Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo – TEST

Opel Astra Sports Tourer

Atak na premium

Opel Astra wraca na szczyt. Po świetnym hatchbacku producent pokazał równie dobrze zapowiadające się kombi. Sprawdźmy czy ma szansę namieszać w klasie.

Opel Astra to bestseller niemieckiego producenta. Pierwsza generacja pojawiła się w 1991 roku i z miejsca stała się hitem zastępującym nie byle jakie auto, bowiem równie udanego Kadeta. Swoją drogą mało kto wie, że w nazwa Astra była używana przez markę należącą do Opla – Vauhxall i nosił ją właśnie Kadet generacji D (1979-1984) i E (1984-1991). To właśnie dlatego pierwsza generacja Opla Astry ma gotowe oznaczenie F, będąc kontynuacją nazewnictwa Kadeta.

Obecnie na rynku jest już piąta generacja Astry (K) produkowana równolegle z poprzednią (J). Jest to znana polityka Opla, gdzie schodzący model jest oferowany jako Astra Classic w dużo niższej cenie od obecnego auta. Najnowsze wcielenie popularnego hatchbacka, tak jak i kombi, nie przeszło dużych stylistycznych rewolucji. W sumie to z zewnątrz nieznającą się osoba może nawet pomyśleć, że mamy do czynienia z faceliftingiem. Nie jest to, oczywiście, żadną wadą, bowiem Opel Astra wygląda świeżo oraz lekko jak nigdy. I to nawet w odmianie kombi.

Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer

Testowany egzemplarz w białym kolorze i na ładnej feldze prezentuje się bardzo dobrze. Warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób poprowadzono linię okien wraz ze srebrną listwą nad nimi, która opada pod koniec nadwozia. W ten sposób optycznie Opel Astra kombi wygląda bardzo dynamicznie. W sumie, gdyby poprawić dach po tej linii to powstałoby coś na wzór shooting brake, czyli coupe kombi. Cóż, sportowe konotacje są nawet w nazwie, bowiem kombi od Niemców to Sports Tourer. Opel Astra Sports Tourer.

To co Opel zrobił z Astrą przypomina nieco pracę, jaką wykonało Audi z modelem A4. Z zewnątrz oba samochody, pomimo że są to nowe generacje, nie przeszły rewolucji. Ta czeka dopiero w środku. Nowy Opel Astra Sports Tourer wygląda świetnie za sprawą zupełnie przemodelowanej deski rozdzielczej. Natłok przycisków z poprzedniej generacji został zastąpiony dotykowym wyświetlaczem, a ilość guzików ograniczono do minimum. Obsługa jest prosta i przyjemna. Zmieniono również wygląd kierownicy oraz zegarów, obie te rzeczy są teraz subtelniejsze i bardziej nowoczesne. Ciekawym bajerem jest uchwyt na telefon, niestety, jest on zamontowany bardzo nisko, przez co sprawdzenie czegokolwiek na nim mija się z celem. Poza tym montaż telefonu jest również dość skomplikowany. Jedyna zaleta to ładowarka.

Porównanie z Audi A4 nie było przypadkowe, bowiem Opel bardzo mocno popracował nad jakością materiałów oraz nad ich spasowaniem. Co prawda, może to nie jest jeszcze ta klasa, ale jest zdecydowanie lepiej niż poprzednio. Ba, coś nam się wydaje, że to najwyższy poziom w tej klasie. Fakt, że testowany egzemplarz był w najbogatszej wersji wyposażeniowej Elite, ale mamy nadzieję, że podstawa prezentuje się równie dobrze.

