Aktualności

Fiat 500 1.2 69 KM – TEST

Fiat 500 1.2

Kolare korolu kolarowego

Kolare korolu kolarowego. Tfu, korale koloru koralowego. Albo jeszcze inaczej: Fiat 500 koloru koralowego. Zapraszamy do testu.

Rozmowa o kolorze sympatycznej pięćsetki we wstępie nie jest przypadkowa. Każdy, kto pierwszy raz widział ten samochód zastanawiał się jaka to jest barwa. Oczywiście, płeć piękna była w tym najlepsza wymieniając tak wyszukane kolory, że nawet nie jesteśmy w stanie ich powtórzyć. Według jednego z żartów, prawdziwy mężczyzna rozróżnia trzy kolory, ale nie będziemy ich tutaj wymieniać. Trzeba przyznać, że barwa Fiata 500 jest mało męska (Czerwony Corallo, tak mówi konfigurator Fiata), ale to nie ma znaczenia – to samochód stworzony dla kobiety.

Nowy Fiat 500 to stylowe miejskie auto idealne dla płci pięknej. Tutaj nawet nie chodzi o małe wymiary i łatwość parkowania, ale o wygląd samochodu. Wydaje się być idealnym dodatkiem dla modnej kobiety. Fiat 500 niedawno przeszedł lifting, w którym główna zmiana to inne tylne reflektory, które mają teraz pusty środek w kolorze nadwozia. Czyli są w naszym przypadku koralowe! Bardzo fajnie sobie to producent wymyślił, aczkolwiek poprzednie, przed liftem, wydawały się bardziej eleganckie. Cały samochód jest teraz bardziej nowoczesny, gdzie wersja przed odświeżeniem była bardziej klasyczna. Ot, takie spostrzeżenie.

W parze z modnym projektem zewnętrznym idzie równie modne wnętrze. Wszystko utrzymane jest w stylu retro łącznie z fotelami, które na myśl przywodzą te montowane w poczciwym Fiacie 126p. W sumie to mają nawet tak samo beznadziejne trzymanie boczne i potrafią od czasu do czasu zaskrzypieć. Może to te same fotele? Plastiki są raczej średniej jakości, ale, na szczęście, nie skrzypią nawet przy mocnym dotykaniu. Robią też dobre wrażenie wizualne, a to w tym samochodzie jest ważne. Odmiana po lifcie otrzymała zupełnie nowy komputer pokładowy z dość sporym kolorowym wyświetlaczem ukrytym w zegarach. Zresztą nie dajcie się zwieść stylowi retro, Fiat 500 może być bardzo dobrze wyposażony, miedzy innymi w nawigację, bluetooth czy odtwarzacz MP3/USB. Wszystko obsługujemy za pomocą małego, dotykowego ekranu umiejscowionego nieco zbyt daleko od kierowcy.

Fiat 500 1.2

Fiat 500 1.2

Nowy Fiat 500 nie jest, oczywiście, autem idealnym i posiada kilka wad. Największa, patrząc okiem kobiety, to brak lusterka w osłonie przeciwsłonecznej…Poza tym roleta przy oknie dachowym jest zrobiona z bardzo cienkiego materiału, który podczas suwania lubi się zawijać i zacinać w prowadnicach. Kolejna sprawa to kierunkowskazy, które niby posiadają funkcję autostradową (potrójnie mignięcie) jednak ciężko jest ją aktywować. Trzeba idealnie wyczuć wajchę, bowiem lekkie dotknięcie zazwyczaj nic nie robi, a mocniejsze włączy zwykły tryb. Ale to wszystko można jeszcze przeżyć. To co doprowadza do szewskiej pasji to nawiewy. Otóż o ile nie używaliśmy wcześniej klimatyzacji to po każdym uruchomieniu samochodu przestaje działać nam dmuchawa – jest ustawiona na zerowy tryb. Panel nie jest całkowicie wyłączony, a jedynie nawiew skręcony na zero.

Skupmy się jeszcze przez chwilę na ilości miejsca w kabinie. Fiat 500 ma 3571 mm długości, 1627 szerokości i 1488 wysokości, czyli tyle ile mniej więcej duża torba lotnicza (poprzednik był mniejszy o kolejno 2970/1320/1335 mm, czyli był typową kabinówką). Nie oczekujemy od tego auta za dużo, a mimo to zaskakuje. Z przodu przy wzroście 186 cm bez problemu się zmieścimy, a do dachu zostanie nam jakieś dobre 2 cm. Z tyłu nawet nie próbowaliśmy wsiadać, chociaż osoby o wzroście do 160 cm powinny się tam jakoś zmieścić. Bagażnik ma pojemność 182 litrów, co powinno wystarczyć na zakupy. Nic więcej nie potrzeba.

Fiat 500 1.2

Fiat 500 1.2

Fiat 500 oferuje trzy jednostki, wszystkie benzynowe: dwie uturbione dwucylindrowe 0.9 (85 i 105 KM) oraz jedną wolnossącą 1.2 o mocy 69 KM. Pod maską testowanego koralowego Fiata 500 siedział właśnie ten ostatni, najsłabszy silnik. Co ciekawe, nie jest to trzy, a czterocylindrowa jednostka o ośmiu zaworach, której od czasu do czasu zdarzy się nierówno pracować na wolnych obrotach, zwłaszcza jak jest zimna. Papierowe dane nie napawają optymizmem, ale po przejażdżce okazuje się, że więcej do szczęścia nie potrzeba. Fiat 500 to typowo miejskie auto i tutaj taka moc w zupełności wystarczy. Biegi są bardzo długie, gdzie przykładowo na trzecim biegu możemy się rozpędzić nawet do 140 km/h! A przecież prędkość maksymalna to 160… Ogólnie wrażenia przy prędkości już nawet 120 km/h w tak małym aucie są takie jakbyśmy jechali przynajmniej z 200. Przy tym wszystkim samochodzik odwdzięcza się dość normalnym spalaniem. Zrobiliśmy tym samochodem trasę (!) o łącznej długości 350 km, w 3 osoby. Była to zróżnicowana, typowo Polska droga: 20 % obwodnic, 65 % teren niezabudowany i 15 % zabudowany. Wynik jaki wykręciliśmy to 6 litrów, co uważamy za naprawdę dobry. Takie same wyniki osiągniemy przy wyborze silnika 0.9 o mocy 105 KM, z tą różnicą ze tam są dużo lepsze osiągi. Jednostka ta jednak wymaga dopłaty 7000 zł, co jest kwotą naprawdę dużą.

Pod względem prowadzenia Fiat 500 oferuje dokładnie tyle, ile zwykłe małe miejskie autko, które nie ma sportowych ani komfortowych aspiracji. Nieźle wybiera nierówności, ale jednak krótki rozstaw osi powoduje, że samochód potrafi podskoczyć na poprzecznych wybojach. Kolejna rzecz, za którą kobiety pokochają 500 to bardzo mały promień skrętu. Dodatkowo, Fiat ma opcję City, która zwiększa siłę wspomagania tak mocno, że kierownica kręci się od podmuchów wiatru. To również docenia płeć piękna, która niekiedy nie ma siły kręcić.

Fiat 500 to jedno z tych aut, które urzekają od pierwszego wejrzenia. Jeśli potrzebujesz stylowego małego miejskiego samochodu to musisz sprawdzić ofertę Włochów. Ma kilka wad, ale wybaczasz mu jak swojemu kochanemu zwierzakowi. Fiat 500 przyjaciel kobiety.

DANE TECHNICZNE Fiat 500 1.2 69 KM – TEST
Silnik / Pojemność benzyna wolnossąca / 1242 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 / 8
Moc maksymalna 51 kW (69 KM) / 5500 obr/min
Moment obrotowy 102 Nm / 3000 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 5 biegów
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 6,9 / 6 / 6,2 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 3571 / 1627 / 1488 mm
Rozstaw osi 2300 mm
Masa własna / Dopuszczalna 865 / 1270 kg
Bagażnik w standardzie 185 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 520 l
Pojemność zbiornika paliwa 35 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 44 400 zł (1.2 8v 69 KM, POP)
Cena wersji testowanej ok 66 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!