamulce – wszystko działa tak, żeby dać jak najwięcej radości z jazdy. Trasa testowa przebiegała przez wiele bardzo ostrych zakrętów, wszystkie pokonywaliśmy z uśmiechem na twarzy. Auto nie przechyla się przesadnie mocno, łatwo wyczuć, co się dzieje pod naszymi kołami, a napęd na cztery koła pozwala nam czuć się bardzo bezpiecznie. Świetnie.

Nowy Ford Kuga to ulepszona wersja bardzo dobrego SUV od Forda. W tym momencie jest już dopracowany niemal do perfekcji. Świetnie się prowadzi, dobrze wygląda i jest nieźle wykonany. Brawo, Ford.

Dane poniżej dotyczą Forda Kugi 2,0 l TDCi (150 KM) 6 biegów PowerShift AWD

DANE TECHNICZNE Nowy Ford Kuga Test Pierwsza Jazda
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1997 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 110 kW (150 KM) / 3500 obr/min
Moment obrotowy 370 Nm / 2000-2500 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automatyczna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10.9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) brak pomiarów własnych
Długość / Szerokość / Wysokość 4531 / 1838 / 1703 mm
Rozstaw osi 2690 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1716 / 2230 kg
Bagażnik w standardzie 456 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1603 l
Pojemność zbiornika paliwa
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 99 050 (1.5 EcoBoost 120 KM, FWD, MT6)
Cena wersji testowanej 146 150 zł (2,0 l TDCi (150 KM) 6 biegów PowerShift AWD, ST-Line)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment