Aktualności

Mercedes A220 4Matic – TEST

Mercedes A 220 4MATIC

Zalążek sportu

Mercedes po raz pierwszy od 10 lat wyprzedził BMW w wynikach sprzedaży. Zeszły rok zamknął z liczbą 2 083 888 sprzedanych aut, podczas gdy jego największy konkurent znalazł nabywców na 2 003 359 pojazdy. To idealny moment, aby sprawdzić najmniejszy model Mercedesa Klasę A.

Ciężko w to uwierzyć, ale pierwsza generacja (W168) Mercedesa Klasy A miała swoją premierę równe 20 lat temu! Jednak wtedy to był zupełnie inny samochód niż ten, którym dzisiaj jeździmy. Kiedyś był to mały miejski samochód klasy B przypominający busa. Niezbyt urodziwy i o złej początkowej reputacji (feralny test łosia, gdzie MB musiał wstrzymać produkcję i poprawić auto). Druga generacja reprezentowała tę samą koncepcję co poprzednik i wciąż była po prostu brzydka. Z większych zmian to auto nieco urosło, ale wciąż należało do klasy B.

Wtem nagle pojawił się rok 2012, który był przełomowy dla Mercedesa Klasy A. Baby Benz przestał być minivanopodobny. Przestał być brzydki. I na koniec przestał należeć do segmentu B. Nowy Mercedes Klasy A stał się pięknym, nowoczesnym autem kompaktowym z segmentu C. Wow. To jedyne co można było powiedzieć, zwłaszcza jak porównamy go do poprzednika. Samochód został znacznie wydłużony (o 40,9 cm) i obniżony (o 16 cm!). Już wtedy wyglądał pięknie, ale jak się okazało to jeszcze nie koniec.

W połowie 2015 roku Mercedes Klasy A przeszedł lifting, który pomimo że był bardzo delikatny dodał autu świeżości. Pojawiły się nowe w pełni LEDowe reflektory (opcjonalnie) oraz zmieniła się atrapa chłodnicy. Całość w pakiecie AMG i czerwonym lakierze wygląda obłędnie. W takiej konfiguracji łatwo pomylić samochód z prawdziwym A45 AMG. W sumie gdyby nie inne hamulce to auta są chyba identyczne. Jako ciekawostkę napiszemy, że Mercedes nowa Klasę A nazywa limuzyną…

Również po otwarciu drzwi możemy myśleć, że mamy do czynienia z najmocniejszą odmianą Mercedesa Klasy A. Kubełkowe, jednoczęściowe fotele przeszyte czerwoną nicią, mała, sportowa, ścięta u dołu kierownica czy karbonowo-podobne wykończenie wyglądają rasowo. Dodatkowo mamy bardzo niską pozycję za kierownicą, która potęguje wrażenia. Szkoda tylko, że jakość materiałów nie stoi na tak wysokim poziomie, jakiego byśmy oczekiwali od Mercedesa.

To do czego również musimy się przyczepić to ten tablet zamontowany na środku deski rozdzielczej. Niestety, ale wygląda on jakby był zupełnie na siłę i przymocowany bez pomysłu. Może gdyby miał mniejszą ramkę wyglądałby lepiej. Najśmieszniejsze jest to, że 3 lata temu jeździliśmy tym samochodem i wtedy nawet pochwaliliśmy to rozwiązanie. Widać dzisiaj konkurencja potrafi już inaczej rozwiązać problem ekranów. Mercedes wciąż ma pewne problemy z ergonomią i obsługą. Niektóre przyciski są dość mało intuicyjnie ułożone, a część funkcji dość ukryte. Jak chociażby wyłącznik do ESP, schowany w czeluściach komputera pokładowego. Kto to widział w aucie aspirującym do bycia sportowym…

No właśnie, po takim wyglądzie spodziewamy się rakiety. Testowany Mercedes to odmiana A220 4Matic, czyli 3 w kolejności licząc od najmocniejszych (A250 i A45 AMG są wyżej). Samochód ma pod maską silnik o pojemności dwóch litra, który generuje 184 KM oraz 300 Nm. Dzięki obecności napędu na wszystkie koła i automatycznej przekładni Mercedes A220 4Matic przyspiesza do pierwszej setki w czasie 6,9 sekundy! Naprawdę nieźle jak na taką moc! Do tego może jechać nawet z prędkością 228 km/h.

Zupełnie nie rozumiemy, niestety, dlaczego ta wersja silnikowa występuje tylko z automatem i tylko z napędem na cztery koła. Zwłaszcza, że mocniejsze A250 jest dostępne również jako FWD, dla którego w podstawie jest manualna 6-cio stopniowa przekładnia (A250 4MATIC ma tylko automat). Idealnym rozwiązaniem byłaby możliwość zamówienia A220 4MATIC z ręczną skrzynią, bowiem automat nie działa tak sprawnie jakbyśmy tego oczekiwali w aucie o aspiracjach sportowych. Jest to konstrukcja dwusprzęgłowa, ale mimo to szybkością zmiany na kolejne przełożenia wydaje się być wolniejsza niż tradycyjna przekładnia montowana chociażby w BMW. Tryb manualny nieco ratuje sytuację, choć komputer potrafi ingerować w nasze działanie jak już zbliżamy się do czerwonego pola na obrotomierzu. Poza tym komputer potrafi nam sam dezaktywować tryb M (manual) i przełączyć na D (drive) jeśli przez dłuższą chwilę nie będziemy zmieniać biegów. Dziwne…

Mimo wszystko jazda Mercedesem A220 4Matic daje mnóstwo frajdy. Napęd jest bardzo neutralny, zawieszenie twarde, a układ kierowniczy precyzyjny. To pozwala na pokonywanie zakrętów z naprawdę dużą prędkością. Podoba nam się siła z jaką pracuje kierownica oraz pedał hamulca, który łatwo wyczuć. Jedyne czego brakuje to bardziej rasowego brzmienia wydechu, ale i tak delikatny pomruk jest miły dla ucha. Szkoda trochę, że przy wyższych prędkościach (powyżej 140-150 km/h) w kabinie zaczyna być naprawdę głośno. Poza tym twarde zawieszenie i 18-calowe felgi nie wpływają na komfort podróżowania. Nie można mieć wszystkiego. W konfiguratorze widnieje opcja zawieszenia z regulacją twardości. To mogłoby pomóc.

Mercedes Klasy A to świetny przykład na to, że nie warto się poddawać. Pomimo beznadziejnego początku, koncern wstał z kolan. Co prawda zajęło to niemal 20 lat, ale najmniejszy Mercedes wreszcie jest dobrym autem. Bardzo dobrym. Odmiana A220 4MATIC to idealne auto na co dzień, tak zwany daily car. Pięknie wygląda, bardzo dobrze się prowadzi, ma wystarczające osiągi i znośne spalanie.

DANE TECHNICZNE Mercedes A220 4Matic – TEST
Silnik / Pojemność turbobenzyna / 1991 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 135 kW (184 KM) / 5500 obr/min
Moment obrotowy 300 Nm / 1200–4000 obr/min
Zawieszenie przód kolumna amortyzacyjna i wahacz poprzeczny
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów 7-stopniowa automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów 7G-DCT
Prędkość maksymalna 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 10 / 7,6 / 8,5 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4299 / 1780 / 1433 mm
Rozstaw osi 2699 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1500 / 2025 kg
Bagażnik w standardzie 341 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1157 l
Pojemność zbiornika paliwa 56
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 88 900 zł (A160 102 KM)
Cena wersji testowanej 180 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!