Honda Civic Type R najnowszej IX generacji to jeden z najlepszych hot hatchy na rynku. Piekielnie szybkie auto z mocnym bo aż 310-konnym silnikiem, napędem na przód i precyzyjną manualną skrzynią biegów. Niestety, samochód posiada dość poważną wadę, która, swoją drogą, nadawałaby się na akcję serwisową.
Problemem okazuje się być skrzynia biegów, która dość często się blokuje lub zgrzyta. Oba testowe egzemplarze miały tę przypadłość i to nawet po wymianie skrzyni biegów. Początkowo myśleliśmy, że to wina użytkowania auta – mnóstwo testujących nie wróży łatwego życia w tak rasowym aucie. Niestety, dochodziły do nas głosy czytelników, ze ich Type R również mają problemy ze skrzynią. Problemem okazuje się wydech, a dokładnie rura przelotowa (downpipe), która podgrzewa (a nawet przegrzewa) płyn w wysprzęgliku. W rezultacie układ się zapowietrza, przestaje odpowiednio wysprzęglać i może doprowadzić do niepoprawnego działania synchronizatorów. Niestety, to nie są przypadłości aut, które są mocno eksploatowane – problemy pojawiają się nawet w egzemplarzach z niskimi przebiegami traktowanymi z rozsądkiem.
Rozwiązanie na te dolegliwości jako pierwszy znalazł dealer Wyszomirski Honda z Warszawy. Należy zamontować osłonę termiczną wydechu i wymienić olej w układzie sprzęgła na DOT4 Motula. Żeby nie było, to nie jest reklama dealera – to jest po prostu dobra rada od miłośników motoryzacji dla miłośników motoryzacji. Modyfikacje możecie wykonać wszędzie – nawet w waszym garażu jeśli umiecie.
Test Hondy Civic Type R znajduje się TUTAJ.
Bartłomiej Urban