Już czwarta odmiana Opla Astra Sports Tourer była świetnie wyposażona, więc nie dziwi fakt, że jej następca może mieć jeszcze więcej gadżetów (np. fotele z masażem!). Ciekawą opcją jest elektrycznie podnoszona klapa, którą za pomocą pokrętła na drzwiach kierowcy możemy regulować wysokość jej podnoszenia. Jeśli już jesteśmy przy bagażniku, to ten ma 540 litrów (o 40 l więcej niż Astra J). Wynik dobry, choć do prymusów w tej klasie trochę brakuje (Octavia 610 litrów, Civic 624 litry). Tylna kanapa po złożeniu nie jest idealnie równa (1620 l). Na pochwałę zasługuje fakt, że ma bardzo regularne kształty i płaską podłogę. W kwestii ilość miejsca dla pasażerów Opel Astra Sports Tourer nie ma się czego wstydzić – 4 dorosłe osoby zmieszczą się bez problemu.

Wraz z piąta odsłoną Astry pod maskę trafiły nowe jednostki, takie jak między innymi podwójnie doładowany diesel 1.6 CDTi o mocy 160 KM i momencie 350 Nm (ważne: w ofercie wciąż jest wolnossący silnik 1.4 o mocy 100 KM). Z takim motorem Opel Astra Sports Tourer jest naprawdę szybki. Na tyle szybki, żeby gubić trakcję na pierwszych dwóch biegach. Sprint do setki trwa 8,9 s, a prędkość maksymalna to 220 km/h. Jak na rodzinne kombi to bardzo dobre wyniki. Dzięki zastosowaniu dwóch turbin niemal całkowicie wyeliminowano problem z turbodziurą i auto ciągnie od samego dołu. Jeśli ktoś lubi szybszą jazdę to polecamy aktywować tryb Sport. Po jego włączeniu czujemy jakbyśmy dostali dodatkowe 100 KM.

Dużym plusem nowej jednostki jest jej kultura pracy: do uszu nie dociera niemal żadne klekotanie i to nawet tuż po odpaleniu zimnej jednostki. Po części jest to też spowodowane niezłym wyciszeniem kabiny. Kolejną zaletą jest spalanie, które w mieście nie przekracza 8 litrów, a na trasie da się uzyskać nawet wyniki z 5 na początku. I to wcale nie jadąc wolno.

Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer

Pomimo sportowej nazwy i całkiem mocnego silnika, Opel Astra Sports Tourer nie jest autem sportowym. Co prawda zawieszenie dobrze radzi sobie na zakrętach, ale auto ma tendencję do bycia podsterownym. Brak trakcji również nie pomaga. Astra najlepiej sprawdza się w spokojnej jeździe po mieście czy w dalekich trasach.

Każdy test poprzedniej Astry w pewnym momencie schodził na kwestię wagi. My również o tym pisaliśmy, bowiem poprzednia generacja była po prostu grubasem, a konkurencja była nawet o 150 kg lżejsza. Na szczęście, producent się wreszcie opamiętał i najnowsze, piąte wcielenie jest do 200 kg lżejsze od poprzednika. Co prawda tego silnika nie było w ofercie, więc ciężko nam idealnie porównać z odmianą J, ale podamy inny przykład. Obecnie wersja kombi w zależności od wersji waży od 1273 do 1435 kg. Poprzednio najlżejsza Astra czwartej generacji ważyła 1378 kg i była hatchbackiem…

Opel Astra Sports Tourer najnowszej, piątej generacji to świetny samochód, który wreszcie jest taki jaki powinien być od dawna. Duży, pakowny, komfortowy, szybki, ekonomiczny i wreszcie lekki. Wygląda świetnie i jest wykonany niczym samochód marki premium. Na dodatek wersja hatchback jest produkowana w Polsce (kombi w Wielkiej Brytanii)! Świetna robota.

DANE TECHNICZNE Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo – TEST
Silnik / Pojemność biturbodiesel / 1598 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 118 kW (160 KM) / 4000 obr/min
Moment obrotowy 350 Nm / 1500 – 2250 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,8 / 5,6 / 6,2 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4702 / 1809 / 1510 mm
Rozstaw osi 2662 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1435 / 1985 kg
Bagażnik w standardzie 540 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1630 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna co 30 tys. km lub co rok
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 63 800 zł (1.4 Twinport 100 KM, Essentia)
Cena wersji testowanej ok 105 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment